536 läst ·
7 svar
536 läst
7 svar
Kostnad byta gammal golvbrunn?
Skulle vilja ha en uppskattning på vad som är rimlig kostnad för att byta golvbrunn. Bakgrunden är att jag flyttat till radhus (byggt -68) där det pågår byte av avloppsstammar (genom samfälligheten). I samband med det vill jag också byta två golvbrunnar, i tvättstuga o pannrum. Det är betonggolv o inga tätskikt vad jag vet, i tvättstugan ligger en plastmatta som är lös kring brunnen. Det är krypgrund och de ska sen kopplas på nya avloppsstammarna.
Rörisarna har indikerat 20 kSEK per golvbrunn efter ROT. Vad jag förstår är inte inkoppligen i det priset, utan det är bara för byte av en brunn.
Är priset rimligt? Det är ju skönt att passa på nu när de ändå är där o slippa ta in annat folk.
Rörisarna har indikerat 20 kSEK per golvbrunn efter ROT. Vad jag förstår är inte inkoppligen i det priset, utan det är bara för byte av en brunn.
Är priset rimligt? Det är ju skönt att passa på nu när de ändå är där o slippa ta in annat folk.
Hej,D dubbeltumme skrev:Skulle vilja ha en uppskattning på vad som är rimlig kostnad för att byta golvbrunn. Bakgrunden är att jag flyttat till radhus (byggt -68) där det pågår byte av avloppsstammar (genom samfälligheten). I samband med det vill jag också byta två golvbrunnar, i tvättstuga o pannrum. Det är betonggolv o inga tätskikt vad jag vet, i tvättstugan ligger en plastmatta som är lös kring brunnen. Det är krypgrund och de ska sen kopplas på nya avloppsstammarna.
Jag fick offert på byte av 3st gjutjärnsbrunnar i källare plus inkoppling mot plaströr för 12 600:- efter ROT.
Varav den ena fick man bygga om rören något.
Detta i skåne.
Så jag tycker det låter dyrt.
Jag tycker det låter väl dyrt. Jag gör en del sånna jobb och de brukar inte hamna på de beloppen per brunn. Maskiner och utrustning är ju på plats, så de bör inte bli 3 ggr så dyrt. Jag hade nog bett om en offert på annat håll. Så kan du jämföra.
Misstänkte att det var dyrt.D D_Anders skrev:
Det som byts är det som förvaltas av samfälligheten, dvs själva avloppsstammen. Resten är upp till respektive fastighetsägare.
Ansluts golvbrunnarna i krypgrunden eller i betongplattan?D dubbeltumme skrev:
För om dom ansluts i krypgrunden så är priset som du fått på offert (20k/st) "ohemuliskt" dyrt! Snudd på ocker.
Klicka här för att svara