Det finns massor av trådar där man frågar vad det kostar att bygga hus, men jag har inte riktigt fått grepp om vad som behöver räknas med utöver huset.

Om vi totalt struntar i huset, tomten och grundläggningen. Vad behöver jag mer räkna på i budgeten?
Bygget blir utanför planlagt område. Det finns flera hus i närheten så jag antar att det finns el inte allt för långt bort, men inget kommunalt vatten eller avlopp.

Olika lov, ansökningar och avgifter till myndigheter/kommun, borrning av brunn, avloppsanläggning, och alla andra kostnader som jag inte tänkt på?

J
Tomten är det skog som behöver hanteras?
Är det berg eller en leråker markförhållanden kan skilja stort och kostnaderna likadant!
Behöver en väg anläggas fram till hus garage..
Ritningar, besiktningar, KA.
Bygglov är det många kostnader under tex. Avloppsansökan, utsättningar av huset i olika skeenden ( detta kan man ta via kommunen eller via privat aktör) slutsamråd mm. Som kostar extra utöver bygglovet..
Elanslutningsavgift, samt att du behöver el under byggtiden som kostar extra med tillfälligt anslutningspunkt för bygel.
Byggkreditiv och färdigställande garanti kostar en slant..

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Flera hus i närheten. Där får man ha i beaktande att kommunen kan få för sig att det nu är så "Högt tryck" på att bygga i området att en detaljplan måste utarbetas. Och då kan det bli totalt byggstopr i många år medan man utarbetar planen. Och krav på (dyr) anslutning till kommunalt vatten och avlopp.

Hur är det med vägar i området. Om den nya tomten måets anslutas till en vägsamfällighet, så kan du bli tvungen att köpa in dig i vägkostnaden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tomten är i stort sett klar sedan innan. Det har varit uppställningsyta för stora maskiner, så det finns väg fram och en hårdgjord yta att typ bara lägga plattan på.

Och det är gamla hus, en bra bit utanför detaljplan på landsbygden, så jag tror inte att kommunen vill planlägga området. Tänk någon kåk här och där längs en landsväg med olika jordbruksfastigheter.

Kan ju alltid plantera ett markmätarskåp i tomtgräns för permanenta elabonnemanget istället, väntetiden på inkoppling kan bli längre men man slipper det tillfälliga abonnemanget.
Uppvärming/uttorkning kan bli en sur post under byggtiden.

O Orus skrev:
Tomten är i stort sett klar sedan innan. Det har varit uppställningsyta för stora maskiner, så det finns väg fram och en hårdgjord yta att typ bara lägga plattan på.
Jag har dålig koll på reglerna, men du kanske borde kolla med någon om det finns risk att kommunen kräver sanering, ifall någon maskin har läckt olja.

H hempularen skrev:
Jag har dålig koll på reglerna, men du kanske borde kolla med någon om det finns risk att kommunen kräver sanering, ifall någon maskin har läckt olja.
Bra tanke, det ska jag kolla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.