Hej!

Jag har funderat länge på detta med ftx-system i vårt självdragshus från 1970 och i samband med att vi snart byter till moderna fönster börjar det bli dags att ordna ventilationen ordentligt. Jag tvekar fortfarande mellan roterande vvx och kors/motströms-vvx. Rent ideologiskt tycker jag att helt separata luftkanaler verkar bättre, och då vi har lite "källarlukt" vill jag i minsta möjliga mån att den lukten återförs på boplan.

Men till frågan: Är det någon som bor i de kallare delarna av landet (jag bor i Umeå) som har kors-/motströms vvx och har erfarenheter av hur dessa aggregat fungerar i ett lite kallare klimat? Det är ju avfrostningsbehovet som är "svagheten" med platt-vvx som jag ser det.

Jag skulle säga tvärtom. Roterande växlare behöver förvärmare för att fungera i kalla klimat. Plattvärmeväxlare fryser förvisso, men med avfrostningscykeln så tinar de och kondensvattnet leds bort.

I en roterande så leds inte vattnet bort utan i bästa fall tillbaks in i bostaden så som det är tänkt - i värsta fall blir det vatten/is i aggregatet som kan leta sig ut på märkliga ställen.

Intressant... Det skulle alltså kunna vara så att plattVVX fungerar bra i lite bistrare klimat därför att de har ett sätt att hantera fukt och kyla som kanske egentligen fungerar bättre än de roterande aggregatens.

Men ingen norrlänning med plattVVX som ångrar sig bittert eller är väldigt nöjd med sitt val? Nästan alla ventilationsprojektörer jag talat med säger att "roterande är det som gäller idag".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.