10 028 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Korrekt utförda golvbrunnar?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Precis och det är ju där våtrumsspacklet kommer in. Våtrumsspackel och färg eller tapet funkar ju fint men som sagt inte under kakel. Då ska det vara annat spackel + att skivskarvar knappast behöver spacklas, det är lite överkurs. Jag gör det då jag gillar att ha perfekt underlag.TOKE 1 skrev:
Det är en särskild känsla att titta på sin kaklade vägg och veta att det är lika fint under
Lite som att ha rena kallingar jämt ifall man skulle hamna på sjukan. Inte kul då bromsspåren kommer i dagen
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Thomas59 skrev:Har inte kollat på ett tag men jag undrar om LIP verkligen har krav på 12 mm och armeringsnät I ALLA APPLIKATIONER. Krav på armeringsnät med fiberspackel och cc30? Undrar det. Över golvvärme 12 mm så är det nog JA men nära brunn? Jag undrar. Det är iofs bara att läsa i anvisningarna men nu tar jag ur minnet och det var drygt ett år sedan sist.
Vissa typer av flytspackel är i alla fall godkända ner till några millimeter.
Men jag vet vad jag talar om när jag skriver det för annars hade jag låtit bli.
Tror du mig inte kan du läsa här...
http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Faktabank/Stabilesering Skiss G 2007-08-27.pdf
Vad du menar med ALLA APPLIKATIONER förstår jag inte
då det diskuteras träbjälklag med spånskiva i denna tråden väl.
cc30 ??...vad är det och var står det i mina inlägg ?
Minst 12mm Flytspackel LIP226 & armeringsnät på upp till cc600 skrev jag väl ?
Tror ingen flytspackel är godkänt med så tunt lager när vi snackar träbjälklag och spån,
men har jag fel så rätta mig gärna.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Nä du har rätt.Paul-Staffanstorp skrev:Men jag vet vad jag talar om när jag skriver det för annars hade jag låtit bli.
Tror du mig inte kan du läsa här...
[länk]
Vad du menar med ALLA APPLIKATIONER förstår jag inte
då det diskuteras träbjälklag med spånskiva i denna tråden väl.
cc30 ??...vad är det och var står det i mina inlägg ?
Minst 12mm Flytspackel LIP226 & armeringsnät på upp till cc600 skrev jag väl ?
Tror ingen flytspackel är godkänt med så tunt lager när vi snackar träbjälklag och spån,
men har jag fel så rätta mig gärna.
Med alla applikationer menade jag på ALLA underlag men när det gäller spån har du säkert rätt.
Länge sedan jag flöt på spån. I de gamla lägenheterna jag renoverat har vi faktiskt alltid gjutit betongplatta ev i kombination med flytspackel och DÅ kan man flyta tunt och något armneringsnät behövs inte med fiberspackel MEN det är ju betongunderlag det.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag verkar ha tappat tråden. Det är så många liknande trådar på G nu så vet snart inte vad jag svarar på. Dags för en time-out förmodligenPaul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ska mycket till om skruvarna ska äta sig uppåt både igenom spackel och tätskikt för oftast har man ju en 12 mm förhöjningsring ovanpå.Paul-Staffanstorp skrev:Du har ju ett problem med att skruva fast brunnarna på det viset oavsett och det är ju detta med att skruvarna kan "äta" sig uppåt och skada tätskiktet.
Därför var det ju förbjudet att skruva golvgipsen förr när man använde sig av det och den skulle limmas istället.
Använder man monteringsplattorna som finns för de olika typerna av brunnar så döljs ju skruvarna de monteras med av plastpluggar man trycker dit.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst är det så, men kan du förklara varför monteringsanvisningarna påvisar att monteringsplatta ska användas då...kakelmannen skrev:
Många gör det bara lättare för sig genom att hoppa över den.
Jo det är sant. Det är inte ofta man ser den plattan. Sist jag såg den för någon månad sen så hade rörtasken lagt den i höjd med spånet så han fick göra om. Sätt en förhöjnings ring sa han. Kan du glömma sa jag. Risken hade ju varit att spacklet blivit bommt vid brunnen. Suck och stön från välbetalda rörtaskar.d^_^bPaul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
kakelmannen skrev:Jo det är sant. Det är inte ofta man ser den plattan. Sist jag såg den för någon månad sen så hade rörtasken lagt den i höjd med spånet så han fick göra om. Sätt en förhöjnings ring sa han. Kan du glömma sa jag. Risken hade ju varit att spacklet blivit bommt vid brunnen. Suck och stön från välbetalda rörtaskar.d^_^b
Ja det är ju en fördel om man monterar den som den ska monteras... :blushing:
Dock vet jag att Jafos ska monteras som din rörtask säger vilket du bl.a kan se här med...
Det medföljer nämligen en 12mm speciell monteringsring så man ska inte
använda en traditionell förhöjningsring.
http://www.vvs-boden.se/jafomonteringsplatta2-p-8574.html
Purus har en annan lösning på sin platta där man sätter distanser under plattan innan den skruvas fast i bjälklaget och således höjs hela plattan upp 13mm så man flytspacklar fram till monteringsplattan.
http://www.purus.se/sv/PR/Nyheter/Purus-Multi-300-monteringsplatta/
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg