18 298 läst ·
40 svar
18k läst
40 svar
Kört dammsugaren i rakapparatsuttaget
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 203 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 203 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Har inte ett IFÖskåp men för mig var belysningen på samma plint som rakapparat uttaget på båda mina skåp här hemma.E elmont skrev:
Nu är jag ju själv elektriker så jag upptäckte ju detta när jag skulle installera och fick koppla om lite..
Men förstår att misstag kan göras om man har för bråttom..
Kanske satt det inte en dimmer där från början utan bara en brytare.
Det brukar sitta en anslutningsplint där det finns en bygling som ska plockas bort OM man har både fastfas och tändtråd framdragna. Vilket är "det rätta".Myrstacken skrev:
Har inte ett IFÖskåp men för mig var belysningen på samma plint som rakapparat uttaget på båda mina skåp här hemma.
Nu är jag ju själv elektriker så jag upptäckte ju detta när jag skulle installera och fick koppla om lite..
Men förstår att misstag kan göras om man har för bråttom..
Kanske satt det inte en dimmer där från början utan bara en brytare.
Ok låter vettigt.E elmont skrev:
De enda badrumsskåpen jag någonsin installerat var mina två egna och de hade bara plint för fas nolla jord.
Så jag satte en abb dosa ovanpå och drog ihop allt med wago i den istället.
Bästa Berra, gå in på Schneider här så ser du vad din förra dimmer klarar, typ 350W vilket är mindre än vad din dammsugare på bortåt kanske 1800W drar. Läs lappen med data för din nya dimmer noga så vet du vad den klarar, vilken typ av lampor, etc. Tänk på att dammsugaren har motor som reagerar helt annorlunda än en lampa!
Kan du dessutom sära på rakuttag och lampor så uttaget inte styrs av dimmern så är du hemma. Och kanske kan köra hårtork, tandborstladdare och annat smått, inte så dumt! Lycka till!
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ronisk-trafo-skruvanslutning-blisterpack-vit/
Kan du dessutom sära på rakuttag och lampor så uttaget inte styrs av dimmern så är du hemma. Och kanske kan köra hårtork, tandborstladdare och annat smått, inte så dumt! Lycka till!
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ronisk-trafo-skruvanslutning-blisterpack-vit/
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg