R RoAd skrev:
Så kan du inte räkna. Du kan faktiskt inte räkna på detta alls om du inte har din egna förbrukning uppdelat per timme.
Jag kollade januari 2021. Grävde fram timförbrukning, medelpriser etc. Timpris ser ut att bli 5-10 % dyrare, mycket pga matlagning som oftast sker mellan 16-19. Ingen elbil i familjen, dock två lvp som jag försökt optimera en aning. Ugn och spisplattor drar alltså så pass mycket att det inte går att kompensera för en helt vanlig familj.

• Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Wartenberg skrev:
Har ett avatal med rörligt elpris hos Härryda Energi. Innan byte till timpris avtal ville jag veta hur kostanden hade varit historiskt om jag hade haft timpris istället för rörligt pris under de gångna 12 månderna, för att slippa eventuelle överraskningar.
Facit är att skillanden hade varit vädligt liten, ca 3% mindre med timrpris, dock så till kommer påslag på ca 3 öre/kWH dvs. priset hade bilvit i stort sett det samma (således inga överraskningar).

Tabellen är baserad på Härryda Energis rörliga elpris, nordpools timpriser, och förbruking mätt per timme under de gågna tolv måndarna. Priser i SEK utan elcertifikat. moms och påslag.
När man har solceller köper man nästan ingen el på dagtid, den största delen köps in på övrig tid. Är det då mer lönsamt att ha timdebitering än ett rörligt månads-snittpris?

LGCarlsson LGCarlsson skrev:
När man har solceller köper man nästan ingen el på dagtid, den största delen köps in på övrig tid. Är det då mer lönsamt att ha timdebitering än ett rörligt månads-snittpris?
som elpriserna är nu, så ja.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Är det någon som har eller vet var man kan hitta ett kalkylblad med timpriser för en längre period?
Jag skulle vilja räkna på vad min elkostnad skulle varit med timavtal.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Är det någon som har eller vet var man kan hitta ett kalkylblad med timpriser för en längre period?
Jag skulle vilja räkna på vad min elkostnad skulle varit med timavtal.
Jag har letat men inte hittat något vettigt i Sverige, tydligen för känslig information för att få hanteras av allmänheten.

Men allt man vill ha finns i Tyskland, https://energy-charts.info/charts/p....htm?l=de&c=SE&stacking=stacked_absolute_area

Jag laddade hem en .csv därifrån och det ser rätt ut, se bara upp med att tiderna är i UTC så två timmar fel när jag jämförde med nordpools pris för dagen. Har inte hunnit analysera mina siffror ännu.
(Ser nu att det går att ändra till lokal tid, innan man laddar hem)

Redigerat av moderator:
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett kalkylblad med elförbrukning och produktion månadsvis sedan 2020. Tyvärr saknar jag fakturor från elhandeln 2020 men 2021 med rörligt avtal betalade jag c:a 1-2% mer än Nordpools månadsmedel. Mindre än jag trodde. Däremot med timpris från och med i maj i år ligger jag 8-9% under Nordpools månadsmedel utan att ha gjort annat än att köra tvätt, tork och disk när det är billigt.
Kalkylblad med månadsvisa jämförelser av elförbrukning mot Nordpools priser för åren 2020-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okt -21 började elhandlaren slå ihop elpriset med alla påslag som tidigare var redovisade för sig, därav de högre siffrorna. Från och med mars -22 har jag ny elhandlare. I alla fall så syns skillnaden mellan handlarens volymvägda månadspris och Nordpools ovägda dito. positiv siffra är högre än Nordpool. Röda siffran är preliminär då jag inte fått julifakturorna än.

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Jag har ett kalkylblad med elförbrukning och produktion månadsvis sedan 2020. Tyvärr saknar jag fakturor från elhandeln 2020 men 2021 med rörligt avtal betalade jag c:a 1-2% mer än Nordpools månadsmedel. Mindre än jag trodde. Däremot med timpris från och med i maj i år ligger jag 8-9% under Nordpools månadsmedel utan att ha gjort annat än att köra tvätt, tork och disk när det är billigt.
[bild]
Okt -21 började elhandlaren slå ihop elpriset med alla påslag som tidigare var redovisade för sig, därav de högre siffrorna. Från och med mars -22 har jag ny elhandlare. I alla fall så syns skillnaden mellan handlarens volymvägda månadspris och Nordpools ovägda dito. positiv siffra är högre än Nordpool. Röda siffran är preliminär då jag inte fått julifakturorna än.
Fint! Hur har du elbil och eller elberoende uppvärmning i huset?

Magnus E K
Det fanns tidigare hos Nordpool prisstatistik att ladda hem gratis ända bak till 2013, men det togs bort någon gång under detta år. (Gissar att det finns kvar för de som betalar.)

Allan J Allan J skrev:
Fint! Hur har du elbil och eller elberoende uppvärmning i huset?
Elbil är på väg, kommer i september. Huset värms med LVVP installerad februari -21. 10kWp solpaneler i drift från mitten februari -22. Bor i SE4.

Logad Logad skrev:
Elbil är på väg, kommer i september. Huset värms med LVVP installerad februari -21. 10kWp solpaneler i drift från mitten februari -22. Bor i SE4.
Då är det ju jättebra att du ligger ganska många procent under månadsrörliga utan att tex ladda elbil på natten. Laddning på natten gör ju att man direkt får bättre medel. Och ingen ”smart” styrning på värmepumpen?

E
mnils skrev:
Kan du se hur mycket lagrat överskott du har? Vad är i så fall enheten på detta kWh eller kr?

Så fungerar det
  • Vi sparar värdet av din överskottsproduktion mellan 1 mars och 31 oktober.
  • Under november, december, januari och februari får du ersättning för din överproduktion enligt det förvaltade produktionsavtalet.
  • Din elräkning reduceras med den sparade ersättningen.
  • Avtalet har ingen månadsavgift
  • LEVA Lagra är en elhandelstjänst som inte påverkar dina nätkostnader.
  • Som mikroproducent kvarstår skattereduktionen, även för dig som har LEVA Lagra.
  • Det finns ingen gräns för hur stort belopp du får spara.
  • Avtalet löper på tills vidare, du behöver inte teckna nytt avtal varje år.
Låter som om det är ett bankkonto utan ränta....
Jo, det är ju hur det funkar överlag. Jag tyckte det lät bra, plus att deras kundtjänst är 10/10.

Kan säkert se hur mycket överskott jag har, men inte frågat specifikt. Jag kan ju se det i min Fromius annars.

A
E enoch85 skrev:
Det är BYD 11, datablad finnes här: [länk]
Den intressanta delen saknas:
Warranty [3] 10 Years
[3] Conditions apply. Refer to BYD Battery-Box Premium Limited Warranty Letter.
Finns här för produkt köpt i Tyskland:

Det finns en begränsning i garantin på max avgiven energi från batteriet. blir 6,77år om man laddar ur fullt en gång om dagen. I övrigt garanterar de att den kan hålla 80% efter 10 år.

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Intressant!

Kör själv solceller och har ett "lagrigsavtal", där överproduktion lagras till oktober-mars. Har ännu inte sett effekterna av det, men timpris är lockande. Dock är jag osäker på om det är lönsamt med solceller, då det mest lönsamma är att förbruka allting själv i så stor utsträckning som möjligt - vilket jag försöker göra med ett 11 kwh batteri.
Hos vem har du ett sådant lagringsavtal? Låter intressant att kolla.

E
mnils skrev:
Den intressanta delen saknas:
Warranty [3] 10 Years
[3] Conditions apply. Refer to BYD Battery-Box Premium Limited Warranty Letter.
Finns här för produkt köpt i Tyskland:

Det finns en begränsning i garantin på max avgiven energi från batteriet. blir 6,77år om man laddar ur fullt en gång om dagen. I övrigt garanterar de att den kan hålla 80% efter 10 år.
Ok, så garantin täcker vad batteriet kostar *innan* rabatt.

Antal kWh x pris (3 kr)

Så eftersom jag fått det för cirka 30K så känns det som en bra affär!

En kalkyl som visar multiplikationen 27320 gånger 3 lika med 81960, som relaterar till batteripris beräkning.
Skapa konto

Tabell över användbar energi och garanterad minsta genomströmningsenergi för olika batterimodeller.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.