56 903 läst ·
346 svar
57k läst
346 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Det är smartare, och enklare, att beställa direkt från nätet utan att gå till bygghandeln.J Jonny Holmström skrev:
P pmd skrev:
Att utan rätt förkunskaper köpa rör, rördelar, apoarater eller armatur för att användas i ett sanitetssystem kan leda till personlig konkurs. Förstår du inte text från Konsumentverket kontaktar du dem för en förklaring.P pmd skrev:
Jag överlåter förstås åt entreprenören att köpa nödvändigt material. Entreprenören är en expert vars expertis jag betalar för.J Jonny Holmström skrev:
Det andra citatet i inlägg #334 har inte jag skrivit, utom första raden och det handlade om att köpa en bygglaser.
Redigerat:
P pmd skrev:
Det kallas för att förstå konsekvenserna av det egna agerandet.Alfredo skrev:
Redigerat:
Det är väldigt ofta som vi säger till privatkunder att det är dyrare för oss att handla xx på Ahlsell än vad det är för dom att köpa privat och ha levererat tills vi kommer. Senast igår gjorde vi så.
Vi har absolut rabatter, men man får också tänka på att ju mindre hantverkarbolag (dvs ju mindre man handlar på ahlsell) desto lägre rabattstege. Sen har vi olika rabatter på olika material, muttrar osv har vi en rabatt på ca 50% medans kopplingar har vi bara runt 20% rabatt på.
nu är ju inte ahlsell en grossist men lyckas alltid av någon anledning beblandas med Dahl och Lundagrossisten. Nästa gång du väljer hantverkare så ber du helt enkelt om offerter på fast pris innan. Lundagrossisten har nästintill ingen rabattstege öht, så du kanske ska välja en röris som handlar därifrån nästa gång för att slippa bli misstänksam.
Var det en stor eller liten firma du anlitade? Misstänker liten med tanke på hur billig servicen var.
Vi har absolut rabatter, men man får också tänka på att ju mindre hantverkarbolag (dvs ju mindre man handlar på ahlsell) desto lägre rabattstege. Sen har vi olika rabatter på olika material, muttrar osv har vi en rabatt på ca 50% medans kopplingar har vi bara runt 20% rabatt på.
nu är ju inte ahlsell en grossist men lyckas alltid av någon anledning beblandas med Dahl och Lundagrossisten. Nästa gång du väljer hantverkare så ber du helt enkelt om offerter på fast pris innan. Lundagrossisten har nästintill ingen rabattstege öht, så du kanske ska välja en röris som handlar därifrån nästa gång för att slippa bli misstänksam.
Var det en stor eller liten firma du anlitade? Misstänker liten med tanke på hur billig servicen var.
Här ser man hur hantverket har förskjutits till inköp. Är det inte här större delen av problemet ligger - vi konsumenter vill ha hjälp med att utföra komplicerade byggen och installationer av person som har en kunskap som inte vi har. Materialet som behövs borde vara en bisak - inte huvudsaken. Arbetet - färdigheten - det är (väl?) det vi vill betala för.S Sporris skrev:
Dagen då nån kom på att "vi tar mer betalt för grejerna istället för vår yrkesskicklighet så ser timkostnaden lägre ut" så gjordes det hela branschen (båda sidorna!) en stor ogärning.
//
Man borde göra samma sak som man gjorde med reklam för lån. Det var otydligt för konsumenten så då blev det lag på hur räntan ska presenteras för kunden och nu är det inte otydligt längre. Den behandlingen behövs här också ...J jonte0 skrev:Här ser man hur hantverket har förskjutits till inköp. Är det inte här större delen av problemet ligger - vi konsumenter vill ha hjälp med att utföra komplicerade byggen och installationer av person som har en kunskap som inte vi har. Materialet som behövs borde vara en bisak - inte huvudsaken. Arbetet - färdigheten - det är (väl?) det vi vill betala för.
Dagen då nån kom på att "vi tar mer betalt för grejerna istället för vår yrkesskicklighet så ser timkostnaden lägre ut" så gjordes det hela branschen (båda sidorna!) en stor ogärning.
//
Det är väl just det som är motsatsen till fast kostnad tänker jag? Kunden får ju oftast välja om de vill ha fast eller rörligt pris.Farstatjej90 skrev:
En av dom mest återkommande trådarna på forumet är kunder som känner sig lurade av att priset för materialet är för högt och inte transparent. Systemet är trasigt och behöver lagas..🤔J Josel skrev:
Har du aldrig funderat på varför en Toyota är så mycket billigare än en Mercedes?J JBJ22 skrev:Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.[bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg