Byggahus.se

korrekt monterade golvbrunnar??

1. A
    Medlem Nivå 3
  2. T
    Medlem · Nivå 16
    Rätt nära väggen, den mellersta.

3. A
    Medlem Nivå 3
    Thomas. Den mittersta är för en tvättbänk och ev avtappning/säkerhetsventil från elpannan. Antar att brunnen då kan ligga närmare väggen?

Allt annat ser bra ut? Jag tänker främst tätskikt och liknadliknade. Det är där jag känner att jag inte själv har någon koll :(

4. L
    Medlem Nivå 9
    Estetiskt var det väl sådär med centreringen över golvbrunnen. De satte nog dem så för att passa plattläggningen bättre.. Så länge golvbrunnen med sil går att komma åt borde det inte vara några problem.

Tror det kan vara svårt att kontrollera tätskiktets kvalitet såhär i efterhand, men jag kan ha fel..

Redigerat 18 feb 2015 09:19
  5. A
    Medlem Nivå 3
    Har för mig att jag har dragit upp golvbrunnen med sil innan. Skall kolla en extra gång i kväll.

Vad tycker ni om den första bilden? Man ser ju knappt den blåa ringen. Det är fog/fix kletat runt den. Är det blåa tätskiktet eller klämringen?

6. B
    Medlem Nivå 6
    Det blåa är tätskiktet och den grå ringen är klämringen, enligt mig så är tätskiktet korrekt utfört men sen kan man ju alltid tycka att fix och fog kunde tagits bort där det ej hör hemma!!

7. T
    Medlem · Nivå 16
    Branchregler (Säkert Vatten) säger:
    Golvbrunn ska vara monterad så att minsta avstånd mellan
    väggens tätskikt och yttre fläns är 200 mm.
    En skillnad för olika användningar görs inte där. Med detta ligger mellersta golvbrunn fel.