11 797 läst ·
56 svar
12k läst
56 svar
Kostnad för att ansluta och montera vattenkran
Hur blev det saltat det dubbla?S Skogsei skrev:Nej men jag tycker en Faktura ska motsvara det som blev utförd. Eftersom El-killen jämrade sig hela tiden att han inte vet hur han ska hitta felet och rörmokaren tillbringade god 45 min på stödjande rekomenderingar (under den tiden utförde rörmokaren inte heller sitt job) men betonade samtidigt att han ju ingen elektiker. El arb 2 timmar och vad blev gjord: Han avklipte en kabel och borrade ett hål i en El-dosa. Det var hela el killens insats under hans närvarå. De första 20 min tillbringade han i tvättstugan utan att ens ha kollad säkringar. Först när jag ställde frågan vad gör han egentligen hände lite. Det enda verktyg han använde var hans mätkabel. Så han hade inte stora väskor att ordna eller verktyg att släppa in i huset, inte heller material att montera.
Timkostnader är en dryg punkt men blir material saltad till det dubbla och mer blir det rätt surt.
Felsökning & restid?
Du måste berätta med vilka parametrar som finnes!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Alla vi som schablonmässigt faktureras för kostnad av servicebil. Allt går inte att ta ut direkt av kund, vissa saker måste gå på schablon. Att en hantverkare har standardmaterial är en sådan sak. Vad som är standard kan man förstås vara oense om, men att det finns sådant tycker nog de flesta.Krilleman skrev:
Nja. Servicebil som debiteras med ett schablonbelopp. Eller som jag och många andra gör; Ett kostnad per körd mil till kund.
Den kostnaden ska enligt mig täcka bilens kostnad.
Att man har material i en servicebil är självklart. Men alla jobb är unika och det är inte alltid man har rätt grejer med sig. Det märker man först när man anlänt till kund. Om man nu inte varit där innan och tittat eller fått bildunderlag från kund.
Den kostnaden ska enligt mig täcka bilens kostnad.
Att man har material i en servicebil är självklart. Men alla jobb är unika och det är inte alltid man har rätt grejer med sig. Det märker man först när man anlänt till kund. Om man nu inte varit där innan och tittat eller fått bildunderlag från kund.
Självklart måste kund debiteras för tiden att införskaffa material. Det är omöjligt att ha material i bilen för att täcka upp alla tänkbara scenarion i vår branch. Att hämta prylar tar tid och tid kostar pengar.
Materialpåslaget täcker kostnader i samband med reklamationer och kostnader för fakturahantering och bokföring, inte lagerhållning.
Kostnad för servicebil ska täcka kostnaden för just densamma. Vi behöver bilar för att transportera arbetskraften, maskiner, verktyg och inköpt material. Det sliter hårt på bilar som vi får betala dyrt för (bara för att de är just transportbilar).
Materialpåslaget täcker kostnader i samband med reklamationer och kostnader för fakturahantering och bokföring, inte lagerhållning.
Kostnad för servicebil ska täcka kostnaden för just densamma. Vi behöver bilar för att transportera arbetskraften, maskiner, verktyg och inköpt material. Det sliter hårt på bilar som vi får betala dyrt för (bara för att de är just transportbilar).
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
det ska ändå bli rimligtACME skrev:Självklart måste kund debiteras för tiden att införskaffa material. Det är omöjligt att ha material i bilen för att täcka upp alla tänkbara scenarion i vår branch. Att hämta prylar tar tid och tid kostar pengar.
Materialpåslaget täcker kostnader i samband med reklamationer och kostnader för fakturahantering och bokföring, inte lagerhållning.
Kostnad för servicebil ska täcka kostnaden för just densamma. Vi behöver bilar för att transportera arbetskraften, maskiner, verktyg och inköpt material. Det sliter hårt på bilar som vi får betala dyrt för (bara för att de är just transportbilar).
en utbildad elektriker ska väl komma på att kolla säkringar. En azubi skulle klara dettaH hempularen skrev:Det låter ju som det var en del mätning och felsökning också? Hur var det med restid för elektrikern?
Tycker att på det du beskriver i tråden så är det ingen orimlig faktura. Att du sedan kanske kunde hittat en duktig elektriker som klarar felsökningen på 5 minuter är en annan femma. Det är svårt för oss som läser att bedöma om felsökningen hos dig tog rimligt lång tid. Min observation av "normaldåliga" elektriker är att felsäkning inte är något de är bra på. De gör en mätning, drar fel slutsats, mäter därefter på fel del av anläggningen, hittar inget fel, river sig i huvudet, går tillbaka till den ursprungliga feltolkade mätningen, och efter ytterligare några felaktiga slutsatser hittar de till slut felet.
Bra sammanfattat ang servicebil och tiden det tar att handla in vvs matrial.ACME skrev:Självklart måste kund debiteras för tiden att införskaffa material. Det är omöjligt att ha material i bilen för att täcka upp alla tänkbara scenarion i vår branch. Att hämta prylar tar tid och tid kostar pengar.
Materialpåslaget täcker kostnader i samband med reklamationer och kostnader för fakturahantering och bokföring, inte lagerhållning.
Kostnad för servicebil ska täcka kostnaden för just densamma. Vi behöver bilar för att transportera arbetskraften, maskiner, verktyg och inköpt material. Det sliter hårt på bilar som vi får betala dyrt för (bara för att de är just transportbilar).
Dom som klagar på att det tar tid att åka och handla Vvs matrial brukar jag säga, hur lång tid tar det inte att handla mat!
En Timme går fort när man handlar speciellt när resan till och från ska tas med i beräkningen.
Krilleman skrev:
roligt uttryckt. "avrundat uppåt"K kimpano skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag förstår inte ens riktigt vad som har hänt och då är det såklart omöjligt att säga om något är rimligt eller inte.
Är det två helt olika jobb och helt olika fakturor som är inblandade i tråden?
Först klipper elektrikern kablar för att han inte vet vad de är till för? Redan där känna det märkligt, vem gör så? Den personen borde rimligen stå för reparation av skadan.
Sen felsöker elektrikern utan att lyckas och så borrar han i en eldosa och så fungerar det???
Känns inte som en elektriker som jag vill ha hem om ovanstående stämmer, och då inte baserat på eventuellt pris.
Är det två helt olika jobb och helt olika fakturor som är inblandade i tråden?
Först klipper elektrikern kablar för att han inte vet vad de är till för? Redan där känna det märkligt, vem gör så? Den personen borde rimligen stå för reparation av skadan.
Sen felsöker elektrikern utan att lyckas och så borrar han i en eldosa och så fungerar det???
Känns inte som en elektriker som jag vill ha hem om ovanstående stämmer, och då inte baserat på eventuellt pris.