5 921 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Korsomkopplare
Jag undrar om det finns korsomkopplare med två knappar?
Jag vill kunna tända/släcka två lampor från tre olika platser men alla scheman visar att man skall använda 2st trappkopplare och 1st korsomkopplare. Problemet är att trappomkopplare finns med två tryckknappar och det är fine men jag har inte hittat någon korsomkopplare med två tryckknappar. Jag vill helst bara använda en apparatdosa på varje ställe.
mvh//hempularn
Jag vill kunna tända/släcka två lampor från tre olika platser men alla scheman visar att man skall använda 2st trappkopplare och 1st korsomkopplare. Problemet är att trappomkopplare finns med två tryckknappar och det är fine men jag har inte hittat någon korsomkopplare med två tryckknappar. Jag vill helst bara använda en apparatdosa på varje ställe.
mvh//hempularn
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
För att det ska gå att tända en lampa från tre ställen ska det vara en trapp i var ände och en kors på mitten.
Ska du dessutom ha en extra tändning i varje dosa? En ritning vore inte helt fel.
Prototypen
Ska du dessutom ha en extra tändning i varje dosa? En ritning vore inte helt fel.
Prototypen
Korsomkopplare med två knappar finns inte! Inte vad jag har sett iallafall!
I ditt fall skulle ju en vanlig trappomkastare med impulsfjäder lösa det hela, eller rättare sagt, en kronomkopplare med impulsfjäder för varje knapp funka, och två impulsrelä'er.
I ditt fall skulle ju en vanlig trappomkastare med impulsfjäder lösa det hela, eller rättare sagt, en kronomkopplare med impulsfjäder för varje knapp funka, och två impulsrelä'er.
Detta är jag medveten om, problemet var att jag ville ha en korsomkopplare med två brytare (tryckknappar) i samma apparatdosa.prototypen skrev:
Hursomhelst jag har tänkt om och problemet är löst, tack alla för era kommentarer.
mvh//hempularn
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Vill bara be att få påpeka att hempularn och jag inte är samma person. Lite skillnad i stavningen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jodå det var lite förvirring, i ena tråden var det nykommling och i nästa forumgud tills man kollade noga.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara