12 775 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Kostnad för stuga/fritidshus?
Vi kommer mest troligt få ta över min fars hus som vi då kommer använda som stuga under vissa helger, somrarna osv. Inga lån eller så.
Det vi funderar mest på är kostnaden för att äga ett fritidshus. Jag antar att man måste ha igång elen under hela året förutom på sommaren då det är tillräckligt varmt ute. Sedan när man är där kommer vi värma upp med ved.
Vad finns det för kostnader?
vatten? sophämtning? sotning? Måste man betala för sophämtning eller kan man dela med grannen? (en släkting som bor där året runt)
Ni får gärna skriva minsta lilla kostnad ni kommer på!
Det vi funderar mest på är kostnaden för att äga ett fritidshus. Jag antar att man måste ha igång elen under hela året förutom på sommaren då det är tillräckligt varmt ute. Sedan när man är där kommer vi värma upp med ved.
Vad finns det för kostnader?
vatten? sophämtning? sotning? Måste man betala för sophämtning eller kan man dela med grannen? (en släkting som bor där året runt)
Ni får gärna skriva minsta lilla kostnad ni kommer på!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kostnader och rutiner för sophämtning och slamtömning är olika från kommun till kommun så kolla upp vad som gäller där fastigheten finns. Försäkring kan vara bra att ha och lite el lär det ju dra att till varmvatten och annat.
Alla dessa småkostnader är dock hyfsat försumbara i sammanhanget. Det som kostar är det löpande underhållet beroende på fastighetens skick. Måla om fasaden, åtgärda taket, byta vitvaror som går sönder och allt annat som hör husägandet till är det som kommer i mer eller mindre jobbiga klumpkostnader.
Alla dessa småkostnader är dock hyfsat försumbara i sammanhanget. Det som kostar är det löpande underhållet beroende på fastighetens skick. Måla om fasaden, åtgärda taket, byta vitvaror som går sönder och allt annat som hör husägandet till är det som kommer i mer eller mindre jobbiga klumpkostnader.
Redigerat:
det som kostar i tillägg till löpande underhållet är ju när du kommer på att du vill bygga ut, bygga altan, bygga friggebod, dränera etc Och framför allt alla coola verktyg / maskiner man absolut måste ha ... El, försäkring och sånt smått kan man inte ens nämna i samma budget 
Redigerat:
Om det är en stuga med vatten buren värme eller en annan risk för frys skador så är det rätt det du säger att elen måste vara på hela året , Men om du har möjlighet och om omständigheterna medger att du stänger av el och värme över vintern så är kostnaderna för just den biten väldigt små, men viktigt är att man vet hur man tappar ner ett hus för vintern. WC, Värme system, Vatten Avlopp . , Själv har jag en stuga på ca 50 m2 som jag värmt hela året byggd runt 1950 så ganska o isolerad årskostnaden för el är ca 4000Kr
Hej,
Vi köpte stuga på 45 kvm byggd 1960 förra året och har nu ganska exakt haft den ett år. Vad jag kan se i kostnader är:
Sedan är det precis som någon skrev roligt med verktyg och det är jobbigt att behöva släpa sådant fram och tillbaka. Men det kan man ju ta allt eftersom. Och precis som skrevs så kommer man på tusen projekt/förbättringar man skulle vilja göra.
Men, hett tips - hyr ut! Förra sommaren och även denna har vi förläggt vår semester till början och slutet av sommaren och har hyrt ut stugan i 4 veckor per sommar. Det ger goa pengar att "fixa för". Sedan gäller det att vara kreativ. Jag är helt hooked på Blocket. Titta efter form och funktion och måla om. Blir nästan som nytt. Hittills så har vi totalrenoverat stugan inkl bytt hela köket, allt bekostat med uthyrningen. Det enda som återstår är badrummet men det är inget som är akut. Däremot är en utbyggnad redan planerad och bekostad av samma pengar.
En annan fördel med att hyra ut är att det faktiskt är någon i stugan. Man måste inse att man inte är där varje helg och då kan det vara skönt att det är några där som "tittar till stället".
Vi köpte stuga på 45 kvm byggd 1960 förra året och har nu ganska exakt haft den ett år. Vad jag kan se i kostnader är:
- Försäkring - 1600kr/år
- Vatten och Vägförening - 300kr
- El - ca 4000kr/år (hade ca 5-10grader på under vintern och har när vi varit där eldat)
- Tömning av sluten tank (obligatoriskt med en tömning i "vår kommun") - 1800kr
- Sophämtning (sommartömning) - ca 1600kr
Sedan är det precis som någon skrev roligt med verktyg och det är jobbigt att behöva släpa sådant fram och tillbaka. Men det kan man ju ta allt eftersom. Och precis som skrevs så kommer man på tusen projekt/förbättringar man skulle vilja göra.
Men, hett tips - hyr ut! Förra sommaren och även denna har vi förläggt vår semester till början och slutet av sommaren och har hyrt ut stugan i 4 veckor per sommar. Det ger goa pengar att "fixa för". Sedan gäller det att vara kreativ. Jag är helt hooked på Blocket. Titta efter form och funktion och måla om. Blir nästan som nytt. Hittills så har vi totalrenoverat stugan inkl bytt hela köket, allt bekostat med uthyrningen. Det enda som återstår är badrummet men det är inget som är akut. Däremot är en utbyggnad redan planerad och bekostad av samma pengar.
En annan fördel med att hyra ut är att det faktiskt är någon i stugan. Man måste inse att man inte är där varje helg och då kan det vara skönt att det är några där som "tittar till stället".
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Om nu huset ligger långt norrut så blir underhållsvärmen avsevärt dyrare. Vi har ett hus i Jämtland tillsammans med släktingar, ca 120 kvm. Det drog 20 000 kwh i underhållsvärme innan vi satte in värmepump.
Klicka här för att svara