23 487 läst ·
119 svar
23k läst
119 svar
Kostnad timpris vs. rörligt elpris
Finns två leverantörer såvitt jag vet:B bartfysio skrev:
- https://www.jamtkraft.se/privat/solel/tjanster/solsaker/
- LEVA (tidigare länkad)
Jag gillar att hålla saker enkelt. Har funderat på hur man enklast gör för att flytta effekt till natten med en värmepump. Har du gjort något där?Logad skrev:
En tanke jag har är att iaf på vår FLVP (Nibe F370) så kan man ställa in tider med förhöjd temperatur. Borde inte en fin lösning vara att ställa in en temp höjning under billiga timmar på natten, så borde det kunna göra att den drar mindre på dagen? Nu har jag dock inte koll på om den bara höjer tempen på varmvattnet eller om den förhöjda tempen även används till värmesystemet, nån som vet?
Att det skulle skilja 3kr varje dag i 8år kan du nog inte kaökylera med. 2020 - hur stor var dygnsvariationen då? Kanske 40öre?E enoch85 skrev:
Sen tappar du säker 20% som värme i batteriet med
Jag kör min VVB som batteri..fanns redan och lagrar också 10kWh energi per dygn (är 5pers i hushållet)
Data kan hämtas från nordpool med python bibliotek.Magnus E K skrev:
De flesta bolag gör såhär: timavräknade kunder (privat och företag) räknas bort i volym och kostnad för inköpt volym el. Därefter summerar elhandlaren alla kostnader för de månadsavräknade kunderna (ev uppdelat på privat och företag) inkl kostnad för köp på Nord Pool, balansansvarskostnader, kostnader för prognosavvikelse och handelsavgifter. Det kan säkert finnas andra kostnader som tas med. Detta marknadsförs som inköpspriset och på det läggs ev påslag eller månadsavgifter. Det innebär att man som månadsavräknad kund får stå för del av kostnaderna för alla kunder med en ”dyr” profil om man har en ”billigare” profil.Allan J skrev:
Fundersam…
Vet någon hur det månadsrörliga priserna tas fram för oss privatkunder? Är det en medelförbrukningsprofil för hela elbolagets försäljning eller är det på något sätt uppdelat på olika kundgrupper? Försäljningen av el till företagskunder måste ju påverka förbrukningskurvan en hel del.
Att som privatkund avvika från medelförbrukningsprofilen elbolaget har måste ju vara relativt lätt om företagskunderna är del av kurvan.
Killgissar lite att företagskunder som förbrukar större mängder el har större delen av förbrukning förlagd till 06-18 eller liknande Misstänker att det förändringar vi privatkunder gör inte påverkar elbolagen profiler i så stor omfattning så länge vi talar om större elbolag.
Som timavräknad kund faller ansvaret och möjligheten med profilen på dig och du kan aktivt minska kostnaden för din förbrukningsprofil över dygn och vecka. Tex genom att flytta förbrukning till natten.
Lite osäker på vad du menar med att använda VVB (varmvattenberedare?) som batteri?Attitudeswe skrev:
Med dagens priser så är 3 kr per kWh inte alls orimligt. Batteriet tar ju topparna också då det inte produceras tillräckligt med energi från panelerna. Det är ju grovt räknat, men känns ändå rimligt. Även vid 2 kr är det en bra affär.
Jag kan i förväg använda energi för att höja mitt varmvatten från 45 till 80 grader. Då värme är min primära energiförbrukning så är detta ett billigt och effektivt sätt att förskjuta förbrukning till billig tid.E enoch85 skrev:Lite osäker på vad du menar med att använda VVB (varmvattenberedare?) som batteri?
Med dagens priser så är 3 kr per kWh inte alls orimligt. Batteriet tar ju topparna också då det inte produceras tillräckligt med energi från panelerna. Det är ju grovt räknat, men känns ändå rimligt. Även vid 2 kr är det en bra affär.
Om du fått bidrag för ditt LiON batteri så skall du ladda det med solen på dagtid när elen är som dyrast. Bäst för dig är sen att använda energin när elen fortfarande är lika dyr (innan 22 eller efter 05 medans solen ej är uppe). Du har därmed inga pengar att tjäna annat än de 35ör elnätet tar för överföringen. Kanske hinner du ladda med nattel för en andra laddcykel per dygn som du då måste ladda ur innan solen går upp igen. Eller är du bidragsfuskare?
Nu har jag bara skummat tråden, säkert tagits upp. Men!
Den största skillnaden mellan rörligt- och timpris är medvetenheten. Vi har sänkt vår förbrukning jämfört med förra året, varenda månad sedan vi bytte i början av året! I december (hade rörligt fortfarande då) sänkte vi med över 300kWh den månaden, för att vi visste att det skulle kosta så in i bänken. Men från januari och framåt har vi legat mellan 50 och 200 kWh lägre än föregående år. Då har ändå ACn (llvp) gått rätt flitigt i sommar, även när vi inte är hemma då vi har hundar som har svårt för värmen.
Bara på laddning av elbilen har vi spenderat ca 200 öre mindre per kWh laddning än snittpriset för elen rörligt.
Summa summarum enligt mig, är du någorlunda tekniskt intresserad och vill ha automation på grejer. Eller bara känner att du orkar vara medveten om din förbrukning så är timpris absolut något man kan spara flera hundralappar per månad på (OBS, talar för SE4, inte någon av de andra glidarna...).
Den största skillnaden mellan rörligt- och timpris är medvetenheten. Vi har sänkt vår förbrukning jämfört med förra året, varenda månad sedan vi bytte i början av året! I december (hade rörligt fortfarande då) sänkte vi med över 300kWh den månaden, för att vi visste att det skulle kosta så in i bänken. Men från januari och framåt har vi legat mellan 50 och 200 kWh lägre än föregående år. Då har ändå ACn (llvp) gått rätt flitigt i sommar, även när vi inte är hemma då vi har hundar som har svårt för värmen.
Bara på laddning av elbilen har vi spenderat ca 200 öre mindre per kWh laddning än snittpriset för elen rörligt.
Summa summarum enligt mig, är du någorlunda tekniskt intresserad och vill ha automation på grejer. Eller bara känner att du orkar vara medveten om din förbrukning så är timpris absolut något man kan spara flera hundralappar per månad på (OBS, talar för SE4, inte någon av de andra glidarna...).
Jag tror du har väldigt rätt här.S Slangfil skrev:Nu har jag bara skummat tråden, säkert tagits upp. Men!
Men stora frågan som jag funderar på är hur man på ett hyggligt enkelt sätt flyttar förbrukning i FLVP till natten??
Jo den är bra. Men vet du hur de har räknat ut dygnsfördelningen? Närmare bestämt vilken tidsperiod den är baserad på. Har försökt hittat info om det men inte lyckats. Försökte hitta kontaktinfo till skaparna på github men misslyckades.H hastish skrev: