J Jonny Holmström skrev:
Men då står du själv för garantiåtagandet på materialet.
Hur ofta inträffar materialfel?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Jonny Holmström skrev:
Men då står du själv för
Intet Intet skrev:
Ojojo. Nu får de bortskämda hantverkarna mer U-hjälp. Så festen kan fortsätta.

[länk]
Du tycker inte det är konstigt att en advokat är dyr att anlita?
Hen producerar ju bara bokstäver och ord, något som de flesta behärskar.

K Kane skrev:
Materialfel står ju den som sålt materialet för.

A AndersbcD skrev:
Materialfel står ju den som sålt materialet för.
Ja, men det var ju inte det jag frågade om.

K Kane skrev:
Ja, men det var ju inte det jag frågade om.
Sorry, då svarade jag fel person 🙈

K Kane skrev:
Det beror på vad du köper för material.
Finna det ett RSK nummer på det du köper så vet yrkesmannen i vilket rörsystem rördelar eller armaturer kan användas. Vanligaste felet är handhavande fel = den som monterar följer inte monteringsanvisningarna.
Kunskapen om vilka material och vilken armatur som passar tillsammans i ett rörsystem, det vet yrkescertifierade VVS montörer.
Försäkringsbolagen ger dig ingen ersättning om det blir fel, om inte rörarbetet är fackmässigt utfört. Det inkluderar även funktionen för rörsystemet.

Vad som anses vara fackmässigt utfört finns beskrivet i AMA VVS och kyl och i branschregler.

• Haha
Intet
  • Laddar…
J Jonny Holmström skrev:
Det beror på vad du köper för material.
Finna det ett RSK nummer på det du köper så vet yrkesmannen i vilket rörsystem rördelar eller armaturer kan användas. Vanligaste felet är handhavande fel = den som monterar följer inte monteringsanvisningarna.
Kunskapen om vilka material och vilken armatur som passar tillsammans i ett rörsystem, det vet yrkescertifierade VVS montörer.
Försäkringsbolagen ger dig ingen ersättning om det blir fel, om inte rörarbetet är fackmässigt utfört. Det inkluderar även funktionen för rörsystemet.

Vad som anses vara fackmässigt utfört finns beskrivet i AMA VVS och kyl och i branschregler.
Den här Teknikhandboken är VVS Branschens tolkning av hur ett fackmässigt arbete ska utföras.

https://byggtjanst.se/bokhandel/byg...vRCoo1YL2eX1Phxb104zdz7egZwnH7iRoCNJsQAvD_BwE

A AG A skrev:
Det stora problemen är dels Ahlsells som skapat ett system, som i grund och botten går ut på att lura Kommunerna på pengar.
Nästa problem är att de flesta EL/VVS-prylar nu kan köpas på Biltema, Bauhaus, Byggmax etc. I jämförelse med lågpriskedjor blir det lätt dubbla priser. Det är svårt när det inte syns någon skillad.
Men det hade ju varit ungefär samma problem om du bad rörmokaren om en snöslunga.
Materialet som säljs på tex Ahlsell och tex Bauhaus skiljer sig ofta även om det är samma märke. En sak på Bauhaus kan tex vara gjord av sämre plast för att den ska vara billigare.

• Haha
Josel och 2 till
  • Laddar…
T Tjårrban skrev:
Materialet som säljs på tex Ahlsell och tex Bauhaus skiljer sig ofta även om det är samma märke. En sak på Bauhaus kan tex vara gjord av sämre plast för att den ska vara billigare.
Den myten brukar spridas vid den här typen av diskussioner. Visa gärna något exempel på produkter från stora kända tillverkare som är sämre i konsumentbutikerna jämfört med proffsbutikerna.

Är det samma RSK- eller E-nummer så är det samma produkt i samma material.

• Gilla
Josel och 13 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men det är väl det vanliga ockret som vissa VVSare och elektriker gör. Jag brukar säga: för varje vägguttag du får från elektriker får han två stora drinkar i Thailand.
Det är grossisterna som är ockrare.

• Haha
Intet
  • Laddar…
4 4141 skrev:
Det är grossisterna som är ockrare.
Det är inte grossisten som fakturerar slutkunden.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inte grossisten som fakturerar slutkunden.
Nej det är det inte, men hantverkarens inköpspris hos grossisten är minst samma pris eller t o m högre än vad slutkund själv köper varan för. Om hantverkaren har sitt påslag på 15-20% blir försäljningspriset fel men det är grossisterna som orsakat ockerpriset, det är just det folk inte fattar!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Jag har inte läst tråden och vill egentligen inte lägga mig i men jag jobbar med förhållandevis stora inköp från nämnda grossister m.fl och till 95% kan ingen "vanlig butik" slå dom priser jag handlar för, inga stora skillnader men nått till några procent billigare.

Sen till dom resterande 5% så kan det vara allt från 1%dyrare till över 50% dyrare än internetbutiker vilket minst sagt är frustrerande, jag hade gärna sluppit prisjämförelsetjänster men det är vad det är....
(Procentsatserna är baserat på 100% känsla ;) )

Redigerat:
useless useless skrev:
Den myten brukar spridas vid den här typen av diskussioner. Visa gärna något exempel på produkter från stora kända tillverkare som är sämre i konsumentbutikerna jämfört med proffsbutikerna.

Är det samma RSK- eller E-nummer så är det samma produkt i samma material.
Jag har personligen ringt till tillverkare och frågat om detta och fått det svaret

• Haha
Josel
  • Laddar…
T Tjårrban skrev:
Jag har personligen ringt till tillverkare och frågat om detta och fått det svaret
Exempel?

Att tillverkare har olika produktserier för olika målgrupper är inget konstigt. Men att det skulle skilja mellan samma produkter beroende på vart man köper dom är en myt.

• Gilla
Josel och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.