Hej,

Har precis haft besök av sotare för brandskyddskontroll. Jag var hemma så jag vet arbetet tog exakt 15 minuter. Detta vill de fakturera 712kr exkl moms för. Det är en hyggligt bra timkostnad det.......
Priset var fastställt innan de kom men jag trodde det skulle ta mer tid än 15 minuter med det priset??

Snacka om att bli blåst på pengarna.... :@

Redigerat:
Majgårdarna
Ungefär samma kostnad här.
Har dock börjat sota själv så det går väl jämt ut nu..

Skiljer visst lite från kommun till kommun. Fick ge 671:- ink moms här.Rätt så fånigt dom måste komma varannat år när skorsten är ny,skulle väl räcka med var femte kan tyckas...

Förstår inte hur de tänker när de fakturerar 2848kr exkl moms, 3560kr inkl moms per timme. Inget material. Är det bara jag som tycker det är helt åt skogen dyrt? Har någon frågat varför man tar ut 3500kr/h för att kolla en skorsten?

Ett skämt. På riktigt.

Finns väl ingen som helst konkurans,debiterar vad dom vill..

knekten skrev:
Finns väl ingen som helst konkurans,debiterar vad dom vill..
Ja det är väl kommunalt och monopoliserat då antar jag? Får man inte anlita privat sotare som gör kontrollen och bli debiterad för faktiskt tid och normal timkostnad?

Mikael_L
Men om en verksamhet är av monopolslag (gäller det även när man spelar monopol en fredagkväll?) finns det väl någon myndighet eller likn som kan ta emot anmälningar och granska det hela ...?
Konkurrensverket?

Ska kolla med min kommunen och se hur de fint de förklarar denna timkostnad..

Mikael_L
Är sotaren en kommunal verksamhet, ett kommunalt bolag eller ett privat företag?
Är det ett monopol?

Jag tror att vad man lagligen kan kräva beror en del på dessa frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.