Byggahus.se
Hej. Har en huvudcentral HC i huvudbyggnaden, samt en undercentral UC i ett attefallshus.
Mellan centralerna har en femledarkabel använts.
I HC finns sedvanlig JFB korrekt installerad.

Inkommande faser samt PEN ansluts till skruvplintar direkt i HC (innan JFB).
Kabeln till UC ansluts alltså med tre faser samt gul/grön kabel på dessa skruvplintar. I UC delas sen PEN upp på korrekt sätt innan JFB:

Nu till frågan. Kabeln mellan centralerna har ju både gul/grön + blå kabel men det är bara PEN som ska anslutas mellan dem.
Skall man i detta fall klippa den blå kabeln, eller ska man ansluta den på samma plint som gul/grön i bägge ändar för att få dubbel kabelarea?

Dela upp PEN vid HC och anslut UC med 5 ledare.
Du har förmodligen inte en 10mm2 ledare till UC eller?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Hej. Har en huvudcentral HC i huvudbyggnaden, samt en undercentral UC i ett attefallshus.
Mellan centralerna har en femledarkabel använts.
I HC finns sedvanlig JFB korrekt installerad.

Inkommande faser samt PEN ansluts till skruvplintar direkt i HC (innan JFB).
Kabeln till UC ansluts alltså med tre faser samt gul/grön kabel på dessa skruvplintar. I UC delas sen PEN upp på korrekt sätt innan JFB:

Nu till frågan. Kabeln mellan centralerna har ju både gul/grön + blå kabel men det är bara PEN som ska anslutas mellan dem.
Skall man i detta fall klippa den blå kabeln, eller ska man ansluta den på samma plint som gul/grön i bägge ändar för att få dubbel kabelarea?
Kör TN-S till undercentralen eller varför ska du ha TN-C? :thinking:

G GoGetLost skrev:
Kör TN-S till undercentralen eller varför ska du ha TN-C? :thinking:
Jag vill ha separat JFB i UC.

C cotillion skrev:
Dela upp PEN vid HC och anslut UC med 5 ledare.
Du har förmodligen inte en 10mm2 ledare till UC eller?
Nej, det är inte 10 mm². Men tillsammans blir ju ledarna 12 mm² men så kanske man inte får göra?

Men jag vill ha separat JFB i UC. Vad är korrekt inkoppling då? Är enda sättet att skaffa rätt kabel med 10 mm² jord i ?

M martinradbo skrev:
JFB har egentligen inget med TN-C/TN-S att göra. Din elektriker fixar det här snabbt.

M martinradbo skrev:
Ja? Det är la inga bekymmer?

Inte för att vara sån nu men jag tycker att om man ska hålla på i centraler och med jordfelsbrytare, då ska man veta vad man pysslar med.

Kanske lättare med en bild.

Om PEN delas upp i HC så ser jag det schematiskt så här. Vad vinner man på det kontra att enbart dra PEN till UC? Förutom då möjligen kabelarea?
JFB.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om ursäkt för tafflig ritning.

G GoGetLost skrev:
Inte för att vara sån nu men jag tycker att om man ska hålla på i centraler och med jordfelsbrytare, då ska man veta vad man pysslar med.
Problemet är att jag av erfarenhet vet att det i praktiken inte bara finns ett enda sätt att göra saker på. Det är bara att läsa i mängden av trådar här så ser man att även den enklaste fråga kan generera tydliga och bestämda åsikter om vad som är rätt, men inte samma åsikt från alla utan det skiljer sig och är ofta en givande diskussion.

M martinradbo skrev:
Kanske lättare med en bild.

Om PEN delas upp i HC så ser jag det schematiskt så här. Vad vinner man på det kontra att enbart dra PEN till UC? Förutom då möjligen kabelarea?
Visa bilaga 561047
Ber om ursäkt för tafflig ritning.

Vad du vinner? Kabeln mellan centralerna är ju redan dragen?:thinking:
Ska du ha PEN så är det 10mm2 som gäller på storleken till din UC och du får då byta kabel. Du vinner på att köra TN-S

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…

Bästa svaret

E
Uppdelningen från TN-C till TN-S sker där separata ledare för jord och neutral ansluts, det har ingenting med jordfelsbrytare att göra.

Åsikter är alltid bara åsikter. Vad som är rätt och fel styrs av regelverk.

Korrekt sätt att koppla kabeln mellan dina centraler är att i matande central koppla jord och neutral till jordplinten, där inkommande PEN ligger. Kabeln ansluts där som TN-S. I undercentralen kopplas sedan jorden till jordplint och neutral till neutralplint. Den neutralplinten kan antingen vara en faktisk plint, eller på jordfelsbrytarens neutralanslutning.

Fel sätt att göra det på är att använda jordledaren som PEN, det är den för klen för.
Fel sätt är också att ansluta både jord- och neutralledare till jordplint i både matande central och undercentral.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Uppdelningen från TN-C till TN-S sker där separata ledare för jord och neutral ansluts, det har ingenting med jordfelsbrytare att göra.

Åsikter är alltid bara åsikter. Vad som är rätt och fel styrs av regelverk.

Korrekt sätt att koppla kabeln mellan dina centraler är att i matande central koppla jord och neutral till jordplinten, där inkommande PEN ligger. Kabeln ansluts där som TN-S. I undercentralen kopplas sedan jorden till jordplint och neutral till neutralplint. Den neutralplinten kan antingen vara en faktisk plint, eller på jordfelsbrytarens neutralanslutning.

Fel sätt att göra det på är att använda jordledaren som PEN, det är den för klen för.
Fel sätt är också att ansluta både jord- och neutralledare till jordplint i både matande central och undercentral.
Tack Emil!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.