13 523 läst ·
68 svar
14k läst
68 svar
Kostnader hantverkare rimligt?
Kostnaden för kaklingen är ju fruktansvärd, vanliga siffror där är 600:- per m2 och då ingår fix och på vissa fuktspärr mm. Dock så är det inte ofta jag ser pris per m2.
Två man i två veckor, då bygger man ju ett halvt hus!
Två man i två veckor, då bygger man ju ett halvt hus!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är det irrelevant att upplysa konsumenter om fakta så de inte blir blåsta av de ockrare som tydligen finns på marknaden...

Om någon frågar om saker så ska man väl svara utifrån den erfarenhet man har och de svar jag lämnat TS är utifrån de erfarenheter jag har och om det är fölr att jag är hantverkare själv eller inte kan väl ses som ganska ointressant så länge det tillför något positivt till TS...
Om någon frågar om saker så ska man väl svara utifrån den erfarenhet man har och de svar jag lämnat TS är utifrån de erfarenheter jag har och om det är fölr att jag är hantverkare själv eller inte kan väl ses som ganska ointressant så länge det tillför något positivt till TS...
Manberg skrev:
Vi ser tydligen olika på saken. För min del får gärna BRA hantverkare skriva ut sina kontaktuppgifter om de så vill så länge som de kommer med förslag, råd och räddning till oss som antingen drabbats av dåliga hantverkare eller står i begrepp att göra något själv och mesta tiden kliar oss i skallen och undrar hur det skall gå ihop. Ett forum där hantverkare inte får skriva kommer bli enastånde ointressant då alla inlägg ser ut såhär -
"Vet någon hur man monterar produkt X?"
"Nej ingen aning."
"Jag vet inte heller"
"Ring någon som kan för jag vet inte."
Alltså totalt ointressant. Jag är rätt så ny på denna sidan men skattar den högt just därför att riktiga och bra hantverkare tar sig tid att svara på allehanda frågor från oss förvirrade själar som valt fel hobby. Utan detta skulle sidan inte alls ha samma dragningskraft för mig.
Så alla ni bra hantverkare, ingen nämnd ingen glömd, fortsätt för allt i världen att skriva! Ni är guld värda!
Jag säger också tack till alla hantverkare som hjälper oss andra! Ni får mig att se att det inte bara finns hantverkare som vill lura skjortan av en utan sådana som är stolta över sitt kunnande och har moral.
Tillbaka till min tråd, innan den kapades, jag skrev till köksmontören att jag hade hört mig för och att det inte borde ta mer än 40 timmar att montera ett kök samt 6-8 timmar att riva det och forsla bort det. Jag bad honom återkomma med mer specade uppgifter. Jag bad honom alltså inte dra åt helvete, vilket nog var smart.
Tillbaka till min tråd, innan den kapades, jag skrev till köksmontören att jag hade hört mig för och att det inte borde ta mer än 40 timmar att montera ett kök samt 6-8 timmar att riva det och forsla bort det. Jag bad honom återkomma med mer specade uppgifter. Jag bad honom alltså inte dra åt helvete, vilket nog var smart.
Jag håller med er allihop! Det är erfarna och ärliga hantverkare som gör detta forum till en kvalitativ informationskälla. Men var inte blåögda, det är lätt att sitta och tycka när man inte har sett projektet.
Om själva priset på jobbet säger jag ingenting av just den anledningen, något som ACME mycket väl påpekar, samt har påpekat i tidigare trådar om just precis den här saken!
Om själva priset på jobbet säger jag ingenting av just den anledningen, något som ACME mycket väl påpekar, samt har påpekat i tidigare trådar om just precis den här saken!
Han kommer sannolikt tycka att du då istället kan anlita den som påstår att det ska ta 46 timmar att göra jobbet. Det hade jag gjort.pillan71 skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Självklart går det inte att svara exakt på vad det tar i tid och kommer att kosta när man inte sett mer än vad man gör på bilden TS skickat med...Manberg skrev:Jag håller med er allihop! Det är erfarna och ärliga hantverkare som gör detta forum till en kvalitativ informationskälla. Men var inte blåögda, det är lätt att sitta och tycka när man inte har sett projektet.
Jag har inte heller sagt någon exakt siffra utan bara på ett ungefär och utefter vad bilden visar så är det absolut inget märkvärdigt kök utan ett ganska enkelt kök med 15-18st stommar och då står jag för att 109tim är riktigt utsvävat.
Om hon bor på 6:e vån utan hiss så är det nog ganska rimligt pris.
Jag fick nyss ett sånt här objekt vilket dubblade min totala arbetstid.
Jag fick nyss ett sånt här objekt vilket dubblade min totala arbetstid.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis som jag skrev också...ikeahantverkaren skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:
Mer information:
Jag bor i en 60-talsvilla och köket är på bottenvåningen, men vi har källare.
Så här skrev jag till snickaren:
<< har hört mig för och fått höra att ett kök ska ta ca 6 timmar att riva och
forsla bort samt 40 timmar att montera. Om du har två snickare som gör
jobbet på två veckor, dvs 80h/person, sammanlagt 160 timmar så får jag inte
det att gå ihop.
Kan du specificera kostnaderna lite noggrannare? >>
Så här svarade han:
<< Jag vet då inte vilken byggfirma du pratat med,men vi debiterar enligt vad
jag tidigare skickat.I det priset ingår även resor till och från arbetsplats.
Dock tillkommer resor om vi måste hämta byggmtrl,kökstillbehör
som inte finns på plats.
Tillkommer gör även tiden för vvs med 550:-/tim och elinstallation med
450:-/timme.
Rivning och bortforsling inkl.deponikostnad med 450:-/m2 =14400:- =450:-x32
tim,deponikosnaden är medtagen som timtid.
Montering kök inkl.grovstädning och resor ToR = 34650:-=450:-x77 tim.
Totalt enligt ovan=49050:- exkl.ROT-avdrag
=24525:- debiteras kund efter
ROT-avdrag.
109 tim/2 snickare=54,5 timme/person,d.v.s strax över 1 vecka i arbetstid.
Tillkommer gör tiden för el och vvs vilket gör att totala tiden kan bli ca 2
veckor innan erat kök står färdigt.
Kaklingen tillkommer också med vad jag tidigare skrev,d.v.s 1400:-/m2
exkl.mtrl. >>
Vad säger ni? Fortfarande rena bedrägeriet? Eller rimligt?
Jag bor i en 60-talsvilla och köket är på bottenvåningen, men vi har källare.
Så här skrev jag till snickaren:
<< har hört mig för och fått höra att ett kök ska ta ca 6 timmar att riva och
forsla bort samt 40 timmar att montera. Om du har två snickare som gör
jobbet på två veckor, dvs 80h/person, sammanlagt 160 timmar så får jag inte
det att gå ihop.
Kan du specificera kostnaderna lite noggrannare? >>
Så här svarade han:
<< Jag vet då inte vilken byggfirma du pratat med,men vi debiterar enligt vad
jag tidigare skickat.I det priset ingår även resor till och från arbetsplats.
Dock tillkommer resor om vi måste hämta byggmtrl,kökstillbehör
som inte finns på plats.
Tillkommer gör även tiden för vvs med 550:-/tim och elinstallation med
450:-/timme.
Rivning och bortforsling inkl.deponikostnad med 450:-/m2 =14400:- =450:-x32
tim,deponikosnaden är medtagen som timtid.
Montering kök inkl.grovstädning och resor ToR = 34650:-=450:-x77 tim.
Totalt enligt ovan=49050:- exkl.ROT-avdrag
=24525:- debiteras kund efter
ROT-avdrag.
109 tim/2 snickare=54,5 timme/person,d.v.s strax över 1 vecka i arbetstid.
Tillkommer gör tiden för el och vvs vilket gör att totala tiden kan bli ca 2
veckor innan erat kök står färdigt.
Kaklingen tillkommer också med vad jag tidigare skrev,d.v.s 1400:-/m2
exkl.mtrl. >>
Vad säger ni? Fortfarande rena bedrägeriet? Eller rimligt?
Vi funderar nu på att riva en hel del själva samt forsla bort allt. Som privatperson betalar man inte för att slänga på återvinningsstation. Med tanke på att de tar 14400 kr för rivning och bortforsling inkl.deponikostnad borde vi kunna spara ett par tusenlappar.
Är det inte konstigt att de tar med deponikostnaden i timpriset? Det kan ju inte vara en arbetskostnad och borde inte vara Rotavdragsgillt.
1400kr/m2 för kakling låter jättedyrt. Där ska vi kolla med någon annan.
Har inte fått tag på Beijers och vet inte om köket komer i platt paket, och de visste inte på Marbodal, men gissade att det kommer färdiga skåp.
Är det inte konstigt att de tar med deponikostnaden i timpriset? Det kan ju inte vara en arbetskostnad och borde inte vara Rotavdragsgillt.
1400kr/m2 för kakling låter jättedyrt. Där ska vi kolla med någon annan.
Har inte fått tag på Beijers och vet inte om köket komer i platt paket, och de visste inte på Marbodal, men gissade att det kommer färdiga skåp.
Min undran är varför ni inte tar in fler offerter??
Kör i såfall bort köket själv! Rena rånet! Jag bygger själv vanliga kök i hyreslägenheter för rivningskostnaden inklusive allt utom material.
Kostnaden för kakling är ju helt orimlig, även om allt material skulle ingå i det priset så skulle det forfarande vara dyrt!
Ta in en firma på timme som gör kaklingen.
Rena skämtet att, kostnader för resor tillkommer, med ett sådant pris ska man inte hålla på med småavgifter.
Kostnaden för kakling är ju helt orimlig, även om allt material skulle ingå i det priset så skulle det forfarande vara dyrt!
Rena skämtet att, kostnader för resor tillkommer, med ett sådant pris ska man inte hålla på med småavgifter.
Om man vänder på steken:JLAINE skrev:Kör i såfall bort köket själv! Rena rånet! Jag bygger själv vanliga kök i hyreslägenheter för rivningskostnaden inklusive allt utom material.
Rena rånet är väl att ta i? Det är ju en offert? Antingen gilla läget eller inte? Deponikostnaden är vad den är, och tiden det tar är uppskattad och säkert kryddad med nån timme för säkerhetsskull.
Kostnaden för kakling reagerar jag med på, men om man tänker att det kanske handlar om 5 m2 så är ju kringjobbet precis lika mycket som om det vore 50 m2, eller hur? Fix ska blandas, det måste göras ute, det ska maskeras och täckas i större mån än om man gör ett badrum. Sen ska väl plattorna få sitta över natten innan man fogar, så det går ju inte att göra färdigt pang bom? Sedan ska verktygen rengöras och det är ett måste. Bara en tanke.
Sen ser jag inte var du läser att kostnaden för resor tillkommer, det jag läser är att den ingår, men att extraresor debiteras, hantverkare kan inte se in i framtiden för oförutsedda händelser och vill därför skydda sig. Därmed inte sagt att hantverkaren ska debitera tid för att hämta saker han borde haft med sig från första början.
Till pillan71: Jag tycker du ska riva ut köket själv, det är enkla pengar att spara. Sedan höra dig för om olika plattsättarfirmor har tid, det kanske är ett bra fredagsjobb för någon? Sen tycker jag att du borde höra dig för om fler offerter, något du borde gjort från början, om du nu inte gjort det redan?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ledsen att behöva säga det, men jag står fortfarande för mina åsikter om att det är ett fruktansvärt överpris både vad gäller utrivning/bortforsling samt montering och kakelsättning.pillan71 skrev:
Jag har rivit ut hundratals kök och aldrig råkat ut för att ett kök har tagit mer än maximalt 10 arbetstimmar under samma dag inkl. bortforslingen och Då var det 7e vån med en mycket liten hiss i huset.
Normala kök i villor brukar jag vara på väg till återvinningsstationen med efter ca. 4-5 tim och det tar runt en timme att kasta skiten i containers på stationen.
Ifrågasätter dessutom kraftigt hur man kan räkna utrivningskostnaden på hur stort köket är i kvadratmeter... :eek:
Om du skulle ha ett kök som är dubbelt så stort men innehåller lika mycket köksinredning, skulle det då kostat det dubbla.... helt sjukt ju !
Monteringen för ett normalkök tar absolut inte mer än jag redan nämnt i anspråk.
Behöver man mer än den dubbla tiden så är frågan om man är rätt man för arbetet.
Tycker dessutom att det är tillkommande saker som jag inte förstår...
Takanslutning borde ju vara medräknat från början...
Infästningsmaterial...varför ingår inte detta...
Ingen kakelsättning i ett kök har lyckats ta mer än 10 arbetstimmar under en dag heller inkl. fogning och siliconläggning trots att jag i många av fallen även fått byta gipsen där det skulle kaklats.
Normalkakling i ett kök med färdigt underlag är 6-8 tim.
Lite nyfiken på var i vårt avlånga land som de har mage att komma med denna typ av offert...
Säg till honom att du vill ha det på löpande räkning istället så kan vi ju se hur intresserad han är egentligen...
Om de inte har möjlighet att maska så du inte ser det så lär du spara mycket pengar för jag kan inte föreställa mig en enda seriös köksmontör som skulle komma över 50 arbetstimmar inkl. kakelsättningen.