Har en gammal lillstuga på tomten som jag tänkte riva. Stugan har ett tak med ca. 45x45 cm släta eternitplattor.
Har inte lust att ta bort dom själv. Däremot kan jag åka till kommunala återvinningen med dom för att spara in på den kostnaden. Taket är ca. 40 kvm.
Så vad tror ni?

Du kan inte hyra in en firma att ta ned dom, för att sen slänga dom själv.
Firman har ett åtagande och ansvar för plattorna hela vägen . Om du skall göra det seriöst alltså

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Vari ligger problemet med att ta ner dom? Är det rädsla för asbest eller oförmåga?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A
Oförmåga lät jävligt negativt, inte menat så.

• Haha
Chr1st0ff3r och 1 till
  • Laddar…
A
Företag söker tillstånd och har därav ansvar för hanteringen med så dom får inte ta ner dom och lämna kvar enligt lag..

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
A
Men som alltid så gissar en lokal firma bättre än någon här, det är inte svårare att ringa och förklara läget, du överväger att ta in hjälp för detta moment, kan dom skatta ett pris nu så kan du återkomma om skarp offert när det beger sig om du finner det ok.

Har du en törstig granne med kofot är det gjort på några timmar och han lämnar garanterat kvar plattorna.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Du kan inte hyra in en firma att ta ned dom, för att sen slänga dom själv.
Firman har ett åtagande och ansvar för plattorna hela vägen . Om du skall göra det seriöst alltså
Tänkte inte på det. Får lägga till några kronor.

I Stockholm så kostar det ca 20k att ta bort 20-30 kvm eternittak och några trappsteg med asbeslim. Största kostanden är deponi, rengöring, skapa undertryck etc.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Vari ligger problemet med att ta ner dom? Är det rädsla för asbest eller oförmåga?
nejdå. Förmaågan är det inga problem med. Men jag ska riva skorstenen själv och skrapa av bruket från dom och det får räcka till nästa moment(riva stugan).

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Har du en törstig granne med kofot är det gjort på några timmar och han lämnar garanterat kvar plattorna.
törs inte släppa upp en törstig granne på taket 😅.

A
R raket skrev:
nejdå. Förmaågan är det inga problem med. Men jag ska riva skorstenen själv och skrapa av bruket från dom och det får räcka till nästa moment(riva stugan).
Okej, jag förstår. Det finns många som är vårdslösa med asbest, och andra som har en ogrundad skräck. Tänkte nyansera det lite men du verkar ha stenkoll. :) Lycka till med både skorsten och rivning

R raket skrev:
törs inte släppa upp en törstig granne på taket 😅.
Två då?

• Haha
sir_daniel
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
I Stockholm så kostar det ca 20k att ta bort 20-30 kvm eternittak och några trappsteg med asbeslim. Största kostanden är deponi, rengöring, skapa undertryck etc.
tänkte hälften ungefär. Undertryck utomhus? Jag vet inte.

• Haha
Dr Benz
  • Laddar…
R raket skrev:
tänkte hälften ungefär. Undertryck utomhus? Jag vet inte.
Ah, det var på utsidan. Det fattade inte jag. Kolla, de ska säkert bygga ställningar och skit som gör att det drar iväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.