Intet Intet skrev:
TvÄ dÄ?
dom super i skift 😉

R raket skrev:
tÀnkte hÀlften ungefÀr. Undertryck utomhus? Jag vet inte.
Sedan skall du ha tekniker nere pÄ gatan, viftandes med röda flaggor för att varna förbipasserande för undertrycket. Inte konstigt att det kostar.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R raket skrev:
dom super i skift 😉
Tanken var, först taket, sedan ölen. Inte tvÀrtom.

Intet Intet skrev:
Sedan skall du ha tekniker nere pÄ gatan, viftandes med röda flaggor för att varna förbipasserande för undertrycket. Inte konstigt att det kostar.
behövs nog inte. trettio meter frÄn vÀgen, vanlig villagata med hus pÄ bara min sida. just ingen trafik.
. Grannarna Äker ut pÄ andra vÀgen, finns tvÄ utfarter till gatan nÀr dom ska ut pÄ byvÀgen

• Haha
Intet
  • Laddar…
R raket skrev:
behövs nog inte. trettio meter frÄn vÀgen, vanlig villagata med hus pÄ bara min sida. just ingen trafik.
. Grannarna Äker ut pÄ andra vÀgen, finns tvÄ utfarter till gatan nÀr dom ska ut pÄ byvÀgen
DĂ„ behöver du inte oroa dig för undertrycket😆

R raket skrev:
Har en gammal lillstuga pÄ tomten som jag tÀnkte riva. Stugan har ett tak med ca. 45x45 cm slÀta eternitplattor.
Har inte lust att ta bort dom sjÀlv. DÀremot kan jag Äka till kommunala Ätervinningen med dom för att spara in pÄ den kostnaden. Taket Àr ca. 40 kvm.
SĂ„ vad tror ni?
KnÀcker du dem inte Àr de ju ingen fara och om du vattnar dem innan Àr ju risken i obefintlig.
Och Äker du med dem till tippen sjÀlv kostar det ju inget, i alla fall inte dÀr jag bor. SlÀngde eternitrör frÄn ventilationen sjÀlv för nÄgra Är sedan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
KnÀcker du dem inte Àr de ju ingen fara och om du vattnar dem innan Àr ju risken i obefintlig.
Och Äker du med dem till tippen sjÀlv kostar det ju inget, i alla fall inte dÀr jag bor. SlÀngde eternitrör frÄn ventilationen sjÀlv för nÄgra Är sedan.
behövde du inte plasta in rören innan dom tog emot dom pÄ "tippen"?

• Gilla
skips
  • Laddar…
R raket skrev:
behövde du inte plasta in rören innan dom tog emot dom pÄ "tippen"?
Nej, de var bara för företag. Var bara en container att slÀnga i.

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Brorsan slÀngde ett helt tak för nÄgot Är sedan och de va heller inga problem. Var inte i samma kommun eller lÀn.

A
Asbest ska plastas in nÀr det lÀmnas in pÄ Ätervinningscentralen..

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
RejÀl skrev:
Asbest ska plastas in nÀr det lÀmnas in pÄ Ätervinningscentralen..
Inte dÀr jag bor i alla fall om man inte Àr företagare.

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
E Emanuel01 skrev:
Inte dÀr jag bor i alla fall om man inte Àr företagare.
Du Àr den första som jag hör sig pÄstÄ att man bara fÄr slÀnga det oskyddat, har du nÄgot som stödjer ditt pÄstÄende?
HÀr kommer nÄgra Ätervinningscentralers anvisningar..

https://miva.se/kundservice/vanliga...kan-jag-lamna-asbest-pa-atervinningscentralen

https://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.2a666942-e3d8-41f0-b863-401dda6ff235

https://nsr.se/privat/allt-om-din-s...all/olika-typer-av-avfall/asbest-och-eternit/

RejÀl skrev:
Du Àr den första som jag hör sig pÄstÄ att man bara fÄr slÀnga det oskyddat, har du nÄgot som stödjer ditt pÄstÄende?
HÀr kommer nÄgra Ätervinningscentralers anvisningar..

[lÀnk]

[lÀnk]

[lÀnk]
FrĂ„ga pĂ„ Ă„tervinningscentralen och de hade en uppmĂ€rkt container. Brorsan slĂ€ngde ett helt garagetak som var helt och han frĂ„ga och det gick bra för han med. Jag i Örebro lĂ€n och han i Östergötlands lĂ€n. För mig begav de sig för ca 8Ă„r sedan och för brorsan 2022.

A
E Emanuel01 skrev:
FrĂ„ga pĂ„ Ă„tervinningscentralen och de hade en uppmĂ€rkt container. Brorsan slĂ€ngde ett helt garagetak som var helt och han frĂ„ga och det gick bra för han med. Jag i Örebro lĂ€n och han i Östergötlands lĂ€n. För mig begav de sig för ca 8Ă„r sedan och för brorsan 2022.
Kan med stor sÀkerhet sÀga att det bröt mot reglerna av farligt avfall..

Enligt Örebro kommun ska det vara ordentligt förpackat..

https://www.orebro.se/bygga-bo--trafik/avfall--atervinning/atervinningscentraler.html

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
RejÀl skrev:
Kan med stor sÀkerhet sÀga att det bröt mot reglerna av farligt avfall..
Kompisen som hade firma fick inte slÀnga dÀr utan dÄ var de tvunget att vara inplastat. Kan frÄga nÀsta gÄng jag Äker dit. Jag hade hela rör utan damm i alla fall.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.