33 238 läst ·
63 svar
33k läst
63 svar
Korgventil eller silbricka/gummipropp
Åh, detta är en hjärtefråga för mig - eller nästan i alla fall. Tycker korgventil är uselt. Matrester fastnar i krogen så att man måste pilla med fingrarna - dessutom åker matrester ner i hålet för ventilen och det är svårt att få rent. Är allregisk mot matrester i vasken så jag får stå där och pilla i evighet.
Nu ska vi göra om köket. Vår nuvarande ho är av inbyggnadstyp och infälld i en bänkskiva av trä, vilket är jätteopraktiskt - fattar inte ens hur man kan komma på detta otyg. Hos ifö kan man designa egna diskbänkar och ja det kostar en slant men hellre ett funktionellt kök än efterklokhet.
Nu ska vi göra om köket. Vår nuvarande ho är av inbyggnadstyp och infälld i en bänkskiva av trä, vilket är jätteopraktiskt - fattar inte ens hur man kan komma på detta otyg. Hos ifö kan man designa egna diskbänkar och ja det kostar en slant men hellre ett funktionellt kök än efterklokhet.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ursäktar för att jag bumpar en gammal tråd, men har någon hittat en traditionell diskbänk utan korgventiler nyligen? För två år sedan var det inga problem att beställa en ifö contura H 12H, men nu verkar de helt utgått ur sortimentet.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Kolla på blocket!Exostor skrev:
Där säljer alla trendnissar (och nissor) sina konventionella diskbänkar när det skall bli nytt och modernt.
På Ifös specialbeställning av diskbänkar kan man fortfarande beställa med silbricka, sen blir det ju ett annat pris
.
Det är 1,5 år sedan vi beställde vår diskbänk därifrån just för att det var det enda stället jag hittade med traditionella helt släta silbrickor på specialdiskbänkar.
Det är 1,5 år sedan vi beställde vår diskbänk därifrån just för att det var det enda stället jag hittade med traditionella helt släta silbrickor på specialdiskbänkar.
Jag tycker korgventiler funkar alldeles utmärkt. Jag slänger iofs matrester i soppåsen och inte i diskhon. Det lilla som fastnar i korgen är ju lätt att skaka ur. Har också haft en gammal diskbänk med silbricka, men det var bökigare att få upp det som hamnade i botten. Man fick ju gräva upp det för hand.
Kanske det är problem med korgventilerna på vissa lågbudgetfabrikat?
Kanske det är problem med korgventilerna på vissa lågbudgetfabrikat?
Fortfarande, 6 år senare, tycker jag illa om korgventilerna av samma anledningar som många skrivit om ovan.
Nu när jag läser igenom tråden igen ser jag inlägg #28 av 'Eld' där hon/han skriver att korgarna efter ett tags användande stänger sig själva när de får för mycket tungt slask t.ex. potatisskal ovanpå. Exakt samma erfarenhet har jag.
Däremot vet jag inte om det är SÅ stor skillnad mellan billiga och dyra korgar. Har två silkorgar i dyra höst och två korgar i billigare hoar och alla silkorgar har haft samma dåliga funktion
Nu när jag läser igenom tråden igen ser jag inlägg #28 av 'Eld' där hon/han skriver att korgarna efter ett tags användande stänger sig själva när de får för mycket tungt slask t.ex. potatisskal ovanpå. Exakt samma erfarenhet har jag.
Däremot vet jag inte om det är SÅ stor skillnad mellan billiga och dyra korgar. Har två silkorgar i dyra höst och två korgar i billigare hoar och alla silkorgar har haft samma dåliga funktion
Lyfter tråden igen, bara för att säga att korgventiler är SKIT!!!!....F-n att de sitter som standard i alla diskbänkar, får väl köpa diskbänken jag är ute efter till brygghuset på blocket eller på skroten....(blir väl dessutom billigare) en rostfri heltäckande slät diskbänk slits ju knappast heller ut, så man kan ju undra varför de överhuvud taget slängs....Jo och sen är infällda diskhoar ett berdövligt påfund de med... Varför betala för både bänkskiva och hoar , när vi hade en såpass bra standard tidigare (miljonprogrammets 2meters släta diskbänkar med silbricka/propp är outstanding)... sen finns ju dessutom e där klumpiga porslinsbänkarna ..hua...
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Det är ju jättemånga som köper rostfria diskbänkar nya även idag, silbricka kan dessutom köpas separat och brukar va enkelt att montera.PST skrev:Lyfter tråden igen, bara för att säga att korgventiler är SKIT!!!!....F-n att de sitter som standard i alla diskbänkar, får väl köpa diskbänken jag är ute efter till brygghuset på blocket eller på skroten....(blir väl dessutom billigare) en rostfri heltäckande slät diskbänk slits ju knappast heller ut, så man kan ju undra varför de överhuvud taget slängs....Jo och sen är infällda diskhoar ett berdövligt påfund de med... Varför betala för både bänkskiva och hoar , när vi hade en såpass bra standard tidigare (miljonprogrammets 2meters släta diskbänkar med silbricka/propp är outstanding)... sen finns ju dessutom e där klumpiga porslinsbänkarna ..hua...
När jag beställde silbricka respektive propp till min måttbeställda diskbänk fick jag faktiskt BÅDE korgventiler och silbricka respektive propp. I avloppskitet ingick korgventilerna men silbricka respektive propp gick uppenbarligen att beställa som tillbehör som passade samma avloppssats. Därav följer att det borde vara möjligt att köpa silbricka respektive propp och bygga om sin befintliga (moderna) diskbänk. Säkert också beroende på vilket fabrikat det är på avloppssatsen.
Jag är för övrigt fortfarande efter fem år supernöjd med min diskbänk!
(och Eld är "han")
Jag är för övrigt fortfarande efter fem år supernöjd med min diskbänk!
(och Eld är "han")
PST skrev:
Nya kökstränder kommer oftast från Europa. Där använder man oftast infällda hoar därför att dom heltäckande rostfria diskbänkar är helt enkelt mycket dyrare. Här i Sverige däremot finns det rostfria varianter i många kök och det anses inte alls lyxigt för alla har ju råd med en i standard format så man slänger dom.
Jag tycker att den rostfria diskbänken är det bästa man kan ha i ett kök som används till att laga mat. Det upptäcker man strax efter man har slängt en sådan och ersatt den med något mindre praktisk lösning. Vid nästa renovering önskar man sej ofta en i rostfritt igen om man hade den innan och vet skillnaden. Har man haft det bästa en gång så vill man ha det igen
.... och jag hatar fortfarande korgventiler
gaia