Byggahus.se

Korta kablar i spisuttag

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har en fast installation till min nuvarande spis med 3-fas+N och jord. Inkommande kablar 2.5mm^2 från centralen sticker ut från ett rör ur en dosa i väggen, och sitter fast i en kopplingsplint med spisens kablar.

Nu vill jag plocka bort plinten och montera dit ett infällt periflex spisuttag. Problemet är att inkommande kablar från röret i dosan i väggen är för korta.

Vilket gör det omöjligt att skruva fast inkommande kablar på periflex uttagets plintar. Har försökt rycka och dra i kablarna men fortfarande för korta.

Vad kan man göra? Går det att förlänga inkommande kablar en kort bit inuti dosan och skarva med kopplingslist eller kopplingsklämma? Är det 2.5mm^2 kabel man förlänger med? Eller ska man skarva och förlänga så att man ha ett utanpåliggande periflex spisuttag istället? Finns det några risker med att göra så?

Tacksam för tips och förslag

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Allra bäst är nog om det går att byta trådarna från centralen. Det känns inte jättebra med en skarv i dosan, även om det antagligen är godkänt (Jag är inte behörig elektriker). Förutsättningen är att du kan skarva med lämpliga klämmor som dessutom får plats i dosan med Perilexutaget.

Men som sagt, om bara inte trådarna sitter fast så skulle jag nog föreslå ett byte av trådar.

3. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Eller ett perilexuttag på sockeldosa, de levereras med trådsnuttar monterade som ska kopplas med lösa plintar.

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Hur mycket handlar det om? Det finns säker några centimeters slack i centralen så dom går kanske att dra ut lite?

5. Hågge
    Medlem Nivå 3
    Gör som Fotografen föreslår och montera en sockeldosa med perilexuttag (E-nr: 19 390 32). Och skarva ihop trådarna med t ex Helacon eller Wago. Funkar klockrent!

6. C
    Medlem Nivå 1
    Tackar alla så mycket för tipsen!

Byta trådarna från centralen blir för omständigt, men visst känns det säkrare.
    Har redan köpt ett infällt uttag, tänkte man kunde koppla på egna 2.5 mm^2 trådar och skarva med inkommande. Då gäller det att 5 st klämmor med kablar och infällt uttag får plats i dosan. Får även kapa plastspiggen i mitten på dosan.

Kablarna är 3-4 cm för korta. Finns säkert mer tråd att hämta från centralen, men vill inte använda övervåld. Kablarna/röret kanske passerar många böjar/hörn och på så vis "fastnat" på vägen, och kanske skada kablarna när jag rycker i dom. Hur hårt får man isåfall rycka/dra?

Perilexuttag på sockeldosa verkar vara en bra lösning. Blir det ingen varmgång i skarvarna med klämmor som Helacon eller Wago, jämfört med skruva fast i plintar? Sitter det tillräckligt fast med klämmor?

7. S
    Medlem Nivå 6
    Tillverkarna själva hävdar att fjäderklämmor håller bättre än skruvar och materialet är godkänt, så det är inga problem.

8. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Frågan är om det får plats. Wago x 5 + 2.5 mm2 + perilexuttag.
    Får det plats så är ju det bra, annars skulle jag rösta på Fotografens förslag.

//Patrik