56 903 läst ·
346 svar
57k läst
346 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Det är roligare att titta på fotboll om man känner till de regler, som finns för fotbollspel.P pmd skrev:Eftersom de flesta av oss inte är universalgenier så behöver vi ibland hyra in hjälp. Det kan vara allt från att rensa köksavloppet till att beräkna hållfastheten på takstolar till att få skjuts över Atlanten, beroende på graden av genialitet vi besitter.
När vi då hyr in hjälp så väljer vi i första hand någon som vi har anlitat tidigare och blev nöjda med, och i andra hand någon som vi har fått rekommenderad av en pålitlig bekant. I tredje hand väljer vi någon med bra omdömen på Trustpilot. I allra sista hand väljer vi någon vi har letat upp på Gula Sidorna, men helst inte.
Med en sådan strategi minimerar vi risken för att anlita en klåpare och maximerar chansen för att resultatet blir det förväntade (eller ibland t.o.m. bättre än förväntat).
Bra då om en ägare av det egna boendet känner till rekomendationer, branschregler och den lagstiftning som berör egnahemsägare som behöver anlita professionell hjälp.
De handlar framförallt om skillnaden mellan BÖR och SKA i den lagtext som berörs.
Hur en beställning av ett hantverksarbete inom bygg bör gå till enligt Konsumentverkets rekomendationer för hur våra konsumenttjänstlagar ska tolkas för att klara kraven på konsumenter i Konsumenttjänstlagen. https://publikationer.konsumentverk...kstjanster/bo-2017-03-hantverkarformularet-17.
Klara tydliga avtal från början är ett enkelt sätt för en nybörjare att få en uppfattning om det står en seriös hantverkare framför dig eller inte.
Att kasta bort tid efter avslutat arbete är totalt värdelöst för båda parter. Hantverkarformulär 17 gör det enkelt att inte glömma något i det skriftliga affärsavtal som behövs.
Hur olika branscher anser att ett fackmässigt arbete bör utföras för att klara lagkraven, den informationen finns i det som kallas braschregler.
Branschregler och rekomendationer för framförallt sanitetsinstallationer inom VVS hittar en beställare här https://sakervatten.se/branschrekommendationer/
Mer information om hur VVS-branschen anser att avvikelser bör hanteras finns det här https://sakervatten.se/nyheter/se-bildroret-om-avvikelser-och-vattenskadestatistik/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag håller med om att det är bra om kunderna vet hur man gör en bra beställning.
På samma sätt är det bra om man som företagare vet hur konsumenttjänstlagen etc fungerar och det är ju bra att försöka lära sig av de gånger det blir problem, inte bara köra vidare på samma sätt igen och igen och igen och klaga på kunden.
På samma sätt är det bra om man som företagare vet hur konsumenttjänstlagen etc fungerar och det är ju bra att försöka lära sig av de gånger det blir problem, inte bara köra vidare på samma sätt igen och igen och igen och klaga på kunden.
Jag tycker att det är tråkigt att titta på idrott överhuvudtaget, trots att jag känner till reglerna för fotboll.J Jonny Holmström skrev:
Säkerligen är det så, men det är ett ganska stort arbete att lära sig allt sånt. Det är därför man anlitar pålitliga yrkesmän när man behöver ha något gjort som ligger utanför ens eget kompetensområde.J Jonny Holmström skrev:
Det är få av oss som reparerar sina bilar själv, mjölkar sina egna kor, flyger sitt eget flygplan till London, eller byter ut en läckande vattenledning.
(En av de där sakerna har jag gjort).
I övrigt håller jag med om att tydliga avtal underlättar. Jag har sällan anlitat hantverkare på löpande räkning, och när jag har gjort det har det varit en hantverkare som jag känner och litar på.
Nej det är inget stort arbete att läsa igenom några A4 sidor text.P pmd skrev:Jag tycker att det är tråkigt att titta på idrott överhuvudtaget, trots att jag känner till reglerna för fotboll.
Säkerligen är det så, men det är ett ganska stort arbete att lära sig allt sånt. Det är därför man anlitar pålitliga yrkesmän när man behöver ha något gjort som ligger utanför ens eget kompetensområde.
Det är få av oss som reparerar sina bilar själv, mjölkar sina egna kor, flyger sitt eget flygplan till London, eller byter ut en läckande vattenledning.
(En av de där sakerna har jag gjort).
I övrigt håller jag med om att tydliga avtal underlättar. Jag har sällan anlitat hantverkare på löpande räkning, och när jag har gjort det har det varit en hantverkare som jag känner och litar på.
Texten är framtagen av experter på enkel text. Experter som jobbar på Konsumentverket. Konsumentverket är en serviceinriktad statlig myndighet som har till huvuduppgift att informera medborgare i Sverige om vad som står i Konsumenttjäntlagen. Orkar man inte med drn stora arbetsbelastningen att läsa igenom några sidor text anpassad för en trettonåring eller inte orkar eller klarar av den komplicerade uppgiften att ringa ett elefonsamtal. Då tycker jag att man bör ta hjälp av någon anhörig och kanske lämpligast av någon förälder.
Redigerat:
Ett annat alternativ kan vara att anlita en advokat, det dräller av advokater som är specialister inom området.J Jonny Holmström skrev:Nej det är inget stort arbete att läsa igenom några A4 sidor text.
Texten är framtagen av experter på enkel text. Experter som jobbar på Konsumentverket. Konsumentverket är en serviceinriktad statlig myndighet som har till huvuduppgift att informera medborgare i Sverige om vad som står i Konsumenttjäntlagen. Orkar man inte med drn stora arbetsbelastningen att läsa igenom några sidor text anpassad för en trettonåring eller inte orkar eller klarar av den komplicerade uppgiften att ringa ett elefonsamtal. Då tycker jag att man bör ta hjälp av någon anhörig och kanske lämpligast av någon förälder.
Ytterligare ett alternativ kan vara att fortsätta lita på turen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Enklare och bättre är väl om hantverkaren, i egenskap av proffs, ser till att skriftliga avtal kommer på plats?J Jonny Holmström skrev:Nej det är inget stort arbete att läsa igenom några A4 sidor text.
Texten är framtagen av experter på enkel text. Experter som jobbar på Konsumentverket. Konsumentverket är en serviceinriktad statlig myndighet som har till huvuduppgift att informera medborgare i Sverige om vad som står i Konsumenttjäntlagen. Orkar man inte med drn stora arbetsbelastningen att läsa igenom några sidor text anpassad för en trettonåring eller inte orkar eller klarar av den komplicerade uppgiften att ringa ett elefonsamtal. Då tycker jag att man bör ta hjälp av någon anhörig och kanske lämpligast av någon förälder.
Problemet är väl att den kund som frågar anses jobbig. En medlem startade en tråd nyligen där rörmokaren han anlitade inte hittade grejerna och föreslog något annat. Kunden frågade då om pris och fick tillbaka "jag hatar privatkunder". Rörmokaren försvarade sig med att det SMSet var tänkt till en kollega, men det visar ju en hel del på inställningen.
Som privatperson är det inte extremt svårt att läsa in sig på lagen och fixa fram avtal. Det borde inte vara svårare för företaget.
Jag tolkar nog bara det som att rörmokaren inte hade någon aning om priset och tycker det är besvärligt att behöva ta rätt på det. Kan faktiskt förstå den inställningen. Roligare att kröka rör än att bläddra i prislistor...Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Kanske, men då ska man nog jobba med något annat, kanske vara anställd istället och hänvisa till en säljare. Vilket yrke saknar moment som är mindre roliga?Alfredo skrev:
Om kunderna inte frågar om pris så får de skylla sig själva, för hur svårt kan det vara?
Om kunderna frågar om pris så är de jobbiga jävlar som man undviker...
Tack. Jag var på väg att svara på Jonnys helt orimliga "krav" för att skydda sig mot just horden av inkompetenta hanverkarproffs😱. Men det gjorde du redan så galant.Fairlane skrev:
Enklare och bättre är väl om hantverkaren, i egenskap av proffs, ser till att skriftliga avtal kommer på plats?
Problemet är väl att den kund som frågar anses jobbig. En medlem startade en tråd nyligen där rörmokaren han anlitade inte hittade grejerna och föreslog något annat. Kunden frågade då om pris och fick tillbaka "jag hatar privatkunder". Rörmokaren försvarade sig med att det SMSet var tänkt till en kollega, men det visar ju en hel del på inställningen.
Som privatperson är det inte extremt svårt att läsa in sig på lagen och fixa fram avtal. Det borde inte vara svårare för företaget.
Absolut är det så, men om inte köparen känner till vad hantverkaren ska beskriva i beställningen och hur det utförda hantverket resultat bör vara. Vad hjälper det då ?Fairlane skrev:
Enklare och bättre är väl om hantverkaren, i egenskap av proffs, ser till att skriftliga avtal kommer på plats?
Problemet är väl att den kund som frågar anses jobbig. En medlem startade en tråd nyligen där rörmokaren han anlitade inte hittade grejerna och föreslog något annat. Kunden frågade då om pris och fick tillbaka "jag hatar privatkunder". Rörmokaren försvarade sig med att det SMSet var tänkt till en kollega, men det visar ju en hel del på inställningen.
Som privatperson är det inte extremt svårt att läsa in sig på lagen och fixa fram avtal. Det borde inte vara svårare för företaget.
Hur kan köparen vara någorlunda säker på att det går rätt till?
Magkänsla bygger på egna erfarenheter men kan kosta pengar om den är fel.
Tyvärr är långt ifrån alla hantverkare ärliga och kan dessutom inte jobbet och de blir allt fler så länge det finns dåligt pålästa kunder som gärna vill ha hantverket utfört billigt.
Jag tror du får problem om du går till bygghandeln och tar med en bygglaser genom kassan och bara betalar det den kostar om du beställer den från nätet
Men prova gärna, plötsligt händer det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Det kan man inte säkert, men det finns en lagstiftning är tänkt att skydda konsumenter, inte företagare.J Jonny Holmström skrev:
Säger rörmokaren att jag behöver en viss artikel så är det svårt som lekman att säga emot och det ska inte heller behövas. Som lekman kan jag inte heller begära pris på alla prylar i förväg för jag har ju ingen aning om vad som behövs
Så är det, men man har ändå ett lagskydd.J Jonny Holmström skrev:
Så sant.J Jonny Holmström skrev:
Det är en jämförelse som jag tycker har stora brister. Dels finns priset på varan oftast tydligt. Dels får jag priset innan jag lämnar butiken. Det är inte när alla delar sitter på plats som jag får en rejäl överraskning. Ber jag hantverkaren köpa lasern åt mig så förväntar jag mig inte att den ska kosta det dubbla, tredubbla eller fyrdubbla heller.J Jonny Holmström skrev:
Jag är medveten om att grossisterna inte alltid är billiga, ibland dyrare än alternativen, men sällan mycket dyrare. Elprylar har jag plockat ihop rätt mycket på elbutik och sen jämfört med vad elektriker får betala hos sina grossister (dvs vad de betalar, inte listpris). Några saker är billigare på elbutik, andra hos grossen. Totalt brukar priset vara ungefär samma. Framförallt blir det möjligt när några (rätt få) påstår att det är det vanliga och helt rimligt att fakturera listpris +x%.
Med det sagt så tror jag att se flesta är bra, jag har personligen bara positiva erfarenheter av de hantverket jag anlitat.