49 177 läst ·
182 svar
49k läst
182 svar
Kostnad bergvärme
Till den som föreslog jordvärme vill jag bara tillägga att det kan försvåra för växtligheten på området där man lägger ner slingorna.
Vill också tillägga att vi i november installerat en IVT greenline HTC7, bergvärme (140m djup). Är helnöjda. Det har iofs varit milt i Göteborg där vi bor.......som mest -10 grader men det pallade den......ingen tilläggs-el.
Vill också tillägga att vi i november installerat en IVT greenline HTC7, bergvärme (140m djup). Är helnöjda. Det har iofs varit milt i Göteborg där vi bor.......som mest -10 grader men det pallade den......ingen tilläggs-el.
.....skall även tillägga att vårt hus är 100m2 (..... men snart 260 m2).
Kostnaden (som var ursprungsfrågan) för hela vår bergvärmeinstallation (totalentreprenad) blev 138000 kr. inklusive bortforsling och skrotning av den gamla oljepannan+tanken och 12 m foderrör (som går på löpande pris här).
Kostnaden (som var ursprungsfrågan) för hela vår bergvärmeinstallation (totalentreprenad) blev 138000 kr. inklusive bortforsling och skrotning av den gamla oljepannan+tanken och 12 m foderrör (som går på löpande pris här).
Fem färska offerter:
Huset ligger i Stockholm, byggt 1968, totalt 318kvm, idag oljeeldat.
Samtliga offerter avser totalentreprenad inkl skrotning av panna och tank.
1. EcoEnergi
CTC Ecoheat 8,5
150m borrdjup
6m foderrör
144 500kr
2. Huddinge
Thermia ECO75
VVB 300/85
6kW elpatron
140m borrdjup
3m foderrör
157 800kr
3. Klimat&Energiteknik
Nibe Fighter 1115-7
VVB 300/160
9kW elpatron
180m borrdjup
6m foderrör
172 900kr
4. Sickla Rör
IVT Greenline HT E11
VVB 300/160
9kW
210m borrdjup
3m foderrör
162 200kr
5. El&Rör
Nibe Fighter 1115-7
VVB 300/160
9kW
170m borrdjup
2m foderrör
148 000kr
Någon som vet var man hittar priser på IVT-pumpar? Hur mycket extra betalar man för HT-modellen?
Ganska märkligt att borrdjupen varierar från 140 till 210m, vad ska man tro?
Huset ligger i Stockholm, byggt 1968, totalt 318kvm, idag oljeeldat.
Samtliga offerter avser totalentreprenad inkl skrotning av panna och tank.
1. EcoEnergi
CTC Ecoheat 8,5
150m borrdjup
6m foderrör
144 500kr
2. Huddinge
Thermia ECO75
VVB 300/85
6kW elpatron
140m borrdjup
3m foderrör
157 800kr
3. Klimat&Energiteknik
Nibe Fighter 1115-7
VVB 300/160
9kW elpatron
180m borrdjup
6m foderrör
172 900kr
4. Sickla Rör
IVT Greenline HT E11
VVB 300/160
9kW
210m borrdjup
3m foderrör
162 200kr
5. El&Rör
Nibe Fighter 1115-7
VVB 300/160
9kW
170m borrdjup
2m foderrör
148 000kr
Någon som vet var man hittar priser på IVT-pumpar? Hur mycket extra betalar man för HT-modellen?
Ganska märkligt att borrdjupen varierar från 140 till 210m, vad ska man tro?
Hej VVS-novisen
20 meter borrhål per kW uttagen effekt är grundregeln, plus det antal meter som behövs för att komma ner till vattenförande berg. Det går dock att ta ut mycket mer energi om det finns vattenrörelser i borrhålet som för bort det av värmepumpen nerkylda vattnet.
Det mest underliga är att de som offererat inte tycks kunna det mest elementära eller så har några av dem kunskaper om extrema geotekniska egenskaper för marken under just ditt hus ;D
20 meter borrhål per kW uttagen effekt är grundregeln, plus det antal meter som behövs för att komma ner till vattenförande berg. Det går dock att ta ut mycket mer energi om det finns vattenrörelser i borrhålet som för bort det av värmepumpen nerkylda vattnet.
Glömde en grej: ett par av firmorna har föreslagit att byta en av radiatorerna i källarplanet mot en fläktkonvektor för att kompensera för den försvunna spillvärmen från oljepannan. För det vill de ha 4-5000kr extra. Låter som en bra idé, några erfarenheter?
Jag har installerat 2st fläktkonvektorer, en i hallen och en i badrummet (Aircoil) och fick betala ca 3000 st.
Jag är inte riktigt nöjd med hur det fungerar men det kan vara en inställningssak.
När jag har fläktkonvektorn i läge auto så justerar det fläktfarten automatiskt och därmed hur mycket energi som tas ur framledningsvattnet.
Min värmepump har utomhusgivare som justerar framledningstemp.
Dessa två kombinationer kan leda till att VP tycker att det räcker med 36 rader i framledning och att det är drag vid hallkonvektorn så det vill gå med full fart.
Resultatet blir att eftersom det är så bra effekt på fläktkonvektorn så kyler den framledningsvattnet så mycket att fläktkonvektorn stänger av sig, returröret blir kallt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet, ta bort effekt vakten eller låta fläktkonvektorn få gå med sitt onoff. Jag tror att det största problemet med det här är att det är två separata styrsystem ett för VP och ett förfläktkonvektorerna som inte är sammankopplade. Det bästa vore nog om man hade konstant framledningstemp och fläktkonvektorn fick reglera rumstempen själv.
Jag är inte riktigt nöjd med hur det fungerar men det kan vara en inställningssak.
När jag har fläktkonvektorn i läge auto så justerar det fläktfarten automatiskt och därmed hur mycket energi som tas ur framledningsvattnet.
Min värmepump har utomhusgivare som justerar framledningstemp.
Dessa två kombinationer kan leda till att VP tycker att det räcker med 36 rader i framledning och att det är drag vid hallkonvektorn så det vill gå med full fart.
Resultatet blir att eftersom det är så bra effekt på fläktkonvektorn så kyler den framledningsvattnet så mycket att fläktkonvektorn stänger av sig, returröret blir kallt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet, ta bort effekt vakten eller låta fläktkonvektorn få gå med sitt onoff. Jag tror att det största problemet med det här är att det är två separata styrsystem ett för VP och ett förfläktkonvektorerna som inte är sammankopplade. Det bästa vore nog om man hade konstant framledningstemp och fläktkonvektorn fick reglera rumstempen själv.
Jag drar drygt 4 kubik olja och 25 000 kWh per år. Alla offertlämnarna har varit lite brydda över denna märkliga fördelning, eftersom jag nästan aldrig kör eltillsatsen på pannan. Min bästa förklaring till den höga elförbrukningen är att vi har elgolv på ganska stora ytor och att dessa brukar gå väldigt varma. Med svalare golv, skulle kanske oljeförbrukningen ligga närmare de 6-7 kubik som skulle svara mot storleken på huset?
Har själv varit på väg att skaffa bergvärme under drygt ett års tid. Avstod till slut på inrådan från Nibe! Alldeles för litet hus och låg förbrukning för att räkna hem det. Slutade med en 3 år begagnad elpanna dockad till en befintlig köksvedpanna. Så får jag ta nya tag om några år när elpriserna sprungit upp på Europeisk nivå! Hugah!!!
I ditt fall är det dock garanterat lönsamt. Konstigt att man offererar mindre än 6 m foderrör eftersom det säger normen att det minst ska vara. Hugg till på rejält borrdjup efetersom det är det som ger energibesparingen och dessutom det enda som inte går att rätta till i efterhand! Se också till att det i offerten står att det gäller effektivt borrdjup=grundvattennivå och neråt. Annars är det stor risk att borrhålet blir för grunt.
I och för sig kan det bästa vara att själv deala lite med borraren när han väl är på plats. Och betala honom direkt för att borra t ex 15-30 m extra. Då blir det garanterat lite billigare och blir då dessutom lättare att se till så att man inledningsvis får det som är beställt.... och sen plussar på de extrameter som man vill borra. Dom brukar ta ungefär 200-300kr/m som ordinarie pris. Men när grejorna väl är på plats så är det kanske 1-3 timmars extrajobb och hur mycket kan dom egentligen begära som timpris med hedern i behåll? 600kr/ timme kanske och då har jag för mig att dom borrar 6-15m/timme. Så då blir meterpriset något helt annat.
Mvh
Skogstomten
Ta även till något på värmepumpen eftersom det är så litet pristillägg att gå upp ett steg.
I ditt fall är det dock garanterat lönsamt. Konstigt att man offererar mindre än 6 m foderrör eftersom det säger normen att det minst ska vara. Hugg till på rejält borrdjup efetersom det är det som ger energibesparingen och dessutom det enda som inte går att rätta till i efterhand! Se också till att det i offerten står att det gäller effektivt borrdjup=grundvattennivå och neråt. Annars är det stor risk att borrhålet blir för grunt.
I och för sig kan det bästa vara att själv deala lite med borraren när han väl är på plats. Och betala honom direkt för att borra t ex 15-30 m extra. Då blir det garanterat lite billigare och blir då dessutom lättare att se till så att man inledningsvis får det som är beställt.... och sen plussar på de extrameter som man vill borra. Dom brukar ta ungefär 200-300kr/m som ordinarie pris. Men när grejorna väl är på plats så är det kanske 1-3 timmars extrajobb och hur mycket kan dom egentligen begära som timpris med hedern i behåll? 600kr/ timme kanske och då har jag för mig att dom borrar 6-15m/timme. Så då blir meterpriset något helt annat.
Mvh
Skogstomten
Ta även till något på värmepumpen eftersom det är så litet pristillägg att gå upp ett steg.
BAS skrev:Svar till TiGGrE: Det fanns nog reservdelar efter 5 år men jag fixade kretskortet själv, det är dock inte alla som har den tekniska kompetensen och resurserna att fixa kretskort själv, det är därför jag avråder till onödigt tjafs, tillverkarna tar alldeles för mycket betalt för skräpet.
Svar till Plumber: Ja tillverkarna är skyldiga (tror jag) att hålla komponenter i lager 10 år.
Svar till Birch.
De flesta tillverkarna kör med R407C och Coupland scrollkompressor (Om samtliga i din lista har det vet jag ej). Det medför att de har samma COP för samma temperaturer på ingående kalla och utgående varma sida.
Att det varierar i tillverkarnas lista kan bero på flera orsaker.
1) De har mätt vid olika intemp på kalla sidan
2) De har räknat med eller utan cirkulationspumpen
3) annat
Strunta alltså i COP, se till helhetsbilden.
Hej, Bas.
Det finns en mycket prisvärd samt nästan osårbar värmepump på marknaden som heter Bonus och tillverkas i Norrbotten. Gå in på www.naturvarme.com så får du veta mer. De har återförsäljare i STHLM också.
Företaget heter Entitan AB och försäljaren ger ett mycket bra intryck. Jämför priserna med honom så kommer du att bli överaskad.
/Energyman
Det finns en mycket prisvärd samt nästan osårbar värmepump på marknaden som heter Bonus och tillverkas i Norrbotten. Gå in på www.naturvarme.com så får du veta mer. De har återförsäljare i STHLM också.
Företaget heter Entitan AB och försäljaren ger ett mycket bra intryck. Jämför priserna med honom så kommer du att bli överaskad.