1 642 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Kortlingar ?
Hur menar du där ?
Får man inte helregla bakom Mineriten ?
Ska ju inte helregla hela badrummet, bara där handfat och dusch kommer sitta.
Jag hade ingen aning om detta, har någon en länk där man kan läsa om detta ?
Har läst Byggkeramikrådets branschregler
för våtrum. och där står ingenting om detta.
Får man inte helregla bakom Mineriten ?
Ska ju inte helregla hela badrummet, bara där handfat och dusch kommer sitta.
Jag hade ingen aning om detta, har någon en länk där man kan läsa om detta ?
Har läst Byggkeramikrådets branschregler
för våtrum. och där står ingenting om detta.
Det var mera en fråga än ett påstående. Jag trodde att man bara fick sätta kortlingar där det var absolut nödvändigt, men det var min personliga lekmannatolkning, kanske nån annan vet bättre hur man resonerar.
Inte min mening att skrämma upp dig, om det är tillåtet så köper jag idén till mitt badrum också.
Inte min mening att skrämma upp dig, om det är tillåtet så köper jag idén till mitt badrum också.
bsba skrev:Det var mera en fråga än ett påstående. Jag trodde att man bara fick sätta kortlingar där det var absolut nödvändigt, men det var min personliga lekmannatolkning, kanske nån annan vet bättre hur man resonerar.
Inte min mening att skrämma upp dig, om det är tillåtet så köper jag idén till mitt badrum också.
Menade inget illa
Min tanke är att helregla på de ställen där man, som sagt, ska sätta upp handfat osv.
Tycker det känns tryggare att veta att det finns ordentligt att fästa i.
Pratade med min granne idag, som håller på med samma projekt, han har helreglat bakom sin Minerit, Dom ska förövrigt sätta en vägghängd toalett, så dom behöver starkt bakom.
Dessutom är reglerna väldigt överdrivna just nu, men jag tror det kommer en justering av kraven man ställer på badrummet inom en inte allt för lång framtid.
Med tanke på att du har minerit ska du antagligen sätta kakel på denna och därmed ha ett riktigt tätskikt för våtrum och med de regler som gäller nu för väggar där det inte kommer in någon ånga genom tätskiktet som kan kondensera och orsaka skador på organiskt material.
Vilket redan det känns rätt långsökt så är ju enda risken för fuktskador att fukten kommer in där du gjort åverkan på tätskiktet ex. skruvat upp en möbel... och det klarar man av genom att trycka i silikon i hålet innan du skruvar in skruven.
De flesta skador både nu och innan de nya reglerna beror nog främst på läckage i rör och då främst vid kopplingar samt felmonterad golvbrunn eller bakfall.
Med tanke på att du har minerit ska du antagligen sätta kakel på denna och därmed ha ett riktigt tätskikt för våtrum och med de regler som gäller nu för väggar där det inte kommer in någon ånga genom tätskiktet som kan kondensera och orsaka skador på organiskt material.
Vilket redan det känns rätt långsökt så är ju enda risken för fuktskador att fukten kommer in där du gjort åverkan på tätskiktet ex. skruvat upp en möbel... och det klarar man av genom att trycka i silikon i hålet innan du skruvar in skruven.
De flesta skador både nu och innan de nya reglerna beror nog främst på läckage i rör och då främst vid kopplingar samt felmonterad golvbrunn eller bakfall.
Visst är det så, håller md dig.
Silikon är väl badrumsbyggarens bäste vän i vissa lägen.
Känns lite som både hängslen och livrem, men jag kommer att följa alla regler som finns.
Hade ett litet problem när jag kapade rör och monterade ballofixer, hade kapat lite snett, men fixade det väldigt snabbt, nu är allt tätt.
Pratade med en kompis, byggare, som byggt badrum ganska mycket, han sa att Minerit VT är det bästa man kan ha. Dom andra våtrumsskivorna utsöndrar någonting som man kan reagera på. Antingen stämmer det eller inte, vet inte, har inget att jämföra med...
Är det någon som har andra förslag/åsikter, välkommen att skriva.
Silikon är väl badrumsbyggarens bäste vän i vissa lägen.
Känns lite som både hängslen och livrem, men jag kommer att följa alla regler som finns.
Hade ett litet problem när jag kapade rör och monterade ballofixer, hade kapat lite snett, men fixade det väldigt snabbt, nu är allt tätt.
Pratade med en kompis, byggare, som byggt badrum ganska mycket, han sa att Minerit VT är det bästa man kan ha. Dom andra våtrumsskivorna utsöndrar någonting som man kan reagera på. Antingen stämmer det eller inte, vet inte, har inget att jämföra med...
Är det någon som har andra förslag/åsikter, välkommen att skriva.
Minerit fungerar alldeles utmärkt. Finns andra också som Lux-elements som inte utsöndrar något när man jobbar med dem. Det byggaren tänker på är nog gipsskivor som har glasfiber istället för papp och de kan tydligen vara rätt hemska att jobba med.
Tebo byggelement kan också vara värt att kolla upp, tror de ligger lite lägre i pris än minerit.
Finns på byggtilbehörs hemsida.
Tebo byggelement kan också vara värt att kolla upp, tror de ligger lite lägre i pris än minerit.
Finns på byggtilbehörs hemsida.
Klicka här för att svara