Jag har inga större kunskaper om el men läser på så gott jag kan. Men det jag upplevde häromdagen har fått mig att fundera.

Jag hade kopplat ur säkringen i gruppen jag arbetade med. Vad jag gjorde var att byta ut en kabel mellan två uttag. Det handlade om en enfas med jord.

När jag klippte kabel utlöste det jordfelsbrytaren. Det förvånade mig och jag skriver för att förhoppningsvis få en förklaring.

Jag förstår att jag orsakade en kortslutning, och jag förstår att det kan finnas spänning utan ström. Det var vid tillfället ingen förbrukare inkopplad.

Min fråga är om jordfelsbrytaren förväntas lösa ut i det här läget? Eller kan det vara ett tecken på att det är någonting som inte står rätt till?

Efter att jordfelsbrytaren löste ut kopplade jag ur kablarna i kopplingsdosan närmast efter säkringarna och gjorde klart bytet av kabeln innan jag kopplade in dem igen. Efter det har allt fungerat och jordfelsbrytaren har inte löst ut igen.

Men vad var en som hände?
 
Gott Nytt År!

Det är helt OK att jordfelsbrytaren löser ut i fall som detta. Det som händer är att när du kortsluter nolla med jord i den avstängda gruppen (säkringen bryter ju bara fasen) så leder du lite ström från systemets nolla till skyddsjord, förbi JFB som då upptäcker en felström och därmed löser ut.

Detta kräver således inte att det finns ström på i gruppen du klipper, men att det finns last på andra grupper som delar samma nolla.
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Stort tack för att du förklarade det för mig!
 
Anders243 Anders243 skrev:
Gott Nytt År!

Det är helt OK att jordfelsbrytaren löser ut i fall som detta. Det som händer är att när du kortsluter nolla med jord i den avstängda gruppen (säkringen bryter ju bara fasen) så leder du lite ström från systemets nolla till skyddsjord, förbi JFB som då upptäcker en felström och därmed löser ut.

Detta kräver således inte att det finns ström på i gruppen du klipper, men att det finns last på andra grupper som delar samma nolla.
Men om huvudbrytaren är avstängd och du klipper nolla & jord samtidigt, löser JFB då?
 
Huvudbrytaren bryter också bara faserna så det blir samma fenomen
 
U Uffe A skrev:
Huvudbrytaren bryter också bara faserna så det blir samma fenomen
Konstigt för jag har testat jfb på flera uttag med en stick o tester men idag när jag slog ner huvudbrytaren för att koppla in ett vägguttag så klippte jag nolla och jord samtidigt. När jag sedan skulle gå och slå på huvudbrytaren igen så märkte jag att jfb inte löst men tänkte att det kanske berodde på att huvudbrytaren var avstängd.
 
Jordfelsbrytaren löser bara om felströmmen är minst 30mA. Det innebär vanligtvis att det måste gå minst 60mA i nollan när man kortsluter nolla och jord för att den ska lösa ut. Har man brutit huvudbrytaren så går det vanligtvis ingen ström alls i nollan.
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
JFB är lite "knepiga", ibland löser dom inte när man kortsluter jord och nolla, ibland kan nolla och jord ligga ihop under lång tid (månader) för att plötsligt lösa JFB.
 
  • Gilla
Kuolfull
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jordfelsbrytaren löser bara om felströmmen är minst 30mA. Det innebär vanligtvis att det måste gå minst 60mA i nollan när man kortsluter nolla och jord för att den ska lösa ut. Har man brutit huvudbrytaren så går det vanligtvis ingen ström alls i nollan.
Tack för ditt svar!
 
S Smurfen1337 skrev:
Men om huvudbrytaren är avstängd och du klipper nolla & jord samtidigt, löser JFB då?
Nej, för i detta fall kan det inte gå någon belastningsström i neutralledaren som löser en JFB nedströms om huvudbrytaren.
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
Normalt och som huvudtumregel kan man anta att det är som Bo skriver. Men man ska inte bli förvånad om den ändå löser det är helt rimligt i en del undantagsfall.

Tex beroende på lasten i nätet man är kopplad mot, om man har flera centraler i sin anläggning, om servisen är TNS osv.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.