Hej,
Första inlägget här på forumet. Jag har hittat oerhört mycket information tidigare och är glad över alla duktiga medlemmars om hjälper varandra. Nu har jag kört fast och hoppas på hjälp av någon duktig rackare, här är problemet.
Flyttade till ett 30-tals hus för ett och ett halvt år sedan, hade stora planer. Budget fick sätta stopp för mina val.
Önskemål: Ett lätt och fungerande system som styr ljud, bild och data i huset. Vill ha funktioner men det får inte inkräkta på utseende med tv-bänkar osv. Det måste bli girlfriend-friendly
Kort förklaring: Tv i vardagsrummet med samtliga sladdar dolda. Bakom tv-n går en ventilationskanal för avlopp med plats för kabeldragning. I källaren, precis under satte jag reciever och drog kablar till och från (se skiss)
Problem: Då reciever och blueray står i källaren är det svårt att få rätt menyval. Jag använder en vanlig fjärrkontroll som är justerad att gå på RF för styrning av reciever.
Det är främst musik (från spotify) jag önskar styra på ett enkelt sätt. Jag är apple-nörd och därav i framför de flesta enheter. Systemet fungerar bra överlag, förutom att ljudet ofta kapar. Det är dessutom mycket svårt att få igång film och streama då det ofta hackar.
Finns det någon som har tips och tankar kring hur jag kan få systemet mer säkert och enklare att kontrollera. Jag har haft funderingar på att gå över till Sonos för ljud vilket verkar lösa en hel del. Dock kvarstår fortfarande problemet med streama film från datorn. Det finns en stationär imac bredvid recievern och möjlighet att gå upp med hdmi till tv.
TIPS: Finns det någon app som jag kan ladda ned för att enklare styra allt? Finns det någon liten enhet som är snygg eller diskret jag kan koppla upp jämte tv-n för att enklare kunna styra allt?
Jag hoppas bilden i bilagan hjälper.
Tack på förhand!
Första inlägget här på forumet. Jag har hittat oerhört mycket information tidigare och är glad över alla duktiga medlemmars om hjälper varandra. Nu har jag kört fast och hoppas på hjälp av någon duktig rackare, här är problemet.
Flyttade till ett 30-tals hus för ett och ett halvt år sedan, hade stora planer. Budget fick sätta stopp för mina val.
Önskemål: Ett lätt och fungerande system som styr ljud, bild och data i huset. Vill ha funktioner men det får inte inkräkta på utseende med tv-bänkar osv. Det måste bli girlfriend-friendly
Kort förklaring: Tv i vardagsrummet med samtliga sladdar dolda. Bakom tv-n går en ventilationskanal för avlopp med plats för kabeldragning. I källaren, precis under satte jag reciever och drog kablar till och från (se skiss)
Problem: Då reciever och blueray står i källaren är det svårt att få rätt menyval. Jag använder en vanlig fjärrkontroll som är justerad att gå på RF för styrning av reciever.
Det är främst musik (från spotify) jag önskar styra på ett enkelt sätt. Jag är apple-nörd och därav i framför de flesta enheter. Systemet fungerar bra överlag, förutom att ljudet ofta kapar. Det är dessutom mycket svårt att få igång film och streama då det ofta hackar.
Finns det någon som har tips och tankar kring hur jag kan få systemet mer säkert och enklare att kontrollera. Jag har haft funderingar på att gå över till Sonos för ljud vilket verkar lösa en hel del. Dock kvarstår fortfarande problemet med streama film från datorn. Det finns en stationär imac bredvid recievern och möjlighet att gå upp med hdmi till tv.
TIPS: Finns det någon app som jag kan ladda ned för att enklare styra allt? Finns det någon liten enhet som är snygg eller diskret jag kan koppla upp jämte tv-n för att enklare kunna styra allt?
Jag hoppas bilden i bilagan hjälper.
Tack på förhand!
Hackar ljud och bild så har du för dålig trådlös signal, inget du löser med att byta plattform. Har man airplayenheter sedan tidigare inser jag inte vad sonos tillför egentligen.
Förstärk ditt trådlösa nät är det första du borde göra.
Förstärk ditt trådlösa nät är det första du borde göra.
Stämmer nog att signalen kan vara för svag på vissa ställen. Ser även samband ibland när jag flyttar enheter eller kopplar upp ytterligare enhet. Jag har en gammal airport express liggandes, har för mig att man kan använda den för att utöka trådlösa nätverket.
Jag önskar i botten att jag hade möjlighet att bygga ett trådat system men detta medför mycket synliga sladdar vilket tyvärr inte är aktuellt.
/H
Jag önskar i botten att jag hade möjlighet att bygga ett trådat system men detta medför mycket synliga sladdar vilket tyvärr inte är aktuellt.
/H
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Din basstation (Time Capsule) har bra sändarstyrka och räcker mer än väl för ett normalstort hus, men du bör testa en annan placering först. Det kan räcka med att flytta den en meter i någon riktning. Har varit med om ett otal skumma placeringsbekymmer med WiFi-basstationer och det finns ingen möjlighet att räkna ut optimal placering om det strular.
Som det skrivs tidigare är trådad Ethernet att föredra om man har stationära enheter. På så sätt lämnar man kapacitet till de prylar som kräver trådlöst. AppleTV:n är ett exempel på en enhet som trivs bäst med trådat.
Du kan ev. utöka nätverket med hjälp av t.ex. Airport Express på en annan plats i huset, men den bör då vara trådansluten till det lokala nätverket för att det skall bli opitmalt. Utökning med WDS (trådlöst till trådlöst) är bara en nödlösning och då bör man sätta "utökaren" mitt emellan basstationen och den trådlösa enheten.
Som det skrivs tidigare är trådad Ethernet att föredra om man har stationära enheter. På så sätt lämnar man kapacitet till de prylar som kräver trådlöst. AppleTV:n är ett exempel på en enhet som trivs bäst med trådat.
Du kan ev. utöka nätverket med hjälp av t.ex. Airport Express på en annan plats i huset, men den bör då vara trådansluten till det lokala nätverket för att det skall bli opitmalt. Utökning med WDS (trådlöst till trådlöst) är bara en nödlösning och då bör man sätta "utökaren" mitt emellan basstationen och den trådlösa enheten.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Vad har du problem med? Airport har varit av typen "installera och glöm bort" sedan 1999 och problemen brukar ligga någon annan stans.GzO skrev:
(Om det är en inledning till datorkrig tas det lämpligtvis på sweclockers eller IDG.
Jag bor i lägenhet i centrala GBG, så det är ju en betydligt "elakare radiomiljö" än i en villa, men vi hade iaf väldigt mycket problem med störningar när vi hade många samtidiga enheter på vårt Wifi. Nu kör vi bara mobila enheter trådlöst (drog cat6 i väggarna) och nätet är helt stabilt.
Jag är ingen Apple-snubbe (kör Android och PC) men Airport Extreme är en av de bästa produkter jag haft, så jag tycker inte man behöver klaga på deras Wifi-produkter så sett
Jag är ingen Apple-snubbe (kör Android och PC) men Airport Extreme är en av de bästa produkter jag haft, så jag tycker inte man behöver klaga på deras Wifi-produkter så sett
En time capsule täcker säkerligen en nyare 120m2 villa med enkelgips etc men ett 30-talshus är säkerligen byggt på ett, vad ska vi säga, rejälare sätt. Är det två våningar kan jag garantera att det inte kommer fungera.
Vidare blev senaste generationens airport rejält starkare, men det hjälper inte mot betong och plankväggar ändå.
Vidare blev senaste generationens airport rejält starkare, men det hjälper inte mot betong och plankväggar ändå.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Liten bonusinfo för andra som läser tråden: golvvärmeplåtar spärrar effektivt av WiFi att man redan från början kan planera för en basstation/accesspunkt per våning. Framför allt om man har placerat dem vid golv eller tak.
Basstationer till trådlösa telefoner bör också placeras så långt ifrån WiFi-sändaren som möjligt.
Mitt hus ligger på landsbygden utan störkällor som grannar så det var lätt att felsöka.
Basstationer till trådlösa telefoner bör också placeras så långt ifrån WiFi-sändaren som möjligt.
Mitt hus ligger på landsbygden utan störkällor som grannar så det var lätt att felsöka.
Mjo, så länge man håller sig till produkter av samma märke och undviker vissa updateringar så funkar det bra, problem brukar uppstå om man blandar in andra varumärken i leken (vilket e fallet för mig). Sorry för det lilla OT det blev.
Njaa IDGs kommentarer håller jag mig gärna långt bort ifrån
Njaa IDGs kommentarer håller jag mig gärna långt bort ifrån
Tackar för alla kommentarer och tips.
Då det är ett äldre hus är det mycket plank i väggarna och mellan våningarna. Kan tänka mig detta minskar signalerna mellan våningarna. Jag skall se om jag kan flytta på min time capsule för att testa om det ger bättre signal.
Tipset om att utöka med fler accesspunkter låter bra, frågan är bara hur jag dolt skall kunna tråda ihop dem. Det är fiber på väg in i huset och då flyttas routern ned till källaren och jag kommer enklare åt att tråda genom huset till varje våning. Är det någon som har bra tips om bra accesspunkter?
Lösningen mellan datorn och källaren har jag nu löst med en display-hdmi vilket gör att jag får perfekt kontakt mellan dator och tv. Nu återstår bara mjukvaran till att enklast kunna styra allt med padda.
Då det är ett äldre hus är det mycket plank i väggarna och mellan våningarna. Kan tänka mig detta minskar signalerna mellan våningarna. Jag skall se om jag kan flytta på min time capsule för att testa om det ger bättre signal.
Tipset om att utöka med fler accesspunkter låter bra, frågan är bara hur jag dolt skall kunna tråda ihop dem. Det är fiber på väg in i huset och då flyttas routern ned till källaren och jag kommer enklare åt att tråda genom huset till varje våning. Är det någon som har bra tips om bra accesspunkter?
Lösningen mellan datorn och källaren har jag nu löst med en display-hdmi vilket gör att jag får perfekt kontakt mellan dator och tv. Nu återstår bara mjukvaran till att enklast kunna styra allt med padda.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Gamla (riks-)telefonuttag där kabeln är dragen i rör brukar vara en bra väg att dra datakabel. De är oftast förlagda i serie.
Glöm inte heller att en Airport Express är en utmärkt ljudutgång för Airplay. Även Bluetooth är användbart lokalt då en parad Bt-enhet automagiskt listas som Airplay-högtalare.
Glöm inte heller att en Airport Express är en utmärkt ljudutgång för Airplay. Även Bluetooth är användbart lokalt då en parad Bt-enhet automagiskt listas som Airplay-högtalare.
Jag har använt tp-link wr740n (är jag ganska säker på att det var) med framgång. Den kostar inte mycket och sen är tricket att installera dd-wrt på dem. Då går den att köra som en ren access punkt och du får mycket användbara finesser. När man kör flera ap och vill få till någon form av "fattigmans" roaming är det bra att ställa gränsvärdet för min bsndbredd till trådlös klient. Annars hänger gärna klienter kvar i så att säga fel ap onödigt länge.
Edit: Nackdelen med tp-link är att den bara kör 2.4 ghz.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Edit: Nackdelen med tp-link är att den bara kör 2.4 ghz.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Klicka här för att svara
