E
V mutalisken skrev:
Var fick du det? Skulle nappat på det direkt idag. Jag får offerter på 90k.
Det är en liten specialare som jag fick i ett paketpris. Totalt gav jag 192 000 kr för 33 paneler (380W Meyer Burger) plus 11 kwh batteri smart Fromius GEN 24 Plus.

Jag gjorde mina efterforskningar innan såklart, och det känns som det lönade sig.

E enoch85 skrev:
Eh, menar du att det finns krav på när jag måste ladda för att få bidrag?

Jag kan bestämma när laddning ska ske och när tömning ska ske, men som det ser ut just nu så sköter det där sig själv. Den tar topparna på dagen och räcker till ca kl 06 på morgonen när solen går upp och tar över. Jag har således nära 0 kWh i förbrukning på ett dygn.
Låter som du kan spara en hel del pengar på att gå över till timpris.
Tänk att du laddar batteriet på natten för några öre och säljer på dagen för 5kr....
Har du 10kwh så är det bara där 50kr
Lägg sen till vad dina solceller ger. Skulle inte förvåna mig om du just nu kan sälja el för 100kr några dagar i veckan

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
A aswespeak skrev:
Du och jag tillhör de 1 procenten av befolkningen som faktiskt gör så här. Är en skrämmande liten siffra och folk fattar inte hur mycket pengar de kastar iväg över tid
Berätta det inte för högt bara;):rofl:

A aswespeak skrev:
Du och jag tillhör de 1 procenten av befolkningen som faktiskt gör så här. Är en skrämmande liten siffra och folk fattar inte hur mycket pengar de kastar iväg över tid
Jag gjorde en jämförelseberäkning i juni, efter det gick jag också över. Galet stor skillnad. Vidare så är spotköp-månadsrörligköp alltid dyrare än spotsälj-medelpriset. Elbolagen vill tjäna på dig två gånger..

E
A Alexn72 skrev:
Låter som du kan spara en hel del pengar på att gå över till timpris.
Tänk att du laddar batteriet på natten för några öre och säljer på dagen för 5kr....
Har du 10kwh så är det bara där 50kr
Lägg sen till vad dina solceller ger. Skulle inte förvåna mig om du just nu kan sälja el för 100kr några dagar i veckan
Ja, som jag nämnt tidigare - kommer köra på det jag har nu och sen byta till spot nästa år.

Attitudeswe
E enoch85 skrev:
Eh, menar du att det finns krav på när jag måste ladda för att få bidrag?

Jag kan bestämma när laddning ska ske och när tömning ska ske, men som det ser ut just nu så sköter det där sig själv. Den tar topparna på dagen och räcker till ca kl 06 på morgonen när solen går upp och tar över. Jag har således nära 0 kWh i förbrukning på ett dygn.

Och ja, jag kan också "välja" när jag ska värma både hus och vatten.
Ja - bidraget (som enligt min mening inte fyller någon som helst funktion för samhället. Skulle det behövas energilagring kan den lika gärna centraliceras i ställverken eller nära snabbladdarna) har som krav att batteriet är designat för att laddas med egenproducerad energi.

Ett batteri som laddas på dagen och laddas ur på natten är systemmässigt fullständigt kontraproduktiv. Det är ren idioti att vi betalar bidrag för sådant.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Ett batteri som laddas på dagen och laddas ur på natten är systemmässigt fullständigt kontraproduktiv. Det är ren idioti att vi betalar bidrag för sådant.
Och det är dessutom förbjudet att göra tvärtom med batteri man köpt för bidragspengar, det får endast användas för att lagra egenproducerad solel. Så halva året när så mycket förbrukning som möjligt behöver flyttas till natten får det inte användas alls.

Ibland undrar man verkligen om det öht finns något som helst förstånd hos de som styr i det här landet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det någon som har eller vet var man kan hitta ett kalkylblad med timpriser för en längre period?
Om man trixar lite kan man hämta det från Vattenfall, de har ett enkelt API även om det inte är "officiellt". En finess jämfört med vissa andra källor är att priset redovisas i SEK (ören/kwh om man skall vara petig).
Anropar man man exempelvis med följande:
https://www.vattenfall.se/api/price/spot/pricearea/2021-01-01/2021-12-31/SN3
så får man hela 2021 för SE3 i JSON-format, praktiskt för de som skriver sina egna program.

Vill man ha det i Excel går det också med lite handpåläggning. Öppna ett nytt ark i Excel, Under menyn "Data", klicka på "Hämta data -> Från andra källor -> Från webb". Klistra in URL och klicka OK. Klicka "Till tabell" i fönstret som öppnas, klicka OK. Expandera Column1 (liten knapp med pilar åt vänster och höger) och klicka OK i dialogrutan. Nu skall alla data synas. Klicka "Stäng och läs in" för att få över det i kalkylarket.

• Gilla
Axbard_89 och 4 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Och det är dessutom förbjudet att göra tvärtom med batteri man köpt för bidragspengar, det får endast användas för att lagra egenproducerad solel. Så halva året när så mycket förbrukning som möjligt behöver flyttas till natten får det inte användas alls.

Ibland undrar man verkligen om det öht finns något som helst förstånd hos de som styr i det här landet.
Finns det verkligen ett sådant regelverk? Då finns det ju ingen möjlighet för batteriet att göra nytta.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Finns det verkligen ett sådant regelverk? Då finns det ju ingen möjlighet för batteriet att göra nytta.
Kolla på skatteverkets sida vad som gäller för grönt avdrag för batterilagring.

E
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ja - bidraget (som enligt min mening inte fyller någon som helst funktion för samhället. Skulle det behövas energilagring kan den lika gärna centraliceras i ställverken eller nära snabbladdarna) har som krav att batteriet är designat för att laddas med egenproducerad energi.
Ok, mer än jag visste. Men det är lugnt, laddar bara med solel, inget från nätet.

E
Kan tilläggas att batteriet även tar topparna så att det är inte bara nattetid. Perfekt när det är soligt på förmiddagen och molnigt på eftermiddagen, eller om man maxar pumpen och lagar mat samtidigt som tvättmaskinen kör t.ex.

Just nu tar den ~ 1 kW från batteriet.

Energianvändningsskärm som visar solenergiproduktion, husets förbrukning, batteriladdning och nätexport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det gör ju infen systemnytta. Snarare tvärtom.

E
D Daniel 109 skrev:
Men det gör ju infen systemnytta. Snarare tvärtom.
Hur kan det inte vara bra? Alternativet är att ta motsvarande från nätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.