Qlima SC-JA 2522 kommer med ett 4 meter långt slangpaket med snabbkoppling mot utedelen.
Vad jag har kunnat läsa mig till så sitter slangen redan monterad på innedelen.
4 meter är för lång för vår installation.
Tar man ut slangen bakom innerdelen behövs max 2-2,5 meter.

Installatören har en förenklad tjänst då man använder slang med snabbkoppling där man i princip förbereder allt själv och installatören ansluter innerdelen till väggfästet drar ut slangpaketet och ansluter den med snabbkopplingen och därefter besiktigar installationen. Så vill få förberedelserna rätt så jag inte åker på extra debiteringar för placering mm måste anpassas till längden på slangpaketet.

Min fundering är om det går att korta slangen om inte hur hanteras "överflödet" ?

Se om du kan hitta en kortare färdigt slangpaket med snabbkoppel - annars är liksom vitsen med installationen där man konar rören att ledningarna kapas exakt efter hur det monteras och är det bestämda längder så är de för korta eller för långa för att kunna monteras snyggt såvida de inte kan slingas till ögla på sätt och ställe där det inte stör eller syns så mycket.

skall man kapa och montera en ny snabbkoppling så är det förmodligen lika mycket jobb som en installation med sedvanlig koning av rör, och jag är inte en säker på att det går att göra sådant ute i fält utan måste fabriksmonteras för att vara säkra att de blir täta.

• Gilla
tuxer
  • Laddar…
Rören som är har snabbkoppling är väl fyllda med köldmedia eller har jag hört fel ?
Är dom förfyllda så blir det problem att kapa och få ihop det med snabbkoppling då man måsta vavumsuga och fylla på köldmedia i rätt mängd som man förlorat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tuxer skrev:
Qlima SC-JA 2522 kommer med ett 4 meter långt slangpaket med snabbkoppling mot utedelen.

Installatören har en förenklad tjänst då man använder slang med snabbkoppling där man i princip förbereder allt själv och installatören ansluter innerdelen till väggfästet drar ut slangpaketet och ansluter den med snabbkopplingen och därefter besiktigar installationen. Så vill få förberedelserna rätt så jag inte åker på extra debiteringar för placering mm måste anpassas till längden på slangpaketet.

Min fundering är om det går att korta slangen om inte hur hanteras "överflödet" ?
Har precis en sån pump hemma och vill försäkra mig om att slanglängden är exakt 4m så jag planerar placering för det. Var ser du att det är just 4m som ingår? Står det i manualen 🤔

D Doldaskruvar skrev:
Har precis en sån pump hemma och vill försäkra mig om att slanglängden är exakt 4m så jag planerar placering för det. Var ser du att det är just 4m som ingår? Står det i manualen 🤔
Har lusläst manualen nu och hittar ingen uppgift. Det får bli till att mäta själva rören, men man vill ju inte veckla ut dem i onödan. Så jag tar ett måttband

D Doldaskruvar skrev:
Har lusläst manualen nu och hittar ingen uppgift. Det får bli till att mäta själva rören, men man vill ju inte veckla ut dem i onödan. Så jag tar ett måttband.
Trodde att jag läst det på Julas sida. Kollade nu men där stod inget. De säljer ett löst slangpaket som är 4 meter (utan snabbkoppling) så det är nog därifrån jag fått det.

• Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
T tuxer skrev:
Trodde att jag läst det på Julas sida. Kollade nu men där stod inget. De säljer ett löst slangpaket som är 4 meter (utan snabbkoppling) så det är nog därifrån jag fått det.
Det skulle man ju kunna skriva i manualen kan man tycka. Väldigt viktig info eftersom man inte kan ändra längden. Så den bestämmer ju exakt på millimetern var man kan montera innedel och utedel

• Gilla
tuxer
  • Laddar…
P
T tuxer skrev:

Nej dessa "rör " är slangar och de går ej att korta

Borde väl finnas i olika längder som man väljer till vid köp av pumpen

P
C Comfort Thomas skrev:
Borde väl finnas i olika längder som man väljer till vid köp av pumpen
Jag har aldrig sett detta med den varianten som är fäst i innedelen från fabrik, skulle ju betyda att fler innedelar skulle behöva lagerföras.

ett förlängningskitt borde ju gå att fixa, men med dessa snabbkopplingar blir det nog rätt kostsamt.
korta går ju som sagt inte att göra för rören i ändarna blir slang efter några dm, och slangen är jätte ömtålig.
har plockat ner sådana som det läcker igenom slangen, antagligen av ovarsam hantering

Vilket skräp om dom inte finns i olika längder!
förklarar förvisso varför en del av dessa har väldigt märkliga rördragningar eller ett stort sling bakom utedelen vilket inte är
någon höjdare.

B
De med snabbkopplingar blir väl en "snygg" liten kringla vid utedelen?

Det är väl det som är nackdelen med denna lösning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
C Comfort Thomas skrev:
Vilket skräp om dom inte finns i olika längder!
förklarar förvisso varför en del av dessa har väldigt märkliga rördragningar eller ett stort sling bakom utedelen vilket inte är
någon höjdare.
Det har väl aldrig varit någon fråga om att detta inte skulle vara skit.

• Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det har väl aldrig varit någon fråga om att detta inte skulle vara skit.
Det är väldigt billiga prylar

richardtenggren
electroluxaren skrev:
Jag har aldrig sett detta med den varianten som är fäst i innedelen från fabrik, skulle ju betyda att fler innedelar skulle behöva lagerföras.

ett förlängningskitt borde ju gå att fixa, men med dessa snabbkopplingar blir det nog rätt kostsamt.
korta går ju som sagt inte att göra för rören i ändarna blir slang efter några dm, och slangen är jätte ömtålig.
har plockat ner sådana som det läcker igenom slangen, antagligen av ovarsam hantering
Dessa är inte fästa i innerdelen, det sitter snabbkopplingar både på ytter- och innerdel(en bit kopparrör).
Att se inte skulle gå korta är väl inte sant, även om det knappast är något för TS :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.