49 178 läst ·
182 svar
49k läst
182 svar
Kostnad bergvärme
Har faktiskt fått in en offert från Holmbergs rör nu!
Det är inte så lätt att bedöma de olika offerterna.
De 3 jag fått in in har föreslagit olika VP:ar (Thermia Diplomat 12/Nibe Fighter 1115-13/Autoterm 311E) och olika borrdjup (180/210/240m).
Hur viktig är värmefaktorn (COP) den skiljer sig ändå en del mellan de olika fabrikaten?
Birch
Det är inte så lätt att bedöma de olika offerterna.
De 3 jag fått in in har föreslagit olika VP:ar (Thermia Diplomat 12/Nibe Fighter 1115-13/Autoterm 311E) och olika borrdjup (180/210/240m).
Hur viktig är värmefaktorn (COP) den skiljer sig ändå en del mellan de olika fabrikaten?
Birch
Man ska inte stirra sig blind på COP värdet.Det skiljer inte så mycket mellan dom olika fabrikaten.Det som e väsentligt e det aviserade borrdjupet,hellre betala några kronor till och få ett rejält borhål,än att snåla in på det och ha en värmepump som mest ligger och kör på el.
Thermias nya Diplomat e ball,kan ju fjärköras om man har den lilla modemtillsatsen.Kan man sitta på jobbet och titta om det e varmt hemma och sänka eller höja värmen osv.
Fråga installatören om dom kan visa någon liknande pump som du e intresserad av i drift nånstans.Dom brukar ha några "referrens" anläggningar ute hos folk,värt att fråga iaf.Då kan man ju bilda sin egna uppfattning ang ljud,vibrationer samt hur en komplett anläggning ser ut. 8)
Thermias nya Diplomat e ball,kan ju fjärköras om man har den lilla modemtillsatsen.Kan man sitta på jobbet och titta om det e varmt hemma och sänka eller höja värmen osv.
Fråga installatören om dom kan visa någon liknande pump som du e intresserad av i drift nånstans.Dom brukar ha några "referrens" anläggningar ute hos folk,värt att fråga iaf.Då kan man ju bilda sin egna uppfattning ang ljud,vibrationer samt hur en komplett anläggning ser ut. 8)
Allt sånt är kul i början och så länge det fungerar.
Vad händer den dagen ett kretskort pajar (har råkat ut för det på en 5 år gammal Vp) i värmepumpen?
Om komponenten har utgått blir det ny värmepumpsinstallation. Välj därför alltid en värmepump som inte har onödigt tjafs utan endast består av standardkomponenter. Styrning bör ske utanför värmepumpen.
autoterm 311E COP-värde 0/35 4,3
autoterm 311E COP-värde 0/50 2,9
nibe fighter 1115-13 COP-värde 0/35 4,7
nibe fighter 1115-13 COP-värde 0/50 3,5
thermia diplomat 12 COP-värde 0/35 4,5
thermia diplomat 12 COP-värde 0/50 3,3
ivt greenline HT E11 COP-värde 0/35 4,4
ivt greenline HT E11 COP-värde 0/35 3,2
Skillnaden mellan bästa COP Nibe och nästbästa Thermia blir ca 5%
Antag tillförd energi till värmepump 15000 kw/år
15000*0,05 =750 ==> 500 sek/år ==>5000 sek/10 år
Med en realistisk livslängd om ca 15 år och en realistisk bedömning av elprissökningen under perioden blir summan ca 10 000 sek under en 15 års period och skillnaden mellan Nibe och Autoterm blir ca 20 000 sek för motsvarande period.
Är det ok och räkna som jag har gjort...eller är jag helt ute och cyklar ???
Birch
autoterm 311E COP-värde 0/50 2,9
nibe fighter 1115-13 COP-värde 0/35 4,7
nibe fighter 1115-13 COP-värde 0/50 3,5
thermia diplomat 12 COP-värde 0/35 4,5
thermia diplomat 12 COP-värde 0/50 3,3
ivt greenline HT E11 COP-värde 0/35 4,4
ivt greenline HT E11 COP-värde 0/35 3,2
Skillnaden mellan bästa COP Nibe och nästbästa Thermia blir ca 5%
Antag tillförd energi till värmepump 15000 kw/år
15000*0,05 =750 ==> 500 sek/år ==>5000 sek/10 år
Med en realistisk livslängd om ca 15 år och en realistisk bedömning av elprissökningen under perioden blir summan ca 10 000 sek under en 15 års period och skillnaden mellan Nibe och Autoterm blir ca 20 000 sek för motsvarande period.
Är det ok och räkna som jag har gjort...eller är jag helt ute och cyklar ???
Birch
Svar till TiGGrE: Det fanns nog reservdelar efter 5 år men jag fixade kretskortet själv, det är dock inte alla som har den tekniska kompetensen och resurserna att fixa kretskort själv, det är därför jag avråder till onödigt tjafs, tillverkarna tar alldeles för mycket betalt för skräpet.
Svar till Plumber: Ja tillverkarna är skyldiga (tror jag) att hålla komponenter i lager 10 år.
Svar till Birch.
De flesta tillverkarna kör med R407C och Coupland scrollkompressor (Om samtliga i din lista har det vet jag ej). Det medför att de har samma COP för samma temperaturer på ingående kalla och utgående varma sida.
Att det varierar i tillverkarnas lista kan bero på flera orsaker.
1) De har mätt vid olika intemp på kalla sidan
2) De har räknat med eller utan cirkulationspumpen
3) annat
Strunta alltså i COP, se till helhetsbilden.
Svar till Plumber: Ja tillverkarna är skyldiga (tror jag) att hålla komponenter i lager 10 år.
Svar till Birch.
De flesta tillverkarna kör med R407C och Coupland scrollkompressor (Om samtliga i din lista har det vet jag ej). Det medför att de har samma COP för samma temperaturer på ingående kalla och utgående varma sida.
Att det varierar i tillverkarnas lista kan bero på flera orsaker.
1) De har mätt vid olika intemp på kalla sidan
2) De har räknat med eller utan cirkulationspumpen
3) annat
Strunta alltså i COP, se till helhetsbilden.
Nibe kör med en bristol kolvkompressor (=bättre verkningsgrad) !
Alla värmepumpar med scrollkompressor och 407C har inte samma verkningsgrad (fyllmängd / dimensionering / injustering av värmepumpens ingående komponenter har betydelse). Däremot har sannolikt alla scrollkompressorer med R407C i stort sett samma verkningsgrad vid samma driftsfall(en viss spridning från fabrik råder dock).
Alla värmepumpar med scrollkompressor och 407C har inte samma verkningsgrad (fyllmängd / dimensionering / injustering av värmepumpens ingående komponenter har betydelse). Däremot har sannolikt alla scrollkompressorer med R407C i stort sett samma verkningsgrad vid samma driftsfall(en viss spridning från fabrik råder dock).
Birch,
1. Eftersom de uppräknade pumparna ger olika effekt känns det lite bakvänt att räkna som du gör. Du får ju fram en skillnad som är relevant, men det kanske är mer relevant att antaga en siffra på husets årsförbrukning och sedan räkna bakåt (för att få fram inmatad effekt) baserat på respektive pumps effekt och COP. För att få en riktig siffra bör du nog göra något antagande om framledningstemperaturen.
2. Jag håller med BAS om att COP skiljer sig för lite för att vara värt en utslagsröst. Jag föreslår att man ser COP som likvärdigt för alla pumpar och istället lägger energi på att hitta rätt lösning. En anläggning som arbetar optimalt kommer spara betydligt mer än några tiondelars COP. Optimera HELA värmesystemet:
Har vi tillräcklig radiatoryta för att få lämplig framledningstemp?
Kan vi säkerställa effektiv arbetspunkt för VP hela året (acktankar och golvvärme)?
Hur produceras och används varmvatten?
Hur görs regleringen? Innetempgivare?
Ibland verkar anläggningar byggas med fast kondensering trots att vi lever på 2000-talet? Hur påverkar det COP?
Är det värt att se över isolering och fönster i huset för att minska värmebehovet och kanske kunna köpa en mindre pump och ett grundare borrhål? Tänk på helheten!!
...osv.
Hittar du rätt svar på ovanstående givet Ert sätt att förbruka och använda värme garanterar jag att du kommer finna att skillnaden i COP mellan marknadens pumpar är försumbar i sammanhanget.
1. Eftersom de uppräknade pumparna ger olika effekt känns det lite bakvänt att räkna som du gör. Du får ju fram en skillnad som är relevant, men det kanske är mer relevant att antaga en siffra på husets årsförbrukning och sedan räkna bakåt (för att få fram inmatad effekt) baserat på respektive pumps effekt och COP. För att få en riktig siffra bör du nog göra något antagande om framledningstemperaturen.
2. Jag håller med BAS om att COP skiljer sig för lite för att vara värt en utslagsröst. Jag föreslår att man ser COP som likvärdigt för alla pumpar och istället lägger energi på att hitta rätt lösning. En anläggning som arbetar optimalt kommer spara betydligt mer än några tiondelars COP. Optimera HELA värmesystemet:
Har vi tillräcklig radiatoryta för att få lämplig framledningstemp?
Kan vi säkerställa effektiv arbetspunkt för VP hela året (acktankar och golvvärme)?
Hur produceras och används varmvatten?
Hur görs regleringen? Innetempgivare?
Ibland verkar anläggningar byggas med fast kondensering trots att vi lever på 2000-talet? Hur påverkar det COP?
Är det värt att se över isolering och fönster i huset för att minska värmebehovet och kanske kunna köpa en mindre pump och ett grundare borrhål? Tänk på helheten!!
...osv.
Hittar du rätt svar på ovanstående givet Ert sätt att förbruka och använda värme garanterar jag att du kommer finna att skillnaden i COP mellan marknadens pumpar är försumbar i sammanhanget.
I nästan alla andra sammanhang brukar ju folk tycka att det finns ganska stora pris/kvalitets/funktionsskillnader mellan olika fabrikat och modeller...men det gäller tydligen inte i värmepumpsbranschen?---jag får väl acceptera detta som ett faktum... 
Tack TiGGrE och MathiaS för tips om leverantörer! Det borde väl kunna finnas några fler här som kan ge tips gällande bra och billiga leverantörer av Bergsvärmelösningar? Det är ju till enormt stor nytta för alla oss som inte köpt något än...även information on dyra och dåloga är ju intressant!
Birch
Tack TiGGrE och MathiaS för tips om leverantörer! Det borde väl kunna finnas några fler här som kan ge tips gällande bra och billiga leverantörer av Bergsvärmelösningar? Det är ju till enormt stor nytta för alla oss som inte köpt något än...även information on dyra och dåloga är ju intressant!
Birch
kom på en till firma
tops nånting... de lämnade en offert året innan, vet inte varför jag inte kontaktade dem året efter då banken godkände ökat lån
de var väldigt seriösa, var min rörpulare som rekommenderade dem
sök på svep efter tops
tops nånting... de lämnade en offert året innan, vet inte varför jag inte kontaktade dem året efter då banken godkände ökat lån
de var väldigt seriösa, var min rörpulare som rekommenderade dem
sök på svep efter tops
Bättre verkningsgrad vet jag inte om, men en annan effekt kurva. Du får hög verkningsgrad vid låg temperatur medan den sjunker mer om du måste ta ut en högre temp (t.ex vv produktion eller om du höjer framledningen p.g.a kallt ute) så jag tror att inte att det blir någon större skilnad med en nibe heller.Jani skrev:
COP = same same different name