882 läst ·
8 svar
882 läst
8 svar
Kostnad byte golv?
Vi försöker uppskatta kostnaden för att byta ut vårt golv.
* Nuvarande golv är limmat (sitter som berget!) på betonggolvet och det första som behöver göras är med andra ord att dra bort och jag gissar att slipa underlaget. Därefter eventuellt flytspackla (om det behövs)
* vi tänker oss Chevron-parkett (eventuell fiskben) som då skall läggas in. Slipar man innan behandling?
* golvet bör väl därefter behandlas med hårdvaxolja eller liknande samt med något lager av något som gör det "tåligt" (någon som förreten kan tipsa om bra märke på någon slags pigmenterad olja?)
Jag har priset på själva golvet så är intresserad av priset (m2) för allt annat.
Mycket tacksam för svar då vi fått vårt golv förstört av ett företag och skall titta på vad som kan vara en realistik ersättningsnivå för detta.
* Nuvarande golv är limmat (sitter som berget!) på betonggolvet och det första som behöver göras är med andra ord att dra bort och jag gissar att slipa underlaget. Därefter eventuellt flytspackla (om det behövs)
* vi tänker oss Chevron-parkett (eventuell fiskben) som då skall läggas in. Slipar man innan behandling?
* golvet bör väl därefter behandlas med hårdvaxolja eller liknande samt med något lager av något som gör det "tåligt" (någon som förreten kan tipsa om bra märke på någon slags pigmenterad olja?)
Jag har priset på själva golvet så är intresserad av priset (m2) för allt annat.
Mycket tacksam för svar då vi fått vårt golv förstört av ett företag och skall titta på vad som kan vara en realistik ersättningsnivå för detta.
I din beskrivning finns det många okända faktorer som gör att det väldigt svårt att uppskatta. Mitt råd är att du begär in några offerter.
Om enda syftet med kostnadsuppskattningen är att driva tvist mot företaget som förstört golvet så finns det beskrivet hur prisuppskattningar ska tas in. Jag har vårt att tro att svar från Byggahus.se är tillförlitliga
Om enda syftet med kostnadsuppskattningen är att driva tvist mot företaget som förstört golvet så finns det beskrivet hur prisuppskattningar ska tas in. Jag har vårt att tro att svar från Byggahus.se är tillförlitliga
Vi skall bli erbjuda ett belopp från företaget men vi har ju ingen aning alls om vad det kan kosta. Försöker få fatt på ett golvföretag som vi har förtroende för men tvivlar på att vi kommer att kunna få en offert från dem så snabbt som det behövs (behvöer bara veta på ett ungefär). Är det några okända faktorer som jag skulle kunna tydliggöra tro?Viktor.J skrev:
I din beskrivning finns det många okända faktorer som gör att det väldigt svårt att uppskatta. Mitt råd är att du begär in några offerter.
Om enda syftet med kostnadsuppskattningen är att driva tvist mot företaget som förstört golvet så finns det beskrivet hur prisuppskattningar ska tas in. Jag har vårt att tro att svar från Byggahus.se är tillförlitliga![]()
Enormt svårt... De höll på väldigt länge bara för att få bort en liten bit. Kan tänka mig att de var tvugna att vara rätt försiktiga för att inte skada den delen av golvet som skulle vara kvar. SKall allt bytas så är det ju inte lika kritiskt men golvet sitter som berget. Huset är byggt 2007 och golvet var limmat direkt på betongen under så får man bara bort det så borde det gå att få en bra yta... tror jag.Viktor.J skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Vad är det för golv som sitter fast i underlaget? Är det parkett eller någon plastmatta? jag tror att proffs får relativt lätt bort "vad som helst" om man inte behöver vara varsam. Men att sedan få underlaget jämnt nog för nytt golv, ingen aning.
Det är ett massivt ekplank från Junckers - 20,5 mm tjockt. När golvet är borta gissar jag att man behöver slipa bort limrester etc men slipar man betongen så blir det kanske svårt att hitta golv i motsvarande tjocklek (vi vill ha massivt golv när vi lägger nytt).H hempularen skrev:
Kan följande vara rimligt?
Slipning: 211 SEK/m2
infärgning: 112 SEK/m2
Toppbehandling: 62,5 SEK/m2
Till detta skulle det då tillkomma:
* kostnad utrivning av befintligt golv/förberedelse av ytan så att man kan lägga in nytt golv
* materialkostnad nytt golv
* inläggning av nytt golv
Slipning: 211 SEK/m2
infärgning: 112 SEK/m2
Toppbehandling: 62,5 SEK/m2
Till detta skulle det då tillkomma:
* kostnad utrivning av befintligt golv/förberedelse av ytan så att man kan lägga in nytt golv
* materialkostnad nytt golv
* inläggning av nytt golv
Klicka här för att svara