11 799 läst ·
56 svar
12k läst
56 svar
Kostnad för att ansluta och montera vattenkran
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag tror snarare att det är ett fall då det var väldigt bra att en elektriker togs in då kunden inte fattade saken alls.Fairlane skrev:
Först klipper elektrikern kablar för att han inte vet vad de är till för? Redan där känna det märkligt, vem gör så? Den personen borde rimligen stå för reparation av skadan.
Sen felsöker elektrikern utan att lyckas och så borrar han i en eldosa och så fungerar det???
Känns inte som en elektriker som jag vill ha hem om ovanstående stämmer, och då inte baserat på eventuellt pris.
Som du säger, så är det helt orimligt. Jag skulle faktiskt inte våga sova i det huset, om det verkligen var så det låg till. Jag menar, kör in en borr rakt in o en eldosa utan att ha en aning om vad man träffar. Eller, framförallt varför, vilken elektriker brukar någonsin borra i en dosa, utan att ha en aning om vad som är fel. Eller ens bara klippa av en kabel utan att känna till dess funktion.Fairlane skrev:
Jag förstår inte ens riktigt vad som har hänt och då är det såklart omöjligt att säga om något är rimligt eller inte.
Är det två helt olika jobb och helt olika fakturor som är inblandade i tråden?
Först klipper elektrikern kablar för att han inte vet vad de är till för? Redan där känna det märkligt, vem gör så? Den personen borde rimligen stå för reparation av skadan.
Sen felsöker elektrikern utan att lyckas och så borrar han i en eldosa och så fungerar det???
Känns inte som en elektriker som jag vill ha hem om ovanstående stämmer, och då inte baserat på eventuellt pris.
Nej, det måste vara så att TS inte har förstått vad elektrikern gjort, och då fått för sig att han bara klippt, och borrat lite på måfå.
Elektriker vänder sig till kollegan rörmokaren ett antal gånger med konstaterande ”Jag vet inte” - sen ställde han några gånger frågan ”vad ska jag göra”.A AG A skrev:Som du säger, så är det helt orimligt. Jag skulle faktiskt inte våga sova i det huset, om det verkligen var så det låg till. Jag menar, kör in en borr rakt in o en eldosa utan att ha en aning om vad man träffar. Eller, framförallt varför, vilken elektriker brukar någonsin borra i en dosa, utan att ha en aning om vad som är fel. Eller ens bara klippa av en kabel utan att känna till dess funktion.
Nej, det måste vara så att TS inte har förstått vad elektrikern gjort, och då fått för sig att han bara klippt, och borrat lite på måfå.
Elektrikerns felsökning var att stå på plats och invänta rörmokarens inlägg.
Elektrikerns verkade om en hjälplös unge som hoppas att pappan vet.
Rörmokaren svara ett antal gånger -Jag är ingen elektriker-.
En punkt som jag måste rätta är att han inte borrade i en el dosa, han borrade rak genom väggen.
Jag tyckte det hela utvecklades som en fars.
Kan du förklara vad jag inte har fattad?
S Skogsei skrev:Elektriker vänder sig till kollegan rörmokaren ett antal gånger med konstaterande ”Jag vet inte” - sen ställde han några gånger frågan ”vad ska jag göra”.
Elektrikern verkade som en hjälplös unge som hoppas att pappan vet.
En punkt som jag måste rätta är att han inte borrade i en el dosa, han borrade rak genom väggen.
Ja, det låter onekligen som en fars. Det jag dock ifrågasätter är vad som sen hände. Inte ens den värsta klåpare till elektriker skulle våga lämna ett hus efter detta. Man råkar borra i en eldosa, och man klipper av en helt okänd kabel, och sen funkar det plötsligt?S Skogsei skrev:Elektriker vänder sig till kollegan rörmokaren ett antal gånger med konstaterande ”Jag vet inte” - sen ställde han några gånger frågan ”vad ska jag göra”.
Elektrikerns verkade om en hjälplös unge som hoppas att pappan vet.
Frågan är också varför du inte ifrågasatte arbetet, istället för att ifrågasätta priset.
En annan elektriker synade saken och när han uttalade sig, missförstånd jag kanske honom, men hålet i vägen är klart synlig, det är kabel där.A AG A skrev:Ja, det låter onekligen som en fars. Det jag dock ifrågasätter är vad som sen hände. Inte ens den värsta klåpare till elektriker skulle våga lämna ett hus efter detta. Man råkar borra i en eldosa, och man klipper av en helt okänd kabel, och sen funkar det plötsligt?
Frågan är också varför du inte ifrågasatte arbetet, istället för att ifrågasätta priset.
Men så snart han kommer som synade detta jobb få jag väl ett förtydligande vad det är med detta hålet och varför denna borrning återstälde funktionen. Jag var bara glad att det fanns ström, jag har inga kunskaper i ämnet. Men en hutlöst saltad faktura och fortfarande utan vetskap om situationen är riskfri ger väl berättigad utrymme för att ifrågasätta både de ena och det andra.
Jag ska skicka bild på hålet och det avklippta kabel till företaget och fråga hur dem ställer sig till elektrikerns utförande och om dem vill rätta till fakturan och ger längre förfallotid som nu är bara 10 dagar. Den nye elektrikern vet inte när han kan komma, först måste han avsluta arbetet hos någon annan och det är inte klart hur länge.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Ett borrat hål med en kabel i återställer såklart inte någon funktion i sig. Den måste anslutas någonstans. Något är ändå väldigt märkligt.
En elektriker kan såklart göra ett misstag, som alla andra, men att kapa en kabel för att man inte vet vad det är gör man rimligen inte. Gör de fel ska du inte betala för att de fixar.
Sen låter det som att du fått en oerfaren person som är osäker. Denne bör då inte fråga rörmokaren utan ringa sin chef. Dock känns det som missförstånd här och var.
En elektriker kan såklart göra ett misstag, som alla andra, men att kapa en kabel för att man inte vet vad det är gör man rimligen inte. Gör de fel ska du inte betala för att de fixar.
Sen låter det som att du fått en oerfaren person som är osäker. Denne bör då inte fråga rörmokaren utan ringa sin chef. Dock känns det som missförstånd här och var.
Lite OT men en faktor som påverkar är att ett mindre uppdrag som tar bara ett par timmar eller så är svårt att få lönsamt för företag/hantverkare utan att "salta" fakturan. Timkostnaden för den anställde/enmansföretagaren är fast (lön+arbetsgivaravgift+alternativintäkt) och förutsätter 8 timmars intäkt per dag (förenklat).
Ibland kan man få det lönsamt om man kan kombinera flera små uppdrag per dag, helst geografiskt nära varandra. Typiskt för lokalt aktiva hantverkare. (Vilket t ex jag har haft nytta av.)
Ibland kan man få det lönsamt om man kan kombinera flera små uppdrag per dag, helst geografiskt nära varandra. Typiskt för lokalt aktiva hantverkare. (Vilket t ex jag har haft nytta av.)
En elektriker som stor 50 cm från elskåpet och inte själv fattar att en bra början är att kolla säkringar är knappast någon man kan ta på allvar. Angående VVS arbeten behövdes det inga extra turer för materialbehov noterades vid ett annat job några dagar innan.H H-Thomasson skrev:Att hitta ett elfel i ett hus som elektriker är inte lätt. Tyckte det var snabbt jobbat oavsett jag.
Ang vvs arbetet. Det tar tid att åka och hämta grejer på grossisten. Det är inte bara en kran det är lite kopplingar som ska köpas in också. Prova själv att åka till matvaruhandlaren inkl motsvarande längd på resan som vvs har och göra ett stödköp på 5-10 artiklar så ser du att en timme går fort när delar ska handlas in.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Men tyvärr så är det inte en helt ovanlig kompetensnivå. Även om de flesta givetvis är bättre än så. Det finns väldigt många elektriker som är helt värdelösa på felsökning. Min erfarenhet av elektriker är dessutom att det finns inget tydligt samband mellan ålder/erfarenhet när det gäller hur bra de är på felsökning. Så det blir en del chansning om man skall anlita en elektriker för felsökning.S Skogsei skrev:
Sen jag krävde elektrikerns arbetsrapport hat jag inte längre hört av dem. Men jag känner mig lite orolig för jag vet ju inte vad var den avklippta kabelns funktion. För det visste han som klippte av den inte heller själv. Måste jag nu anlita en elektriker för felsökning för att vara på den säkra sidan att det i framtiden inte kan bli brand eller annar otäckt? Tacksam för svar.H hempularen skrev:Det låter ju som det var en del mätning och felsökning också? Hur var det med restid för elektrikern?
Tycker att på det du beskriver i tråden så är det ingen orimlig faktura. Att du sedan kanske kunde hittat en duktig elektriker som klarar felsökningen på 5 minuter är en annan femma. Det är svårt för oss som läser att bedöma om felsökningen hos dig tog rimligt lång tid. Min observation av "normaldåliga" elektriker är att felsäkning inte är något de är bra på. De gör en mätning, drar fel slutsats, mäter därefter på fel del av anläggningen, hittar inget fel, river sig i huvudet, går tillbaka till den ursprungliga feltolkade mätningen, och efter ytterligare några felaktiga slutsatser hittar de till slut felet.
Vid felsökning så utförs arbete men inget som syns. I hus utan el ritningar och många ombyggnader så kan det ta en massa tid att spåra upp vart olika ledningar går.S Skogsei skrev:Nej men jag tycker en Faktura ska motsvara det som blev utförd. Eftersom El-killen jämrade sig hela tiden att han inte vet hur han ska hitta felet och rörmokaren tillbringade god 45 min på stödjande rekomenderingar (under den tiden utförde rörmokaren inte heller sitt job) men betonade samtidigt att han ju ingen elektiker. El arb 2 timmar och vad blev gjord: Han avklipte en kabel och borrade ett hål i en El-dosa. Det var hela el killens insats under hans närvarå. De första 20 min tillbringade han i tvättstugan utan att ens ha kollad säkringar. Först när jag ställde frågan vad gör han egentligen hände lite. Det enda verktyg han använde var hans mätkabel. Så han hade inte stora väskor att ordna eller verktyg att släppa in i huset, inte heller material att montera.
Timkostnader är en dryg punkt men blir material saltad till det dubbla och mer blir det rätt surt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Husköpare krävde 425 000 – får själva stå för 371 000 i rättegångskostnader
Artikelkommentarer -
Rimlig kostnad för att resa ett enplanshus?
Hustillverkare -
Vad är rimlig kostnad för en betongplatta
Grund & Markarbeten -
Får husmäklare ta lön för/omkostnad för att visa huset?
Köpa & Sälja hus -
Kostnad för att byta ut eternitfasad
Fasad