Hej,
Jag behöver hjälp med en grov prisuppskattning:
Jag har en skafttomt. Vår VA går en ganska lång sträcka på flera andra tomters tomtgränser till en granne och ansluter till dennes som sedan går vidare längs ytterligare andra tomters tomtgränser till gatan. Avloppet är gammalt och dåligt och måste göras om. Jag undersöker nu möjligheten att dra det på annat sätt till en annan granne för att korta ner sträckan, minska antelet beroendena till andra och kapa kostnaderna för att göra om.
Det som ska göras är:
- gräva 17 m ute på grusad uppfart
- gräva 8 m på gräsmatta, varav 4 längs med husgrunden (ingen dränering finns, dvs. inget förstörs)
- bila ca 10 m ränna i ett betonggolv i garaget
- lägga nya avloppsrör, dagvatten och vattenledning (vatten, avlopp totalt ca 35 m, dagvatten ca 25 m)
- ansluta till befintligt avlopp och vattenmätare inne hos mig samt ute hos grannen
- sätta in en inspektions-/rensbrunn ute där avloppen möts
- sätta in två vattenavstängare, en till grannen, en till oss (eller är detta onödigt lyx?)
- gjuta igen golvet (bara betong, inget finlir)
- återställa, fylla igen, padda stenmjöl på uppfarten, ev. fylla på med ett lass nytt grus
För att kapa kostnaderna kan jag tänka mig att själv bila upp golvet och gjuta igen rännan samt återställa gräsmattan och längs grunden (men de får fylla grovt och jämna till nivån)
Någon som har en känsla för vad detta kan tänkas landa på? Om jag får några förslag kan jag berätta hur våra offerter ser ut sedan...
TACK!