16 094 läst ·
20 svar
16k läst
20 svar
kostnad för installation av takantenn?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns ett alternativ, att lägga antennen inne på krypvinden. Detta förutsätter att sändaren ligger åt ett håll som inte skärmas av takplåt och snö på taket. Huset på bilden har "öppning" åt 3 håll så det är 75% chans att det kan gå. Har det nästan fungerat med en bordsantenn är möjligheterna stora att det fungerar med en inom/utomhusantenn.
Prototypen
Prototypen
Som prototypen säger så kan det vara värt att prova att sätta antennen på krypvinden om du ändå inte använder den till något. Funkar det inte så har du ju inte förlorat något på det, bara att flytta upp antennen på taket.
Oavsett vilket så förstår jag inte vad du ska med en installatör till? Du sätter ju upp en antenn på det där huset på mindre än en eftermiddag! Borde absolut inte behöva kosta mer än 1000:- i material heller om du inte ska dra in ett TV-uttag i varje rum.
Ett litet tips när du köper antenn: I och med övergången till digital-TV så slopar man helt sändningar på VHF-bandet. Det finns alltså ingen som helst anledning att köpa separata UHF och VHF antenner, eller ens en kombiantenn, utan se till att köpa en bra UHF-antenn och strunta helt i VHF.
En separat UHF-antenn brukar nämligen ge några dB bättre signalstyrka jämfört med en kombinatenn.
Förutsatt att du inte ska dra en väldigt lång kabel så borde du inte behöva krångla till det med någon antennförstärkare heller. Återigen, oavsett vilket så skadar det inte att prova utan först. Skulle det mot förmodan visa sig att du behöver en antennförstärkare så är det en smal sak att skruva upp den i efterhand. Kräver som sagt ingen eldragning då dom matas via antennkabeln.
Oavsett vilket så förstår jag inte vad du ska med en installatör till? Du sätter ju upp en antenn på det där huset på mindre än en eftermiddag! Borde absolut inte behöva kosta mer än 1000:- i material heller om du inte ska dra in ett TV-uttag i varje rum.
Ett litet tips när du köper antenn: I och med övergången till digital-TV så slopar man helt sändningar på VHF-bandet. Det finns alltså ingen som helst anledning att köpa separata UHF och VHF antenner, eller ens en kombiantenn, utan se till att köpa en bra UHF-antenn och strunta helt i VHF.
En separat UHF-antenn brukar nämligen ge några dB bättre signalstyrka jämfört med en kombinatenn.
Förutsatt att du inte ska dra en väldigt lång kabel så borde du inte behöva krångla till det med någon antennförstärkare heller. Återigen, oavsett vilket så skadar det inte att prova utan först. Skulle det mot förmodan visa sig att du behöver en antennförstärkare så är det en smal sak att skruva upp den i efterhand. Kräver som sagt ingen eldragning då dom matas via antennkabeln.
Hej! Antenn, rör och förstärkare kostar max. 2000:- inkl. moms. Jag tycker att du fått en dyr offert, skulle tro att det är max 3 timmar att installera, vilket ger max 2.500 inkl. moms i arbetskostnad.
Montera själv istället, det är inte så svårt.
Funderar också som någon skrev, på att börja arbeta i stockholm, verkar vara bra betalt.
Mvh
Fasen
Montera själv istället, det är inte så svårt.
Funderar också som någon skrev, på att börja arbeta i stockholm, verkar vara bra betalt.
Mvh
Fasen
jo, jag har kollat runt lite. Jula verkar ha lite saker som kan vara bra...
Då jag ej är så där jätte tekniskt bevandrad när det gäller kablage. (bilstere kablage och högtalare/hembio system klarar jag ;-) men jag vet ej om detta är svårt...
1. från varje uttag går det två kablar, 1 för Radio och en för TV.
2. på vinden kommer det då upp två kablar för varje uttag!? (tror det)
3. Hur kopplar jag då ihop detta?
4. ca 6-7 uttag/rum har jag.
Har ni länkar till det som kan behövas?
- Bra antenn + montage...
- Bra antennförstärkare
- Övrigt?
För övrigt så hörde han aldrig av sig han som hade gett mig offerten. (Den sista) så jag ska nog förska fixa det själv, speciellt nu när det ehj är snö... ;(
/ Fredrik
Då jag ej är så där jätte tekniskt bevandrad när det gäller kablage. (bilstere kablage och högtalare/hembio system klarar jag ;-) men jag vet ej om detta är svårt...
1. från varje uttag går det två kablar, 1 för Radio och en för TV.
2. på vinden kommer det då upp två kablar för varje uttag!? (tror det)
3. Hur kopplar jag då ihop detta?
4. ca 6-7 uttag/rum har jag.
Har ni länkar till det som kan behövas?
- Bra antenn + montage...
- Bra antennförstärkare
- Övrigt?
För övrigt så hörde han aldrig av sig han som hade gett mig offerten. (Den sista) så jag ska nog förska fixa det själv, speciellt nu när det ehj är snö... ;(
/ Fredrik
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Din beskrivning låter lite konstig. Om det är 2 ledningar till varje uttag så är det oftast en ledning till uttaget och en som går vidare till nästa uttag. Radio o TV går i samma ledning men separearas av ett enkelt filter i uttaget.
Du skriver 6-7 uttag PER RUM?? Om det handlar om antennuttag så hoppas jag att det är en felskrivning.
Du bör nog skaffa information om hur ledningarna går innan du börjar köpa grejor. Du kommer att behöva en förstärkare, och ett antal "splitters" som grenar ut signalen om inte allt går i en lång slinga.
Du skriver 6-7 uttag PER RUM?? Om det handlar om antennuttag så hoppas jag att det är en felskrivning.
Du bör nog skaffa information om hur ledningarna går innan du börjar köpa grejor. Du kommer att behöva en förstärkare, och ett antal "splitters" som grenar ut signalen om inte allt går i en lång slinga.
Klicka här för att svara