13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan också tänka sig att man gått från en vanlig brytare till dimmer, kanske utan att tänka på uttaget i armaturen.
Precis. Man skruvar dit en dimmer, ser att det funkar med belysningen, och då är ju allt klappat och klart! Bara att slå igen och gå vidare...

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Man skruvar dit en dimmer, ser att det funkar med belysningen, och då är ju allt klappat och klart! Bara att slå igen och gå vidare...
Fast detta känns som ett fel som både en elektriker och hemmapulare kan ha gjort.

• Gilla
Bjornham och 1 till
  • Laddar…
Och handlar det inte om ett rakapparatsuttag utan ett vanligt vägguttag i ett spegelskåp så ökar ju risken/möjligheten till felkoppling flerfalt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Fast detta känns som ett fel som både en elektriker och hemmapulare kan ha gjort.
Självklart! Se mitt andra inlägg. :)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Självklart! Se mitt andra inlägg. :)
Yup, har "gillat" det =)

Myrstacken
E elmont skrev:
Där brukar väl finnas två anslutningar en för belysningen och en för uttaget (och nolla och jord)
Har inte ett IFÖskåp men för mig var belysningen på samma plint som rakapparat uttaget på båda mina skåp här hemma.
Nu är jag ju själv elektriker så jag upptäckte ju detta när jag skulle installera och fick koppla om lite..
Men förstår att misstag kan göras om man har för bråttom..
Kanske satt det inte en dimmer där från början utan bara en brytare.

• Gilla
el-guran
  • Laddar…
Nu är dimmern bytt och det funkar som det ska. Men jag har tejpat för uttaget i skåpet så inga framtida misstag görs på nytt. Tack för allas input, det blev ju en lång tråd :rofl:

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Har inte ett IFÖskåp men för mig var belysningen på samma plint som rakapparat uttaget på båda mina skåp här hemma.
Nu är jag ju själv elektriker så jag upptäckte ju detta när jag skulle installera och fick koppla om lite..
Men förstår att misstag kan göras om man har för bråttom..
Kanske satt det inte en dimmer där från början utan bara en brytare.
Det brukar sitta en anslutningsplint där det finns en bygling som ska plockas bort OM man har både fastfas och tändtråd framdragna. Vilket är "det rätta".

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
E elmont skrev:
Det brukar sitta en anslutningsplint där det finns en bygling som ska plockas bort OM man har både fastfas och tändtråd framdragna. Vilket är "det rätta".
Ok låter vettigt.
De enda badrumsskåpen jag någonsin installerat var mina två egna och de hade bara plint för fas nolla jord.
Så jag satte en abb dosa ovanpå och drog ihop allt med wago i den istället.

Bästa Berra, gå in på Schneider här så ser du vad din förra dimmer klarar, typ 350W vilket är mindre än vad din dammsugare på bortåt kanske 1800W drar. Läs lappen med data för din nya dimmer noga så vet du vad den klarar, vilken typ av lampor, etc. Tänk på att dammsugaren har motor som reagerar helt annorlunda än en lampa!
Kan du dessutom sära på rakuttag och lampor så uttaget inte styrs av dimmern så är du hemma. Och kanske kan köra hårtork, tandborstladdare och annat smått, inte så dumt! Lycka till!

https://www.se.com/se/sv/product/WD...ronisk-trafo-skruvanslutning-blisterpack-vit/

E elmont skrev:
Jag har lite svårt att tro att en elektriker skulle koppla in ett rakuttag efter en dimmer, även om det naturligtvis finns stolpskott. Troligare då att någon har moderniserat och inte riktigt haft koll på trådarna
Med stor säkerhet det som hänt.

Hur ofta använder man uttag i skåpet utan att ha belysingen tänd? Jag hade nog låtit det vara så.

Uttag vid golv/höftnivå är en anann sak.

M -MH- skrev:
Hur ofta använder man uttag i skåpet utan att ha belysingen tänd? Jag hade nog låtit det vara så.

Då man vill ladda tandborsten eller den batteridrivna rakapparaten tex.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:

Även om man har lyset tänt vill man inte att uttaget ska gå via dimmer.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tanken är ju god att kunna reglera hastigheten på rakapparaten :crysmile:.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.