Ska sätta in spots i köket och lyckades kortsluta sladden till transformatorn. Nu kommer ingen ström. Dock finns el i övriga sladdar i kopplingsdosan (se bild) så jag antar att det inte är där felet sitter. Inga säkringar har gått heller.
Frågan är om det är i dimmern något har hänt? Har försökt öppna den, men vill inte bända för mycket. Övre dimmern går till taklampan och den fungerar fint, även eluttaget fungerar, så det skulle bara vara mitten dimmern i så fall.
Alltså: Kan det vara i dimmern och i så fall hur får jag upp den?
Frågan är om det är i dimmern något har hänt? Har försökt öppna den, men vill inte bända för mycket. Övre dimmern går till taklampan och den fungerar fint, även eluttaget fungerar, så det skulle bara vara mitten dimmern i så fall.
Alltså: Kan det vara i dimmern och i så fall hur får jag upp den?
Om du kortslöt sladden till trafon så är det troligen trafon du bränt.
I övrigt så sitter det säkringar i dimmern, ta bort runda knappen, skruva bort muttern och du kommer att se ett litet lock och där bakom sitter en säkring med en reservsäkring. men som sagt, troligen trafon som är slut.
I övrigt så sitter det säkringar i dimmern, ta bort runda knappen, skruva bort muttern och du kommer att se ett litet lock och där bakom sitter en säkring med en reservsäkring. men som sagt, troligen trafon som är slut.
Var lite otydlig där. Vad jag gjorde var att kortsluta de två sladdarna som kommer ur den långa kabeln på bilden. Kopplar jag sladdarna från den korta kabeln till spotsen så fungerar de. Men den kabeln ska till ett eluttag och är ju inte kopplad till dimmern...
Exakt, bara dra rakt ut. Men ta för i jösse namn ut säkringen innan du pillar med 230-voltsledningar! Man råkar inte kortsluta ledningar med så hög spänning och möjlig strömstyrka, fullständigt livsfarligt! Sätter du dina egna fingrar ivägen kanske du inte går därifrån med livet i behåll.
Klicka här för att svara