Jag har en gammal svets decamig 318 som funkar i allt utom att svetstråden nyper med jämna mellanrum så att den går av nere i matningen. Har blåst ur den rejält och även sköljt igenom med 5-56 och sedan blåst ur men det hjälper inte.

min plan är nu att kapa av slangen så den inte är så lång och se om det hjälper. Men undrar då hur det kopparmunstycket fungerar, kan man pilla loss den, kapa slangen och återanvända den sen genom att nypa tillbaka den eller måste jag köpa en ny..?

Gammal gul svetsmaskin Decamig 318 vid en röd byggnad med kablar och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart svetssladd med kopparmynningsstycke och verktyg på gammalt träbord.
Skapa konto

Det är troligen linern i slangen som är utsliten, en slitdel så skaffa en ny sådan innan du börjar experimentera.

• Gilla
D.Petersson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det är troligen linern i slangen som är utsliten, en slitdel så skaffa en ny sådan innan du börjar experimentera.
ah, var köper man lämpligast den..?

Har sett enklare slangpaket där den inte ens är bytbar............Brukar synas tydligt i endera ände om man kan lossa nåt för att kunna dra ur innerlinern.

Jag undrar, tror att det inte finns någon liner på den här slangen, så här ser den ut:

Sliten slang med synlig trådväv och inre komponenter utan tydlig liner.
Skapa konto
Sliten slang med exponerad trådarmlindning och koppling, ligger på en hög med verktyg.
Skapa konto

jo alla slangpaket har nån form av nylontub tråden glider i. Oftast bytbar men inte alltid men på bilden har du ju en nippel i en ände iallafall. Lossar du den så syns det väl nånting?
Men ser grejerna ut så där så kanske det inte är nån ide att hålla på med det ens. Då kanske ett nytt som det finns reservdelar till är bästa vägen.

Ah, då verkar det inte vara nån liner på den, jag går på att korta ner och se om det hjälper

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.