Hej - nybörjare här!
Jag förstår inte vad som gått fel, jag och min partner tog bort en taklampa igår och allt verkade vara i sin ordning.
imorse däremot så råkade min partner trycka för strömbrytaren (som inte har någon taklampa inkopplad längre) som fick hela strömmen att gå i sovrummet (?) ”strömbrytarknappen” kan man nu inte längre ”slå på” den går självmant ner.
vi har kikat på eltavlan, allting ser ok ut och vi har provat att slå av/på, men det funkar ej.
Någon som kan svara på vad vi gjort fel? Och hur vi kan fixa det?
tacksam för svar!!
Jag förstår inte vad som gått fel, jag och min partner tog bort en taklampa igår och allt verkade vara i sin ordning.
imorse däremot så råkade min partner trycka för strömbrytaren (som inte har någon taklampa inkopplad längre) som fick hela strömmen att gå i sovrummet (?) ”strömbrytarknappen” kan man nu inte längre ”slå på” den går självmant ner.
vi har kikat på eltavlan, allting ser ok ut och vi har provat att slå av/på, men det funkar ej.
Någon som kan svara på vad vi gjort fel? Och hur vi kan fixa det?
tacksam för svar!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack för era svar!
.. den blåa ser ut att ha blivit bränd, kommer det hjälpa att bara flytta den blåa till en egen klämma? Eller vad gör vi nu?
.. den blåa ser ut att ha blivit bränd, kommer det hjälpa att bara flytta den blåa till en egen klämma? Eller vad gör vi nu?
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Det är lite skumt att den blivit bränd. Men börja med att flytta isär dom. Brytaren som inte fungerar rent mekaniskt kan ha bränts sönder.
Sedan får du titta på koppartråden till den blåa. Är den verkligen bränd och sotig så bör du klippa bort en stump och ta bort lite isolering, så du får en fräsch yta. Detta behöver du inte göra förrän det är dags för en ny lampa.
Sedan får du titta på koppartråden till den blåa. Är den verkligen bränd och sotig så bör du klippa bort en stump och ta bort lite isolering, så du får en fräsch yta. Detta behöver du inte göra förrän det är dags för en ny lampa.
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Någonstans måste en säkring ha löst ut. Är det inte på din elcentral, så har en huvudsäkring löst ut. Det händer när man skapar en så perfekt kortslutning som det vi ser här. Huvudsäkringarna sitter vid elmätaren. Är detta en lägenhet kan du behöva kontakta fastighetsförvaltaren för att komma åt mätaren.
Hmm okej, tack!
Det som är märkligt är att vi inte har någon el i sovrummet just nu, inget uttag funkar och det ännu märkligare är nog att det inte verkar som att säkringen gått i elskåpet?
Det som är märkligt är att vi inte har någon el i sovrummet just nu, inget uttag funkar och det ännu märkligare är nog att det inte verkar som att säkringen gått i elskåpet?
Det där är sk snabbsäkringar (dvärgbrytare, automatsäkring...), de byter man normalt inte ut.
Vid fel så löser de ut och återställs mha att fälla tillbaka den svarta brytaren.
Som nån annan skrev så kan en huvudsäkring ha löst ut - den finns ev i ett elskåp som ni inte har access till.
Eller så orsakar strömbrytaren som tändtråden är kopplad via felet.
Om den har "brunnit" så funkar inte lampan.
Vid fel så löser de ut och återställs mha att fälla tillbaka den svarta brytaren.
Som nån annan skrev så kan en huvudsäkring ha löst ut - den finns ev i ett elskåp som ni inte har access till.
Eller så orsakar strömbrytaren som tändtråden är kopplad via felet.
Om den har "brunnit" så funkar inte lampan.
Vi löste det! Tusen tack för all hjälp!
Tack för den fina återkopplingen. *ironi*
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Klicka här för att svara