P
En fråga kring vad samfälligheter får ta ut för anslutningsavgift.
Jag skall ansluta min fastighet till VA i en äldre samfällighetsförening. Samfälligheten behöver gräva och sätta dit en anslutningpunkt, men givet att det finns grannar bredvid finns rör redan vid tomtgräns.
Det diskuteras också om att kraftigt höja anslutningsavgiften pga "kostnadsökningar på arbete och material". Den verkar inte höjts på ett tag...

Kan en samfällighet ta ut vilken kostnad som helst för anslutningen eller behöver den vara förankrad i verkligheten, tex den verkliga kostnaden för att upprätta anslutningspunkten? Och samma fråga kring avgiftökningen: kan de besluta vad som här? Alla existerande medlemmar har väldigt lite att vinna på att rösta ner en ökning oavsett vad den blir...
 
Claes Sörmland
Denna fråga är mer komplicerad än du kanske anar juridiskt.

Först är din fastighet redan delägare i anläggningssamfälligheten, alltså har andel i gemensamhetsanläggningen? I så fall har du en rätt att använda anläggningen. I grunden i anläggningslagen är det anläggningssamfälligheten (samfällighetsföreningen) som står för hela utgiften för att upprätta anslutningspunkten, det är alltså inget som du enskilt ska betala utan något som uttaxeras av samfällighetsföreningen från hela delägarkollektivet via andelstalen för utförande och drift.

Du kan dock ha skyldighet att betala en summa pengar. I fallet att anslutningen innebär att ditt andelstal höjs eller din fastighet inträder i anläggningssamfälligheten (alltså inte alls är delägare idag) ska du ersätta övriga delägare för det värde som anläggningen har samt den kassa som finns i samfällighetsföreningen. Detta belopp räknas fram schablonmässigt från investeringskostnaden för anläggningen, dess avskrivning samt de summor som samfällighetsföreningen har sparat minus de skulder som föreningen har. Det kan bli betydande belopp om det finns mycket pengar och en dyr icke belånad anläggning.

Läs också anläggningsbeslutet, d v s det beslut som Lantmäteriet skrev när de inrättade gemensamhetsanläggningen. Om din fastighet redan är delägare i gemensamhetsanläggningen så kan du klicka fram dessa gamla papper på tjänsten MIn fastighet hos Lantmäteriet.

Som du ser så kan det vara så att din samfällighetsförening inte följer anläggningslagen och samfällighetslagen utan har hittat på ett eget sätt att få in pengar. Det är inte helt ovanligt men lagligt är det i så fall inte.
 
Gå inte över ån efter vatten...

Trots att våra 1%advokater gillar att dra igång fejder och långa processer är det i de flesta fall bäst att bita i det sura äpplet och betala...

Även fast befintliga delägare vill höja anslutningaavgiften kommer efteranslutningar ofta billigare undan trots eventuella höjningar.

Se det som en investering istället för en kostnad.

/ATW
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.