G Göteborgare skrev:
Det erbjuder vissa hantverkare men det fina i kråksången för deras del är att kvittot inte säger så mycket eftersom de har en exv. kvartalsvis kick-back eller årsomsättningsrabatt på 40 %

Det är OK enligt AB.

Enda sättet få kontroll är att sätta dig i förarsätet och styra vart han köper materialet (du betalar det m a o separat) eller kanske att ni har överenskomna priser på volymartiklar/dyra delar som ingår i entreprenaden oavsett vad det står på hans "kvitton".
40% i årsomsättningsrabatt låter helt osannolikt, vad har du fått det ifrån?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
G Göteborgare skrev:
Det erbjuder vissa hantverkare men det fina i kråksången för deras del är att kvittot inte säger så mycket eftersom de har en exv. kvartalsvis kick-back eller årsomsättningsrabatt på 40 %

Det är OK enligt AB.

Enda sättet få kontroll är att sätta dig i förarsätet och styra vart han köper materialet (du betalar det m a o separat) eller kanske att ni har överenskomna priser på volymartiklar/dyra delar som ingår i entreprenaden oavsett vad det står på hans "kvitton".
40% i årsomsättningsrabatt låter helt osannolikt, vad har du fått det ifrån?
C cpalm skrev:
Nu låg ju inte liknelsen i hur transaktionen bokförs och vems pengar man handlar för, utan i principen att utföraren inte har några sidokostnader utöver arbetstiden eller tillför något mervärde till materialet som levereras. Jag menar att det därmed är helt grönt att "sälja" materialet utan påslag under förutsättning att man inte blandar in materialet i beräkningen av arbetskostnaden.

Se: [länk]
då har du inte förstått hur en företagare täcker sina kostnader och genererar en liten vinst, eller vad skatteverket avser med arbetskostnad.

A AndersbcD skrev:
Som jag skrev tidigare, olika yrkeskatigorier har olika stora omkostnader. Tex en målare har väldigt små, medans en röris har stora. Så att påstå att alla klarar sig på 10% stämmer inte. Har själv låång erfarenhet från byggbranchen.
På vilket sätt spelar storleken av materialkostnaderna roll för påslagsprocenten tänker du? Varför ska det vara högre påslag på en dyrare produkt än en billigare?

J JOB_L skrev:
På vilket sätt spelar storleken av materialkostnaderna roll för påslagsprocenten tänker du? Varför ska det vara högre påslag på en dyrare produkt än en billigare?
Har jag påstått att påslaget ska vara högre för en dyrare produkt?

A AndersbcD skrev:
Har jag påstått att påslaget ska vara högre för en dyrare produkt?
Kanske tolkade ditt inlägg fel då om att en röris inte klarar sig med 10% påslag medan en målare gör det.

J JOB_L skrev:
Kanske tolkade ditt inlägg fel då om att en röris inte klarar sig med 10% påslag medan en målare gör det.
Det är helt rätt och beror på att målaren har i princip inga kostnader för dyra verktyg/maskiner och löpande utbildningar/licenser eller full utrustad service bil.

A AndersbcD skrev:
Det är helt rätt och beror på att målaren har i princip inga kostnader för dyra verktyg/maskiner och löpande utbildningar/licenser osv.
Det är väl inget som faktureras kund separat hoppas jag. Det är väl det som motiverar ett högre timpris. Jag syftade på direkta omkostnader för en specifik kund.

J JOB_L skrev:
Det är väl inget som faktureras kund separat hoppas jag. Det är väl det som motiverar ett högre timpris. Jag syftade på direkta omkostnader för en specifik kund.
Det är sånt som kallas omkostnader och normalt fördelas son ett påslag på arbetskostnaden och materialkostnaden.

C
A AndersbcD skrev:
då har du inte förstått hur en företagare täcker sina kostnader och genererar en liten vinst, eller vad skatteverket avser med arbetskostnad.
Upplys mig då så vi kan ta till oss och bemöta din kunskap inom området, annars blir det ju inte någon meningsfull diskussion...

För övrigt spelar det i sammanhanget inte någon roll.
Räcker med att konstatera att flera av de hantverkare jag själv anlitar jobbar utan materialpåslag.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A AndersbcD skrev:
Det är sånt som kallas omkostnader och normalt fördelas son ett påslag på arbetskostnaden och materialkostnaden.
Nja, det är skillnad på omkostnad och omkostnad. Du har direkta kostnader och indirekta. De indirekta bör gå på tjänstepriset. Om du tar ut arbetsrelaterad kostnad som materialpålägg så är det ju en form av prisdumpning. Men det förklarar de orimliga materialpåslagen om alla tänker som du. Dessutom gör det ju jobbet dyrare för slutkunden eftersom då ROTavdraget blir mindre. Så på många sätt inte OK.

• Gilla
JustDoIt och 6 till
  • Laddar…
J JOB_L skrev:
Nja, det är skillnad på omkostnad och omkostnad. Du har direkta kostnader och indirekta. De indirekta bör gå på tjänstepriset. Om du tar ut arbetsrelaterad kostnad som materialpålägg så är det ju en form av prisdumpning. Men det förklarar de orimliga materialpåslagen om alla tänker som du. Dessutom gör det ju jobbet dyrare för slutkunden eftersom då ROTavdraget blir mindre. Så på många sätt inte OK.
Har jag sagt att arbetsrelaterad kostnad ska tas som mtrl-påslag?, snarare tvärt om och då klarar man sig på rimliga ca 20% i material påslag. Problemet är att vissa yrkeskategorier debiterar för låga arbetskostnader och kompenserar detta med höga påslag på materialet.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
A AndersbcD skrev:
Har jag sagt att arbetsrelaterad kostnad ska tas som mtrl-påslag?, snarare tvärt om och då klarar man sig på rimliga ca 20% i material påslag. Problemet är att vissa yrkeskategorier debiterar för låga arbetskostnader och kompenserar detta med höga påslag på materialet.
Då är vi överens. Och din sista mening är ju precis det jag menade.

J JOB_L skrev:
Nja inte så jag menar men du är inne på rätt spår. Se mitt svar på inlägg 117

J JOB_L skrev:
Då är vi överens. Och din sista mening är ju precis det jag menade.
Bra! En röris som i TS fall deb 560kr exkl moms måste ha höga materialpåslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.