Jag har två Panasonic LLVP som inköptes och monterades för tre år sedan. Jag underhåller dem löpande med att göra rent filter, dammsuga ur dem, hålla kondensslangen ren från skit som kan täppa till den mm.

Nu har jag fått ett erbjudande om service på dem för ca 2 700 kr styck. Det skulle då även göra så att garantin förlängs ytterligare två år. Jag har inte haft något problem med dem hittills, och jag vet inte om en service ger så mycket utöver det jag gör själv? En service innehåller mer än det jag gör, men jag vet alltså inte om det är nödvändigt för ett förebyggande underhåll, eller mer för att upptäcka problem som redan finns?

Detta ingår:

- rengöring av innerdel med en ångtvätt
- fläkthjulet rengörs (viktigt för luftflödet)
- grovrengöring av utedel
- läckagesökning för att kontrollera att det inte finns några kylmedieläckage.
- efterdragning av el - Denna vet jag inte vad det innebär. El-dragning fram gjordes av extern firma
- kontroll av dräneringsvattenflöde.
- vibrationskontroll
- teknikern mäter upp lufttemperatur, strömförbrukning och luftflöden.

Bart Bart skrev:
Jag har två Panasonic LLVP som inköptes och monterades för tre år sedan. Jag underhåller dem löpande med att göra rent filter, dammsuga ur dem, hålla kondensslangen ren från skit som kan täppa till den mm.

Nu har jag fått ett erbjudande om service på dem för ca 2 700 kr styck. Det skulle då även göra så att garantin förlängs ytterligare två år. Jag har inte haft något problem med dem hittills, och jag vet inte om en service ger så mycket utöver det jag gör själv? En service innehåller mer än det jag gör, men jag vet alltså inte om det är nödvändigt för ett förebyggande underhåll, eller mer för att upptäcka problem som redan finns?

Detta ingår:

- rengöring av innerdel med en ångtvätt
- fläkthjulet rengörs (viktigt för luftflödet)
- grovrengöring av utedel
- läckagesökning för att kontrollera att det inte finns några kylmedieläckage.
- efterdragning av el - Denna vet jag inte vad det innebär. El-dragning fram gjordes av extern firma
- kontroll av dräneringsvattenflöde.
- vibrationskontroll
- teknikern mäter upp lufttemperatur, strömförbrukning och luftflöden.
Vi körde en service av vår LLVP när den var ca 3år gammal.
Tyckte det var värt det - det var en ordentligt rengöring och kontroll och läcktest, och det fanns mycket att rengöra trots att vi tagit hand om dammfilter osv.

Tänker inte göra det varje år, men vart 3e år typ känns rimligt. Inte minst för att veta att den innehåller tillräckligt med köldmedium och presterar på topp...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag har inte haft något problem med dem hittills, och jag vet inte om en service ger så mycket utöver det jag gör själv?
Låter som du svarat på frågan själv ;)

Det är ju en förhållandevis dyr service och jag kan tänka mig att den kan behövas för folk som inte gör något underhåll själv.
Sen om den skulle börja läcka så lär du väl märka det själv efter ett tag.
Sen bör man väl ta hänsyn till vad en tre år gammal pump är värd. En slarvig googling ger priser på mellan 11k och 19 för nya Panasonic LLVP. Så 2700 av värdet på en tre år gammal lär vara en rätt stor andel av värdet.

L lbgu skrev:
Låter som du svarat på frågan själv ;)

Det är ju en förhållandevis dyr service och jag kan tänka mig att den kan behövas för folk som inte gör något underhåll själv.
Sen om den skulle börja läcka så lär du väl märka det själv efter ett tag.
Sen bör man väl ta hänsyn till vad en tre år gammal pump är värd. En slarvig googling ger priser på mellan 11k och 19 för nya Panasonic LLVP. Så 2700 av värdet på en tre år gammal lär vara en rätt stor andel av värdet.
Jo, det är väl så. Våra var dessutom i det lägre prisspannet, så det är en dyr service med tanke på värdet. Men eftersom jag är totalt okunnig om LLVP och bara gör det som jag läst mig till att andra gör löpande känns det bra att inhämta lite andra synvinklar.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi körde en service av vår LLVP när den var ca 3år gammal.
Tyckte det var värt det - det var en ordentligt rengöring och kontroll och läcktest, och det fanns mycket att rengöra trots att vi tagit hand om dammfilter osv.

Tänker inte göra det varje år, men vart 3e år typ känns rimligt. Inte minst för att veta att den innehåller tillräckligt med köldmedium och presterar på topp...
Just köldmedium och prestandan är väl det jag kanske är mest intresserad av att få en koll på. Övrig rengöring och kontroll fläkt och lager och liknande borde kunna göras på egen hand. Så då är frågan om det går att lösa på annat sätt än att betala närmare 6 000 kr för det i så fall. Jag ska kolla runt lite och se om det finns alternativ. Sen är väl frågan om ytterligare två års garanti är värt något?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Magnus E K
Om prestandan försämras på ett betydande sätt märker man det väl på att elförbrukningen ökar? Jag skippade motsvarande 3-årsservice på min Panasonic LLVP. (Var visserligen mitt under pandemin så det var enklare än vanligt att tacka nej till allt som innebar kontakt med okänt folk.) Den är 8 år gammal nu och har inte märkt av någon betydande försämring.

Jag är i branchen, men tycker inte att du specifikt har något större behov av detta. Du verkar ha lite koll.

Det enda bra i detta "paket" är rengöring av innedelens fläkthjul och förångare. Kör man mycket luftkonditionering kan innedelen bli ganska ofräsch.

Spara dom där tusenlapparna tycker jag.

Mina egna luftvärmepumpar gör jag bara rent filterna som du och brukar dra på lite förångarrengöringsmedel på innedelens batteri efter att jag kört AC under sommaren. Borstar bort smuts från utedelen. Är det mycket pollen och damm som har trängt in i batteriet får man spola rent utedelen.

Håll koll på utedelen under värmesäsongen att den frostar på jämnt. Det är det enklaste sättet att se att köldmediefyllningen troligtvis är korrekt och därmed en värmepump som går effektivt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det går ganska mycket AC på dessa, så en lite grundligare rengöring skulle antagligen behövas. Vad är det för förångarrengöringsmedel som ska användas?

Bart Bart skrev:
Det går ganska mycket AC på dessa, så en lite grundligare rengöring skulle antagligen behövas. Vad är det för förångarrengöringsmedel som ska användas?
Det är ett ganska milt rengöringsmedel som desinfekterar. Verkar finnas motsvarande hos dom vanliga butikerna. Köp något sådant och kanske en liten tryckspruta som du kan skölja igenom batteriet ordentligt så kommer den säkerligen hålla sig fräsch hela sin livslängd. Gör det detta märker du även om kondensavloppet släpper igenom som den ska.

• Bild på olika rengöringsprodukter för luftvärmepumpar från varumärken som Norenco och Biokleen, med priser från svenska butiker som Clas Ohlson och Bauhaus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.