kapar tråden lite ang dräneringshål.

Försökte hitta lite info om ELKO RS IP44 uttag (enkel) E18 857 01

Hittar inget hos ELKO om vart detta skall sitta.

Nu vet jag inte om det är exakt det uttaget jag har sett, men det finns en "försvagning" i ett eller flera av hörnen, där det är meningen att man skall borra upp ett litet hål.

För en del år sedan hade vi ett sådant problem på jobbet. En elektronikenhet som var extremt kapslad, vet inte vilken klass. Men den tålde att utsättas för industriell högtrycksspolning en gång i minuten. Eller att sänkas ned 2m i ett avfettningsbad med ultraljudsvribrering.

men så i en applikation satt den på en stolpe vid en grind i tropikerna. Efter ett drygt halvår slutade den fungera. Den var vattenfylld. Byttes ut, felet upprepades efter ungefär lika lång tid.

Visade sig att den sög in fuktig luft förbi packningarna, som på natten kondenserade inne i lådan, nästa dag där den satt i solen pressades torr luft ut. Och på kvällen sög den i sig fuktig luft när det blev svalt, som kondenserade senare på natten osv.

Problemet löstes med ett dräneringshål, men som i det fallet proppades med en typ av filter som är avsett för ändamålet. Annars hade det blivit ett myrbo eller något i kapslingen. Krävdes en omkonstruktion av mekaniken, vi fick ha olika varianter för utomhusmontage eller doppet i lösningsmedel.

H hempularen skrev:
Nu vet jag inte om det är exakt det uttaget jag har sett, men det finns en "försvagning" i ett eller flera av hörnen, där det är meningen att man skall borra upp ett litet hål.

För en del år sedan hade vi ett sådant problem på jobbet. En elektronikenhet som var extremt kapslad, vet inte vilken klass. Men den tålde att utsättas för industriell högtrycksspolning en gång i minuten. Eller att sänkas ned 2m i ett avfettningsbad med ultraljudsvribrering.

men så i en applikation satt den på en stolpe vid en grind i tropikerna. Efter ett drygt halvår slutade den fungera. Den var vattenfylld. Byttes ut, felet upprepades efter ungefär lika lång tid.

Visade sig att den sög in fuktig luft förbi packningarna, som på natten kondenserade inne i lådan, nästa dag där den satt i solen pressades torr luft ut. Och på kvällen sög den i sig fuktig luft när det blev svalt, som kondenserade senare på natten osv.

Problemet löstes med ett dräneringshål, men som i det fallet proppades med en typ av filter som är avsett för ändamålet. Annars hade det blivit ett myrbo eller något i kapslingen. Krävdes en omkonstruktion av mekaniken, vi fick ha olika varianter för utomhusmontage eller doppet i lösningsmedel.
Tack för ditt uttömmande svar (pun intended) ;)

Jag skall kolla upp det till helgen. Har ett par uttag utomhus som är rätt exponerade för väder och vind.

Alla apparater och dosor ( i alla fall av någorlunda kvalitet) har anvisningar för utbrytningsöppningar i botten eller på undersidan.

• Gilla
Novapappan och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Alla apparater och dosor ( i alla fall av någorlunda kvalitet) har anvisningar för utbrytningsöppningar i botten eller på undersidan.
Kollar upp detta

Jag undrar nog mest över varför sådana mängder vatten träffar väggen att uttaget vattenfylls vid (normalt) regn. Jag har ett uttag monterat på liknande sätt och upplever inga problem. Finns inget takutsprång? Kanske montera en enkel skyddsplåt ovanför uttaget som stoppar det värsta regnet?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag undrar nog mest över varför sådana mängder vatten träffar väggen att uttaget vattenfylls vid (normalt) regn. Jag har ett uttag monterat på liknande sätt och upplever inga problem. Finns inget takutsprång? Kanske montera en enkel skyddsplåt ovanför uttaget som stoppar det värsta regnet?
Njae. Uttaget är bara någon månad gammalt. Så jag har inte märkt några problem. Men detta är för att slippa framtida problem. Takutsprång finns, men det räcker inte om det regnar snett mot väggen. En liten plåt över hade löst det. Inte så snyggt dock.

RmK_71 RmK_71 skrev:
Njae. Uttaget är bara någon månad gammalt.
Mina frågor var nog mest riktade till TS även om det kanske framgick dåligt.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Mikael_L
Någon skrev och undrade lite tidigare ifall det kunde vara (kondens)fukt som kommer genom flexslangen, det tycker jag att man fortfarande ska fundera på/undersöka.

E elmont skrev:
Jag vill också lägga till att det är viktigt att ta upp dräneringshålet på just anvisad plats för att få rätt funktion och att inte äventyra skyddet mot beröring.

Tack för alla svar! Jag har varit lite offline, därav inget livstecken från mig som TS.

Det är inget taksprång att tala om. Särskilt med tanke på höjden på huset, allt regn som faller träffar fasaden och rinner längs med denna ner.

Men det verkar som den samlade expertisen här inte ser att det skulle vara något direkt generalfel i monteringen (som vi fick beskrivet av en elektriker på plats vid ett grannhus). Men det där med dräneringshål är intressant och något vi får undersöka varför det saknas. Är främst risken för att vatten ska samlas ända upp till kontakterna, samt rinna in i väggen, vi är oroliga för.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
H HerrOso skrev:
Hej elavdelningen på forumet!
Uttaget på bilden, är det korrekt monterat? Det är borrat hål baktill inne i kontakten rakt in i väggen. Det är helt öppet hål in i väggen.

Anledningen till frågan är att enligt byggaren är det korrekt, medan en granne hade en elektriker på besök i annat ärende som menade att kontakten är helt fel monterad. På vad sätt tänkte jag inte skriva för att se om fler här påpekar samma sak som elektrikern gjorde.

Finns det elektrikerkunniga här i forumet som bara av bilderna kan se om det ser rätt ut?

[bild] [bild]
Hej ! Hoppar in i tråden lite, även om det är ett tag sedan ni skrev. Ställde nämligen en fråga till schneider om just aqua stark uttag och ingång bakifrån och dem menade att det inte var godkänt . Endast godkänt att gå in från ovan /under och sidorna via membranen

• Gilla
Jonne!
  • Laddar…
Mikael_L
Det skulle vara rätt intressant att veta hur svaret löd, varför de kunde säga "inte var godkänt!".
Att det äventyrar kapslingsklassen kan jag tänka mig, men att påstå att det ej är godkänt, det skulle jag vilja se vilket belägg de har för ...

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det skulle vara rätt intressant att veta hur svaret löd, varför de kunde säga "inte var godkänt!".
Att det äventyrar kapslingsklassen kan jag tänka mig, men att påstå att det ej är godkänt, det skulle jag vilja se vilket belägg de har för ...
Jag tolkade deras svar som ej godkänt för att upprätthålla kapslingsklassen i själva uttaget. Eftersom jag frågade specifikt om just aqua stark serien gäller säkert svaret bara just det

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det känns väl inte som att man ens behöver fråga om, ifall det fortfarande är IP44 ifall man borrar upp ett 16mm+ hål i kåpan. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.