Klart det går, men då blir det ju en installation med koning av rör, vakuumsugning och eventuell påfyllning av kylmedia. Då finns det ju liksom ingen poäng med snabbkopplingarna längre.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
När jag läser alla svar är det nog som jag misstänkte. Man får leva med den längd på rören/slangarna som leveras med pumpen.
Skall monteras i en liten verkstad så istället för att slinga upp överflödig slang på utsidan borde det väl vara bättre att ha det inne i verkstan?

T tuxer skrev:
Qlima SC-JA 2522 kommer med ett 4 meter långt slangpaket med snabbkoppling mot utedelen.
Vad jag har kunnat läsa mig till så sitter slangen redan monterad på innedelen.
4 meter är för lång för vår installation.
Tar man ut slangen bakom innerdelen behövs max 2-2,5 meter.

Installatören har en förenklad tjänst då man använder slang med snabbkoppling där man i princip förbereder allt själv och installatören ansluter innerdelen till väggfästet drar ut slangpaketet och ansluter den med snabbkopplingen och därefter besiktigar installationen. Så vill få förberedelserna rätt så jag inte åker på extra debiteringar för placering mm måste anpassas till längden på slangpaketet.

Min fundering är om det går att korta slangen om inte hur hanteras "överflödet" ?
Är slangen för lång får du göra en koves på den. Jag hade med 4 meter och anslutningarna på ute innedelen på höger sida i blickfånget. På utsidan fick jag flytta utedelen en bit åt höger.

Köpte 2 st. för 6 år sedan och har dem inställda på +8 grader i garaget o förrådet. Sommarhalvåret är de avstängda. Har fungerat klockrent.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T tuxer skrev:
När jag läser alla svar är det nog som jag misstänkte. Man får leva med den längd på rören/slangarna som leveras med pumpen.
Skall monteras i en liten verkstad så istället för att slinga upp överflödig slang på utsidan borde det väl vara bättre att ha det inne i verkstan?
Hmmmm 🤔

Det är väl tveksamt om det gör någon större skillnad? Gasen som kommer utifrån är ju under tryck och kommer inte att kondensera förrän den är i innedelen. Hela systemet är ju konstruerat för den här längden på rör, så jag tänker att det inte borde spela så stor roll, så länge isoleringen på rören är tillräcklig.

Men i teorin så kanske det du säger stämmer. Ju längre rör du har på utsidan där det är kallare, desto större teoretisk förlust av värme borde det bli, jämfört med om du drar rören inomhus. Men troligen är inte detta något som kommer att märkas på din elräkning 🙃

P
T tuxer skrev:
Qlima SC-JA 2522 kommer med ett 4 meter långt slangpaket med snabbkoppling mot utedelen.
Vad jag har kunnat läsa mig till så sitter slangen redan monterad på innedelen.
4 meter är för lång för vår installation.
Tar man ut slangen bakom innerdelen behövs max 2-2,5 meter.

Installatören har en förenklad tjänst då man använder slang med snabbkoppling där man i princip förbereder allt själv och installatören ansluter innerdelen till väggfästet drar ut slangpaketet och ansluter den med snabbkopplingen och därefter besiktigar installationen. Så vill få förberedelserna rätt så jag inte åker på extra debiteringar för placering mm måste anpassas till längden på slangpaketet.

Min fundering är om det går att korta slangen om inte hur hanteras "överflödet" ?
Ska du anlita Julas samarbetspartner för denna installationen?
Isf vad kostar detta?

• Skärmdump av en prislista från "Inselo" för luftvärmepumpinstallation, inklusive ROT-avdrag, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Dessa är inte fästa i innerdelen, det sitter snabbkopplingar både på ytter- och innerdel(en bit kopparrör).
Att se inte skulle gå korta är väl inte sant, även om det knappast är något för TS :)
Det var TS i inslag 1 som fastställde att slangpaketet är fäst i innerdelen

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P
D Doldaskruvar skrev:
3800:- för hel installation. 1900:- om de bara kopplar ihop rören.
[länk]
Då kan de kanske bli ett par sådana.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
richardtenggren
electroluxaren skrev:
Det var TS i inslag 1 som fastställde att slangpaketet är fäst i innerdelen
Okej, men om de inte ändrat något, så var det inte så på den vi köpte för 3 år sedan av samma modell. :)

Har nu mätt slangpaketet med måttband och det är 430cm. Sedan är det ju säkert 40cm rör som sitter fast i innedelen också. Enligt specen på pumpen så är 5m maximal längd på rören. Rör med kopplingar, isoleringsskum, skruvar och byggmaterial på rörigt skrivbord.
Skapa konto
Tekniska specifikationer för en inomhusenhet av klimatanläggning, inkluderar kapacitet, ljudnivå och tillbehör.
Skapa konto

• Gilla
tuxer och 1 till
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Okej, men om de inte ändrat något, så var det inte så på den vi köpte för 3 år sedan av samma modell. :)
Nu har tom jag kollat och detta är modellen utan handske, dvs. förfyllda rör med ventiler i var ände, fanns iaf förr i två olika längder.
Nu vet jag inte hur dessa rör ser ut i dag men förr var dessa i aluminium med koppar i ändarna, dessa går då inte att korta av och skarva på ett säkert sätt.

• Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nu har tom jag kollat och detta är modellen utan handske, dvs. förfyllda rör med ventiler i var ände, fanns iaf förr i två olika längder.
Nu vet jag inte hur dessa rör ser ut i dag men förr var dessa i aluminium med koppar i ändarna, dessa går då inte att korta av och skarva på ett säkert sätt.
Det är rör i mjuk koppar, och de är förfyllda

P
D Doldaskruvar skrev:
Det är rör i mjuk koppar, och de är förfyllda
så hela rörets längd är nu i koppar?

electroluxaren skrev:
så hela rörets längd är nu i koppar?
Yes, soft copper enligt specen. Dokument om luftkonditionering: funktioner, smart kit, kylning, uppvärmning, avfuktning, inverterteknologi, frostskydd, miljövänligt köldmedium.
Skapa konto

P
D Doldaskruvar skrev:
Yes, soft copper enligt specen. [bild]
jo jo men är det hela längden eller bara den biten man ser? det blir ju en hel del översättningsmissar från mandarin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.