utmarkabon utmarkabon skrev:
Jo, det gör det tyvärr. Man slipper bygglov, men inte bygganmälan. Först efter att jag får startbesked kan jag börja bygga. Kommunen vill ha ritningar mm.
Vilken del är det som kräver anmälan? Ska du ha en eldstad i växthuset eller medför det en väsentlig ändring av fastighetens vatten och avlopp?

Jag ska bara ha ett supervanligt växthus. Jag har bara ställt frågan till kommunen utan att de visste några detaljer överhuvudtaget och deras svar var att jag behöver göra bygganmälan och att det kostar runt 16.500kr. De vet inte hur stort eller högt växthuset blir, de vet ingenting. Bara att de vill ha sina pengar.

Jag ska bara ha ett supervanligt växthus. Jag har bara ställt frågan till kommunen utan att de visste några detaljer överhuvudtaget och deras svar var att jag behöver göra bygganmälan och att det kostar runt 16.500kr. De vet inte hur stort eller högt växthuset blir, de vet ingenting. Bara att de vill ha sina pengar.
Men om det är ett helt vanligt växthus som ryms inom de nya ramarna för bygglovsbefriade komplementbyggnader så behöver du inte blanda in kommunen över huvud taget. Det är bara att bygga.

• Gilla
utmarkabon
  • Laddar…
"Regelverket ger större frihet än tidigare, men lokala avvikelser kan förekomma. Vi rekommenderar därför alltid att du kontrollerar med din kommun innan byggnation påbörjas.
I många fall krävs fortfarande en bygganmälan."

- och jag har kollat med kommunen och fått svaret jag nämnde tidigare. Är du fortfarande säker att jag inte behöver blanda in kommunen? Vill inte riskera svartbygge.

- och jag har kollat med kommunen och fått svaret jag nämnde tidigare. Är du fortfarande säker att jag inte behöver blanda in kommunen? Vill inte riskera svartbygge.
Säker kan man aldrig vara. Men om det är några särskilda regler för ditt område ska det framgå av detaljplanen. Vad står det där?

Grundregeln är att t.ex. ett mindre växthus(max 30 kvm) som tillsammans med andra komplementsbyggnder (tex. förråd) inte överstiger 45 kvm inom detaljplan, är max 4 meter högt, inte är anmälningspliktigt och därmed heller inte behöver startbesked och då heller inte kostar några avgifter. Är det närmare än 4,5 meter till granne behöver du dennes medgivande.

Det finns undantag, t.ex. ligger din fastighet nära järnvägen, riksintresse för totalförsvaret krävs bygglov och komunen kan ha beslutat om ändrad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser som gäller dig.

Jag föreslår att du ringer ditt bygglovskontor och frågar vad som gäller i just ditt specifika fall för just det du tänkt bygga, då får du också förklaringen till varför det skulle krävas en bygganmälan.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.