16 094 läst ·
20 svar
16k läst
20 svar
kostnad för installation av takantenn?
Sida 1 av 2
Hejsan
jag måste sätta upp en takantenn - tyvärr, på mit nya hus
bilden fastnar mm när jag kör med Boxer och bordsantenn.
Så, jag undrar om det är någon som vet vad det kan kosta å anlita en installatör till detta? (Enplanshus, allt framdraget till vind.)
Har fått ett pris på 5.900 kr inkl takantennen, installation mm.
Låter lite dyrt, eller är det rimligt?
/ Fredrik
jag måste sätta upp en takantenn - tyvärr, på mit nya hus
bilden fastnar mm när jag kör med Boxer och bordsantenn.
Så, jag undrar om det är någon som vet vad det kan kosta å anlita en installatör till detta? (Enplanshus, allt framdraget till vind.)
Har fått ett pris på 5.900 kr inkl takantennen, installation mm.
Låter lite dyrt, eller är det rimligt?
/ Fredrik
Ja, materialet (antenn + kabel) torde väl ligga på max 500 kr, så det var väl ett ganska häftigt pris du fått. Men det är väl säljarens/installatörernas marknad just nu i samband med digital-Tv-omläggningen..
Frågan är ju om installatören har tänkt sig riktiga rostfria antenrör och fästen för att montera antennen, separat kvalitets antenn för ettan och tvåna/fyran samt förstärkare eller en simpel clas ohlson antenn skruvad precis under taknocken
Det jag vet nu, är att följande ska ingå:
- installation och inriktning av antenn
- montering av takantenn (med rör antar jag)
- en förstärkare (5 uttag)
- el kan behöva dras från vindsluckan
- genomföring genom taket
sen vad det är för grejer, ja det vet jag inte, men det är en stor firma, så inte tror jag det är classe grejer...!?
har kollat med en annan firma i stockholm, och han trodde att det skulle gå på mellan 6-7.000 kr. så 5900 kr är väll bättre...
och så kan man tydligen få en check från Boxer för att att man måste installera en takantenn!? (600kr)
- installation och inriktning av antenn
- montering av takantenn (med rör antar jag)
- en förstärkare (5 uttag)
- el kan behöva dras från vindsluckan
- genomföring genom taket
sen vad det är för grejer, ja det vet jag inte, men det är en stor firma, så inte tror jag det är classe grejer...!?
har kollat med en annan firma i stockholm, och han trodde att det skulle gå på mellan 6-7.000 kr. så 5900 kr är väll bättre...
och så kan man tydligen få en check från Boxer för att att man måste installera en takantenn!? (600kr)
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Lite lustigt att man särsklijer installation av antenn och montering av antenn, kanske för att det skall se ut som mer på offerten...
Jag har ingen kvlificerad uppfattning om priset, men jag misstänker att du har en materialkostnad (med installatörernas prislista) på minst 3 000:- då är ju inte priset så dramatiskt för arbetet.
Sedan tror jag iofs att du kan köpa material själv för typ 1500- 2000 och få ungefär samma funktion, men då får du montera själv också. Det är inte svårt att sätta upp en antenn, om inte taket är alltför läskigt.
Jag har ingen kvlificerad uppfattning om priset, men jag misstänker att du har en materialkostnad (med installatörernas prislista) på minst 3 000:- då är ju inte priset så dramatiskt för arbetet.
Sedan tror jag iofs att du kan köpa material själv för typ 1500- 2000 och få ungefär samma funktion, men då får du montera själv också. Det är inte svårt att sätta upp en antenn, om inte taket är alltför läskigt.
... det var nog jag som skrev så, har inte fått offert, utan tagit det per telefon.
Så det var jag om särskrev det så
Det är säkert inte så svårt att montera själv, men jag tror nog det ska dras lite el till förstärkaren, och kolla ihop kablar mm...!?
fick ett pris av en annan installatör i Haninge, och då låg det bara på 2-3000 kr för allt.
(inte antennförstärkare dock.) Lite bättre...
Kommer nog att ta han, så får vi det ordentligt gjort.
Så det var jag om särskrev det så
Det är säkert inte så svårt att montera själv, men jag tror nog det ska dras lite el till förstärkaren, och kolla ihop kablar mm...!?
fick ett pris av en annan installatör i Haninge, och då låg det bara på 2-3000 kr för allt.
(inte antennförstärkare dock.) Lite bättre...
Kommer nog att ta han, så får vi det ordentligt gjort.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
De flesta "ordentliga" antennförstärkare strömförsörjs via antennkabeln. Man har en nätdel till förstärkaren på lämplig plats i huset, och antennkabeln går igenom nätdelen, själva förstärkaren skall alltid sitta så nära asntennen som möjligt, dvs. på maströret. Så det bör inte behövas något uttag däruppe.
Ditt nya pris låter ju lite mer behagligt, då lönar det ingen vidare att klättra ut på taket själv.
Om det är så att det är ett takfäste, alttså maströr direkt ned på taket, ingen skorsten att fästa i, och inte på gaveln (som annars är väldigt smidigt), så skulle jag nog kontrollera väldigt noga hur fästet utförs. Risken för läckage är stor.
En granne hade ett liknande fäste där röret var draget ned genom taket in på vinden. Det började läcka, visade sig bero på att "hatten" högst upp på maströret hade försvunnit, enstaka regndroppar letade sig ner och orsakade vattenskada inne på vinden (som var av "hashöjds" varianten). Firma kom och åtgärdade problemet. Flera år senare under en lång regnperiod med ihållande regn kom felet tillbaka, visade sig att åtgärden hade bestått i att firman hade ställt en liten hink (typ 2 liter) under rörändan, gömd nere i isoleringen, nu svämmade den över.
Ditt nya pris låter ju lite mer behagligt, då lönar det ingen vidare att klättra ut på taket själv.
Om det är så att det är ett takfäste, alttså maströr direkt ned på taket, ingen skorsten att fästa i, och inte på gaveln (som annars är väldigt smidigt), så skulle jag nog kontrollera väldigt noga hur fästet utförs. Risken för läckage är stor.
En granne hade ett liknande fäste där röret var draget ned genom taket in på vinden. Det började läcka, visade sig bero på att "hatten" högst upp på maströret hade försvunnit, enstaka regndroppar letade sig ner och orsakade vattenskada inne på vinden (som var av "hashöjds" varianten). Firma kom och åtgärdade problemet. Flera år senare under en lång regnperiod med ihållande regn kom felet tillbaka, visade sig att åtgärden hade bestått i att firman hade ställt en liten hink (typ 2 liter) under rörändan, gömd nere i isoleringen, nu svämmade den över.
hempularen skrev:De flesta "ordentliga" antennförstärkare strömförsörjs via antennkabeln. Man har en nätdel till förstärkaren på lämplig plats i huset, och antennkabeln går igenom nätdelen, själva förstärkaren skall alltid sitta så nära asntennen som möjligt, dvs. på maströret. Så det bör inte behövas något uttag däruppe.
Vilka veritabla fusktattare! Gratis var det säkert också!
hua!
en hink!
man blir arg för mindre!!!
vi har ett funkishus där antenn kan fästas på ena långsidan, uppe på taket
(som är ca 70cm hög med liggande panel). Det gör ju också att antennen göms något...

Så det ska INTE stickas ner något rör genom taket här inte!
/ Fredrik
en hink!
vi har ett funkishus där antenn kan fästas på ena långsidan, uppe på taket
(som är ca 70cm hög med liggande panel). Det gör ju också att antennen göms något...

Så det ska INTE stickas ner något rör genom taket här inte!
/ Fredrik
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det där ser ju ut som rena drömmen för en antenninstallatör, bara du får det gjort innan det blir is på taket. Där skulle du ju få upp antennen på typ en timmas eget arbete. Det enda kruxet är ju var man får in kabeln på ett snyggt och bra ställe.
Men värre är det på krypvinden, där är väll det sisådär 50-60 kryp utrymme, och sedan för att nå antennkablarna, som tyvärr är uppdragna en sisådär 3-4meter in från vindsluckan. Sen sitter de snyggt och prydligt mot mittenväggen. Enda kruxet där är att det bara är isolering fram till kablarna från själva spången - ca 1-1.5 m
sen hur man drar kabeln upp på taket vet jg ej , men det får dom lösa
så där blir det nog lite svårare för montören.
men de kanske är vana
så kontentan är nog att jag låter en montör göra hela jobbet.
Har för mig att vi betalade ungefär 5000 för motsvarande installation av bra kvalitetsantenn och antennförstärkare.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Fattar jag dig rätt så sittet anslutningen på insidan av väggen som sticker upp i mitten, den som antennen skall sitta på?
Då går man ju bara ut genom väggen, lagom långt under taket, behöver kanppast ens täta runt ledningen i det läget. Detta ser ut som ett av de mest lättjobbade antennarbeten jag sett.
Då går man ju bara ut genom väggen, lagom långt under taket, behöver kanppast ens täta runt ledningen i det läget. Detta ser ut som ett av de mest lättjobbade antennarbeten jag sett.