Hej.

Har renoverat ett badrum i vår källare och har anlitat en firma. Jag har läst och förstått att det är viktigt med korrekt monterade golvbrunnar. Har försökt läsa mig till men känner att jag inte kan avgöra.

Är dessa tre brunnar korrekt monterade?

20150206_114031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150206_114134.jpg
Skapa konto

20150206_114307.jpg
Skapa konto

20150206_114408.jpg
Skapa konto

Tack på förhand :-)

Rätt nära väggen, den mellersta.

Thomas. Den mittersta är för en tvättbänk och ev avtappning/säkerhetsventil från elpannan. Antar att brunnen då kan ligga närmare väggen?

Allt annat ser bra ut? Jag tänker främst tätskikt och liknadliknade. Det är där jag känner att jag inte själv har någon koll :(

Estetiskt var det väl sådär med centreringen över golvbrunnen. De satte nog dem så för att passa plattläggningen bättre.. Så länge golvbrunnen med sil går att komma åt borde det inte vara några problem.

Tror det kan vara svårt att kontrollera tätskiktets kvalitet såhär i efterhand, men jag kan ha fel..

Redigerat:
Har för mig att jag har dragit upp golvbrunnen med sil innan. Skall kolla en extra gång i kväll.

Vad tycker ni om den första bilden? Man ser ju knappt den blåa ringen. Det är fog/fix kletat runt den. Är det blåa tätskiktet eller klämringen?

Det blåa är tätskiktet och den grå ringen är klämringen, enligt mig så är tätskiktet korrekt utfört men sen kan man ju alltid tycka att fix och fog kunde tagits bort där det ej hör hemma!!

Branchregler (Säkert Vatten) säger:
Golvbrunn ska vara monterad så att minsta avstånd mellan
väggens tätskikt och yttre fläns är 200 mm.
En skillnad för olika användningar görs inte där. Med detta ligger mellersta golvbrunn fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.