Satt och fundera på detta ikväll... Badrum är *** inte billigt och renovera.. Och inte blir det billigt fast man gör allt själv:(.. Man gör nog en del glädje kalkyler innan man drar igång.
Det jag har upplevt drar upp utgifterna är alla dessa små saker + att konstruktionerna under var inte riktigt som man hade trott

Mitt badrum är för att säga det exakt.. 6.195kvm stort.
Slut notan har redan passerat 100 000kr..

100kSek !!! då har du inte sparat på nått :)
Vad är det för småsaker som drar upp kostnader (nyfiken då jag precis ska börja m mitt badrum). Är småsakerna typ "purus line" avlopp, riktiga inbyggnadsblandare, takdusch etc så förstår jag efter att ha dreglat på sånt....
Men jag håller med om att de tar alldeles för bra betalt för allting.

Det måste vara ditt guldbladskakel, rören i titan och duschblandaren med diamantinfattning som drar upp din slutnota..... 100+ lök för 6 kvadrat?

Jag gjorde just mitt ena badrum på 4,5 M2 och det gick på ganska exakt 67 500:- i material och jag tycker inte jag köpt nåt extra lyxigt material.

Ne jag kan förstå att det låter som om jag har guld o diamanter inlagt överallt nu.. men tyvärr.. Inga special grejer..

Det som kosta ca 10 tusen mer som start var.. Regla om hela badrumsgolvet + göra om på konstruktionen lite då gilvet inte var bärande överallt. Plus att jag bytte isolering efter att ha upptäckt lite tendenser till fukt/missfärgningar.

Jag har väl valt fina badrumsmöbler

Hafa tvättställ 10000kr
Hafa spegelskåp 5000kr
Hafa hylla 900kr
Hafa sidoskåp 5000kr
Hafa väggskåp med glasdörr 3000kr
Hafa blandare 2800kr
Westerbergs Toa 5000kr
Bathlife Orio duschhörna 5000kr
Bathlife Orio duschpanel 3000kr
Dörr med karm + lister 3000kr
Byggmaterial hemkört (skivmaterial,reglar,skruv,spik,isolering) 13500kr
Spotlights 6st 50kr/st + 2000kr på LED lampor
El instalations material + ny liten central med JFB + elektriker till detta och inkoppling av golvvärme 10000?
Högtalare till takmontering 1000kr med kablar
Fresh intellivent fläkt + diverse ventilations rör 2000kr
Tätskikt,flytspackel,golvvärme,kakel,klinkers 18000kr
termostat till värme och dimmer Elko plus design 2000kr
Golvbrunn med monteringsplatta + en design rist från purus 1500kr
avloppsrör i mängder 50mm,75mm o 110mm 2000kr
Prisolrör 25meter inkl alla kopplingar 3000kr
blandarfäste + 2 andra vatten genomföringar 800kr
S tak platter 9kvm 1000kr
Container med tömning 3500kr
spotlight lådor 8x80kr = 640kr
Handdukstorkare 4500
alla badrums upphängningar som krokar o.s.v 1000

summa hittils 100840kr

Till detta kommer ju alla verktyg man har köpt som direkt är till badrums renovering.. Men det kan man inte räkna som badrums kostnad :)

Glömde bort Mosaik.. men detta är bara 1kvm för 389kr

AnneFi
vårt badrum är på 10 kvm och kostade ca 80000

bäst att inte räkna först då, för då kanske man får leva med det gamla några år till

largab skrev:
bäst att inte räkna först då, för då kanske man får leva med det gamla några år till
Precis..:) gör dig en glädje kalkyl:) sen köper du det fina sakerna först.. så du får dig ett badrum du blir nöjd med.. hehe.. Ne jag var tvungen och ta badrummet då det hade gått fukt genom tätskiktet.. annars hade jag nog satt dom 100k på annat i huset

Hmmm...ja, det är ju lite skillnad på vad man tycker är dyrt och inte...gör precis nu ett badrum från scratch på 6 kvadrat...den enda kostnaden som är likvärdig med kalkylen ovan är flytspackel, armering, kakel och klinker....resten är sådär en tredjedel så dyrt....vår toastol kostar ca 1800..., FM Mattsson-blandare ca 800 osv.....räknar med ca 35-40tkr när vi är klara totalt...och då ingår en plattsättare som tar 8000...

Tycker också att det låter lite i överkant. Ska själv inom kort renovera mitt badrum på drygt 9 kvm (varav 4,5 kvm är en bastu som ska behållas) alltså 4,5 kvm som ska renoveras och summorna jag räknat på hamnar inte ens i närheten. Visserligen kommer jag att fixa allting själv och har väl turen att kunna köpa kakel/klinkers aningen billigare. Sen är det väl som någon sa att man ju väljer "vad" man sen köper. Jag har ändå köpt bra och schyssta saker, men är en som gärna jagar priser och inte köper från första stället. Jag och sambon har åkt runt till olika affärer ett antal gånger och även sökt på internet för att försöka hitta så billigt som möjligt, vilket jag råder er andra att göra.

Det som ska göras i mitt badrum är lite snabbt:

- Riva den gamla bastupanelen (men behålla våtrumsgipset bakom om den är intakt) - gratis
- Riva all inredning - gratis
- Ta bort musikutrustningen som finns idag och högtalarna i bastun - gratis
- Byta ut duschen mot duschdörrar i frostat glas - 2000 kr (nedsänkt från 3000 kr)
- Lägga svart klinker på golv och vitt matt kakel på väggarna (konradssons) - ca 4000 kr
- Lägga en board bakom toaletten - ca 1000 kr
- Sänka taket och fälla in ledlampor - runt 2000 kr
- Köpa en ny toalett - 2400
- Köpa en kommod - 10000 kr
- Ny duschblandare - ca 3500 kr
- Ny blandare (Tapwell evo070 waterfall) - 600 kr
- Köpa ny spegel 70 x 120 med belysning -1300 kr
- Köpa ny dörr in till toan med karm - ca 700 kr
- Material - ca 6000 kr
- Eventuellt bygga en nisch i duschen alternativt ovanför toaletten.

Med lite jobb så räknar jag med att hamna på runt 30-35000 kr för ett enligt mig snyggt badrum. Är ny på forumet, men kommer eventuellt att starta en tråd om det går där jag visar steg för steg hur mitt badrum förändras och kan lova att skillnaden kommer bli som natt och dag.

Mvh

• Gilla
Joysep86
  • Laddar…
Men så vill man dra in ny el i badrummet och då upptäcker man att man behöver en jordfelsbrytare och så slutar det med att man behöver byta hela elcentralen... Vips är man 15000 över sin utgångsbudget.

Kaitsu skrev:
Tycker också att det låter lite i överkant. Ska själv inom kort renovera mitt badrum på drygt 9 kvm (varav 4,5 kvm är en bastu som ska behållas) alltså 4,5 kvm som ska renoveras och summorna jag räknat på hamnar inte ens i närheten. Visserligen kommer jag att fixa allting själv och har väl turen att kunna köpa kakel/klinkers aningen billigare. Sen är det väl som någon sa att man ju väljer "vad" man sen köper. Jag har ändå köpt bra och schyssta saker, men är en som gärna jagar priser och inte köper från första stället. Jag och sambon har åkt runt till olika affärer ett antal gånger och även sökt på internet för att försöka hitta så billigt som möjligt, vilket jag råder er andra att göra.

Det som ska göras i mitt badrum är lite snabbt:

- Riva den gamla bastupanelen (men behålla våtrumsgipset bakom om den är intakt) - gratis
- Riva all inredning - gratis
- Ta bort musikutrustningen som finns idag och högtalarna i bastun - gratis
- Byta ut duschen mot duschdörrar i frostat glas - 2000 kr (nedsänkt från 3000 kr)
- Lägga svart klinker på golv och vitt matt kakel på väggarna (konradssons) - ca 4000 kr
- Lägga en board bakom toaletten - ca 1000 kr
- Sänka taket och fälla in ledlampor - runt 2000 kr
- Köpa en ny toalett - 2400
- Köpa en kommod - 10000 kr
- Ny duschblandare - ca 3500 kr
- Ny blandare (Tapwell evo070 waterfall) - 600 kr
- Köpa ny spegel 70 x 120 med belysning -1300 kr
- Köpa ny dörr in till toan med karm - ca 700 kr
- Material - ca 6000 kr
- Eventuellt bygga en nisch i duschen alternativt ovanför toaletten.

Med lite jobb så räknar jag med att hamna på runt 30-35000 kr för ett enligt mig snyggt badrum. Är ny på forumet, men kommer eventuellt att starta en tråd om det går där jag visar steg för steg hur mitt badrum förändras och kan lova att skillnaden kommer bli som natt och dag.

Mvh
Material 6000kr? ingår då allt här? trä reglar, skruv, spik, golvspån, våtrumsskivor, vattenrör, brunn med monteringsplatta, el?

Bara våtrumsskivorna blev ju 4700kr för min del.. Jag valde Humid board

b8q skrev:
Men så vill man dra in ny el i badrummet och då upptäcker man att man behöver en jordfelsbrytare och så slutar det med att man behöver byta hela elcentralen... Vips är man 15000 över sin utgångsbudget.
Ja det är precis sånna utgifter man inte riktigt kalkylerar i början.. Jag var ju helt säker på att elen kunde användas på nytt igen.. men skönt och veta att det blir nytt och bra nu då

b8q skrev:
Varför behöver man byta ut jordfelsbrytaren bara för att man sätter in ledlampor? Behövs ju bara en transformator..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.