bygga_bo skrev:
Gör det något om luckan inte ser ut som övriga luckor på baksidan/insidan? Om det inte gör det kan du limma tex en 6 mm MDF-skiva på baksidan som förstärkning. Ur "förstärkningssynpunkt" räcker det egentligen med en remsa över skarven, men själv tycker jag att det hade sett bättre ut med en "stor" skiva som är symetrisk med luckan. Exakt lika stor kan den förstås inte vara för då kan du inte stänga luckan, utan du får göra den så stor att det blir ca 20 mm fritt vid kanterna. Sågar man skivans kanter 45 grader så smälter den in lite bättre. Skivan behöver även små uttag där gångjärnen skall sitta så att de kan monteras i luckans originalhål.
Risken är att luckan om 1 år har krökt sig.
Sedan är det också problem att limma på lacken.

Protte

Om jag förstått rätt är problemet dels att få bra styrning på kapad lucka under sammanfogningen, dels att förhindra att skarven över tid blir synlig. Jag skulle försöka ta upp så mycket av belastningarna som möjligt i en infräst avlastning, det är nog det enda som har en chans att fungera och skulle också vara en hjälp vid limningen. Fräs in långa diken för tappar från baksidan i spegel och ram, limma tapparna i ena luckdelen, utnyttja styrningen och sammanfoga. Spackla, putsa och ytbehandla på nytt.

Tveksamt om det fungerar över tid, dock. Även tveksamt om det går att få till en ytbehandling som funkar med originaldelar i samma kök.

Hur många luckor handlar det om? Att cnc-fräsa en ny lucka ur 19mm mdf är inte svårt och blir näst intill exakt som originalet men det finns nog inte många snickerier som åtar sig att göra en eller ett par luckor, det behöver vara några stycken för att bli intressant.

Om det nu är som så att det är en pressad lucka så kapa den upp till eller nertill precis så att du sparar fasen på spegeln. Så när du limmar ihop den så blir det ingen limskarv på själva spegeln förutom på falsen och ramen för som daniel_N skrev så kommer limskarven för eller senare synas mer eller mindre.
Om du inte har tillgång till någon maskin som kan göra ett notspår så kan du sätta träplugg går precis lika bra om inte bättre än not och fjäder.

Obs limma inte med ett lim som kan röra sig tex vanligt trälim (vitlim) använd epoxy polerutan eller annat som har en stum limskarv så har du minimerat rörelsen i mdfen.

Mvh Pär H

Vi har kortat köksluckor i MDF. Det var marbodals "form" med fyrkantiga speglar...eller hur man ska säga.Kanske lättare än Lidingö. Men IKEA har en liknande variant också om du kan tänka dig det.

Finns bilder någonstans i albumet nedan. Det är luckorna i skåpen över diskbänken vi kortat.

http://www.styleroom.se/album/15002

gör precis som pär H beskrev, funkar utmärkt och går fort att göra. har gjort en hel del sådana av just lidingö-luckorna, och sedan lackerat om.

visst, man får ett streck på ramen men det syns inte mycket, framför allt inte om du penselmålar. jag sprutlackerade...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.