3 259 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Kostnad anlita elektriker Stockholm, Göteborg, Malmö + 10 städer – timpriser
D DanielSt81 skrev:Jag skulle aldrig driva eget för 800 kr per timme. En egenföretagare har betydligt mer avgifter än en anställd med runt 30%. Och även den som driver eget måste ta semester någon gång. Under den tiden blir det inga intäkter alls. Det måste man räkna in. Sen måste man räkna på att kanske inte har ett jobb någon gång. Och en dag per månad för fakturering och andra saker? Det räcker inte. Kanske en dag per vecka är mer realistiskt. Med 800 kr per timme kommer du inte kunna ta ut 45-50 tkr som ”månadslön”.
V VetarN skrev:
Fast 100k i månaden är inte så mycket, börja med att dra bort momsen. Då är du på 80k. Sedan lite kostnader (försäkringar, kanske garage, slitage på verktyg, försäkringar, bankavgifter, telefon osv) på 10k?V VetarN skrev:Med risk för att få några arga hantverkare på mig men:
Om en elektriker arbetar full tid (säg att han lägger 1 dag i månaden på annat typ fakturering och räkna på nya jobb och så) borde en timlön på 800:- ge sjuka månadslöner. Sedan har man säkerligen vissa påslag på materialhanteringen också.
Jag förstår att man har vissa kostnader för utrustning men en elektriker kan inte ha mer än 30-40k i sådana kostnader sen en arbetsbil, försäkring och något offert och ekonomi system eventuellt.
Bilen har man oftast separat ersättning för vilket också är intressant (framför allt om man inte har avstånd till kund).
I min värld, borde typ en egen elektriker ha en avkastning på 7-10% på omsättningen och sen ta ut en lön på 45-50?
Men fakturerar man 800:- i månaden så är det 130k fakturerat i månaden med en arbetstid på ungefär 158 fakturerade timmar. Men säg att man fakturrsr 130 timmar i månaden. Skulle det generera en intäkt i månaden på över 100k.
Då har man ganska många dagar man kan vabba, räkna på jobb o göra annat.
Sedan upplever jag att många trixar med priserna på produkten osv.
Sen sist, nu leker jag bara med tanken. Men säg att du studsar 3-4 jobb på en dag för du ska fixa småsaker. Måste vara väldigt enkelt att slänga in 10-11 timmar då utan att skämmas om man samköper o så.
obs, det här är utan fasta priser så där kan man säkert ta än mer betalt
70k kvar. Sedan ska du ha pension, semester och lite röda dagar under ett år också, säg totalt 2 månader som man inte jobbar på ett år så 700k på årsbasis. 700k/12 månader = 58000/månad. Det ger en månadslön på 40000:- före skatt och en vinst på några tusenlappar till firman. Ingen superlön direkt då många anställda hantverkare ligger på typ 40-45k och då har man "inget" ansvar osv. Många som driver eget och tjänar "bra" glömmer ofta hur många timmar de faktiskt jobbar så timpenningen blir lite sisådär jämfört med att vara anställd även om månadslönen blir högre.
Jag kan väl ge en bra uppskattning på vad det kostar för en elfirma att gå runt.
På vår firma snittar elektrikerna 45 000:- i månadslön så här är ungefärliga kostnader. Vi är 8 anställda. 1 som sköter allt administrativt, tittar på jobb mm, debiterar inget. 6 st elektriker och 1 som hanterar dokumentation (fullt debiterbart). Så vi är 6 man som drar in pengar och en som bara kostar en massa
Lön inkl arbetsgivaravgifter och sem ersättning: 71 000:-
Avsättning pension: 4 500:- (Vi har 10 % pensionsavsättning)
Verktyg Kläder mm: ca 1 500:- (Snitt per månad)
Försäkringar: ca 1 200:- (Snitt per månad)
Kostnad för administrativt arbete: 10 000:-
Lokalkostnad inkl IT, möbler mm.: 5 000:-
Totalkostnad ca 93 000:-
Vilket ger en timkostnad på 555:-. Men då ska man ta i beaktande att detta baseras på att man arbetar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och det gör man inte då semester är trevligt att ha samt så kan det hända att folk är sjuka och ibland behöver man ha personalmöte och skicka folk på utbildningar.
Så för att vara rättvis så säger vi att man drar in i snitt 7h per dag året runt. Och då behöver man dra in 640:-/h istället. På vår firma tar vi 695:-/h så där är typ inga marginaler för långtidssjukskrivningar, jobb som går back, prylar som går sönder, garantijobb mm. Så det vi tjänar på är i princip det vi tar hem på materialet.
Jag har inte tagit med kostnad för bilarna för de ska betalas via debiterad bilkostnad även om jag vet att kostnaden överstiger vad vi faktiskt fakturerar i bilkostnad.
Men det som vi tjänar mest pengar på är de jobb som vi har fastpris på, vilket är den typ av jobb vi gör mest då vi nästan enbart jobbar på entreprenader.
OBS! Samtliga siffror ovan är exkl moms. Så om vi mot förmodan skulle jobba mot privatpersoner så tar vi 869:- /timme så vi ligger väl rätt nära medel då.
På vår firma snittar elektrikerna 45 000:- i månadslön så här är ungefärliga kostnader. Vi är 8 anställda. 1 som sköter allt administrativt, tittar på jobb mm, debiterar inget. 6 st elektriker och 1 som hanterar dokumentation (fullt debiterbart). Så vi är 6 man som drar in pengar och en som bara kostar en massa
Vilket ger en timkostnad på 555:-. Men då ska man ta i beaktande att detta baseras på att man arbetar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och det gör man inte då semester är trevligt att ha samt så kan det hända att folk är sjuka och ibland behöver man ha personalmöte och skicka folk på utbildningar.
Så för att vara rättvis så säger vi att man drar in i snitt 7h per dag året runt. Och då behöver man dra in 640:-/h istället. På vår firma tar vi 695:-/h så där är typ inga marginaler för långtidssjukskrivningar, jobb som går back, prylar som går sönder, garantijobb mm. Så det vi tjänar på är i princip det vi tar hem på materialet.
Jag har inte tagit med kostnad för bilarna för de ska betalas via debiterad bilkostnad även om jag vet att kostnaden överstiger vad vi faktiskt fakturerar i bilkostnad.
Men det som vi tjänar mest pengar på är de jobb som vi har fastpris på, vilket är den typ av jobb vi gör mest då vi nästan enbart jobbar på entreprenader.
OBS! Samtliga siffror ovan är exkl moms. Så om vi mot förmodan skulle jobba mot privatpersoner så tar vi 869:- /timme så vi ligger väl rätt nära medel då.
Tack för en bra summering! Såg en liknande summering av en bilverkstad på youtube, det var många i kommentarsfältet som blev förvånade över hur lite det blev över i slutändan!E elhenke skrev:Jag kan väl ge en bra uppskattning på vad det kostar för en elfirma att gå runt.
Hmm.. Lite off topic. Jag spelade fotboll (låg division) på 80-90-talet med en, elektriker (vet att uttrycket är diskutabelt), som drev ett litet elbolag. 4-5 anställda. Tog aldrig privatkunder. Han hade satt i i system att skicka sig själv och de anställda till olika byggen halva dagar. Och för varje anställd debiterade han fulltid för vid varje bygge. Han flyttade till ett sydligare land på 2000-talet... Finns sådana också... Kanske man kan sänka sin tim-debitering om man löser det så?
Hoppas att det inte fungerar så idag.
Hoppas att det inte fungerar så idag.
Ping @Marlen EskilssonClasseClas skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Jag tänkte först att de är så dyra så att de är ett varnande exempel där i listan, men vi fixar en ny nu och jag ändrar så fort vi har den.
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Det finns över en miljon företag i Sverige idag, många enmansfirmor i form av enskild firma eller AB. Så majoriten känner ju någon som driver en firma. Jag tror många ändå fler känner till saker som arbetsgivareavgifter/egengifter kontra 90-talet.RoTe skrev:
Men det är inte samma sak som att alla kan allt om detta.
Kvinnorna verkar inte hålla med sina män om vad som är bäst för Sverige nejHemingway skrev:
Det finns över en miljon företag i Sverige idag, många enmansfirmor i form av enskild firma eller AB. Så majoriten känner ju någon som driver en firma. Jag tror många ändå fler känner till saker som arbetsgivareavgifter/egengifter kontra 90-talet.
Men det är inte samma sak som att alla kan allt om detta.
Vilken momssats har ni i denna jämförelse 32-33 %!
Det vanligaste priset på en elektriker är 812,50 kr, vilket är 550 kr exklusive moms. Andra vanliga priser är 687,50 kr, 775 kr, 800 kr och 812,50 kr ink. moms.
/Undrande elektriker med 40 år i branschen?
Läs artikeln igen.Elpatronen skrev:
Vilken momssats har ni i denna jämförelse 32-33 %!
Det vanligaste priset på en elektriker är 812,50 kr, vilket är 550 kr exklusive moms. Andra vanliga priser är 687,50 kr, 775 kr, 800 kr och 812,50 kr ink. moms.
/Undrande elektriker med 40 år i branschen?
Klicka här för att svara