8 344 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Köra vedpanna på elverk samt ev. hela huset.
Sida 1 av 2
Hej!
efter senaste stormen var vi utan el i nästan två dygn, och jag har sedan tidigare ett billigt elverk från jula som jag köpte en gång i tiden för att köra motorvärmaren till traktorn. när jag nu skulle försöka att köra pannan på elverket så fungerade inte fläkten som den skulle, det är en modern vedpanna med varvtalsreglerad fläkt men fläkten snurrade bara sakta och varvade inte upp fastän utsignalen på displayen stegade upp. när sedan strömmen kom tillbaks fungerade pannan som vanligt. lyse tv m.m. fungerade utmärkt att köra på elverket, men tydligen är kvalitén på strömmen från elverket för dålig för att klara pannans varvtalsstyrning, någon som vet vad som är för dåligt med detta elverket? elverket har även uttag för 12v likström för att ladda batterier. skulle det fungera att köpa en omvandlare som gör om 12 likströmmen till 230v växel ström och köra pannan på det viset?
På lite längre sikt tänkte jag installera en reservkrafts brytare samt köpa ett 3 fas elverk som jag kan köra hela huset på vid strömavbrott, men det är ju inte lätt att veta vilka egenskaper ett sådant elverk måste ha för att fungera utan att saker börjar gå sönder. eftersom jag har vedeldning så behöver jag inte ha något monster till elverk, det primära är att det klarar att driva pannan med pumpar och vattenpumpen till brunnen som är en trefas djupvatten pump, kyl och frys samt lyse. tv,dator samt åtminstone en eller två plattor på spisen vore ju också bra men inte absolut nödvändigt. kring 5-6kw borde ju räcka? efter att ha läst på lite har jag förstått att det inte blir så bra om man sned belastar faserna på elverk vilket man nog med största sannolikhet får anta kommer att hända om man kopplar in hela huset? har sett att en del elverk har automatisk spännings­reglering (AVR) är det en egenskap som skulle hjälpa mot ev. snedbelastning? vill ju inte att tv eller dator går sönder om någon råkar vrida på en spisplatta,startar Micro eller om vattenpumpen slår till. skulle ett sådant här duga? http://www.nimaab.se/se/art/traktordrivna-elverk-nima-pto-europower-1500rpm-ip44.php
så fråga1 kan jag köpa till någon omvandlare för rimliga pengar som gör det möjligt att driva vedpannan med mitt billiga elverk från jula?
fråga2
vilka kriterier (egenskaper) måste ett 3-fas elverk uppfylla för att fungera som reservkraft till hela huset? utan att riskera skador på elektronik m.m.
efter senaste stormen var vi utan el i nästan två dygn, och jag har sedan tidigare ett billigt elverk från jula som jag köpte en gång i tiden för att köra motorvärmaren till traktorn. när jag nu skulle försöka att köra pannan på elverket så fungerade inte fläkten som den skulle, det är en modern vedpanna med varvtalsreglerad fläkt men fläkten snurrade bara sakta och varvade inte upp fastän utsignalen på displayen stegade upp. när sedan strömmen kom tillbaks fungerade pannan som vanligt. lyse tv m.m. fungerade utmärkt att köra på elverket, men tydligen är kvalitén på strömmen från elverket för dålig för att klara pannans varvtalsstyrning, någon som vet vad som är för dåligt med detta elverket? elverket har även uttag för 12v likström för att ladda batterier. skulle det fungera att köpa en omvandlare som gör om 12 likströmmen till 230v växel ström och köra pannan på det viset?
På lite längre sikt tänkte jag installera en reservkrafts brytare samt köpa ett 3 fas elverk som jag kan köra hela huset på vid strömavbrott, men det är ju inte lätt att veta vilka egenskaper ett sådant elverk måste ha för att fungera utan att saker börjar gå sönder. eftersom jag har vedeldning så behöver jag inte ha något monster till elverk, det primära är att det klarar att driva pannan med pumpar och vattenpumpen till brunnen som är en trefas djupvatten pump, kyl och frys samt lyse. tv,dator samt åtminstone en eller två plattor på spisen vore ju också bra men inte absolut nödvändigt. kring 5-6kw borde ju räcka? efter att ha läst på lite har jag förstått att det inte blir så bra om man sned belastar faserna på elverk vilket man nog med största sannolikhet får anta kommer att hända om man kopplar in hela huset? har sett att en del elverk har automatisk spännings­reglering (AVR) är det en egenskap som skulle hjälpa mot ev. snedbelastning? vill ju inte att tv eller dator går sönder om någon råkar vrida på en spisplatta,startar Micro eller om vattenpumpen slår till. skulle ett sådant här duga? http://www.nimaab.se/se/art/traktordrivna-elverk-nima-pto-europower-1500rpm-ip44.php
så fråga1 kan jag köpa till någon omvandlare för rimliga pengar som gör det möjligt att driva vedpannan med mitt billiga elverk från jula?
fråga2
vilka kriterier (egenskaper) måste ett 3-fas elverk uppfylla för att fungera som reservkraft till hela huset? utan att riskera skador på elektronik m.m.
Ja, man tycker ju det:what: men bevisligen är det något som inte är bra nog med strömmen från elverket. pannan ansluts med 230v stickpropp och fläkten är på 75w och har en driftkondensator. jag har tidigare kört fläkten på en braskamin med detta elverk och även den hade kondensator, och det fungerade utmärkt, så det måste vara pannans varvtalsreglering som inte klarar av strömmen från elverket, men om någon kunde sätta fingret på vad som ger detta fenomen vore det jätte bra. spänningen från elverket mätte jag och den låg stadigt på 238v vid olika last och jordspettet var ordentligt nedslaget i fuktig lerjord. tv samt boxen till parabolen fungerade utmärkt. men inte pannan:sly: fick ett larm på pannans display där det stod !rotation! men det framgår inte i pannans manual vad som avses med det larmmedelandet.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har stött på att hastighetsregleringen på borrmaskiner blivit skum och oprecis då den drivs av elverk. Det brukar vara en triacreglering som "kapar bort" en bit av sinusvågen. Denna typ av reglering tillsammans med induktansen i generatorn skapar mycket transienter. I synnerhet om ingenting annat är anslutet. Jag kan tänka mig att dessa transienter stör regleringen. Möjligen skulle ett linjefilter förbättra situationen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Energimyndigheten har testat elverk, och samtliga trefasverk har problem med spänningshållningen vid ojämn belastning, inkl det som kostar 40,000:- Ett traktordrivet verk kanske hanterar det bättre?
Att pumpen i pannan inte ville gå skulle jag skylla på pumpen. Det är ganska dumt om den skulle vara extra känslig eftersom den är en vanlig kandidat för reservmatning.
Att pumpen i pannan inte ville gå skulle jag skylla på pumpen. Det är ganska dumt om den skulle vara extra känslig eftersom den är en vanlig kandidat för reservmatning.
Vad mer exakt är ett linje filter? och är det något som går att köpa som färdig modul? när jag provade låg tv med parabol box samt golvlampa med dimmer samt en lågenergilampa och tre vanliga 40w lampor som last. är inte säker men tror att jag även provade att ha endast pannan ansluten. linje filter är det något som ska filtrera bort oönskade frekvenser typ spole kondensator som man använder i delningsfilter i ljudsammanhang?
så långt som till laddpumpen kom jag inte, det var rökgasfläkten som inte varvade upp. pannan har en tändningssekvens där den startar från 0 och varvar upp fläkten sakta till 100% när sedan rökgastempen ökar är det en pid-reglering som styr in fläktens varvtal mot önskad rökgastemp i mitt fall 210 grader och ca 30% utsignal på fläktenBo.Siltberg skrev:Energimyndigheten har testat elverk, och samtliga trefasverk har problem med spänningshållningen vid ojämn belastning, inkl det som kostar 40,000:- Ett traktordrivet verk kanske hanterar det bättre?
Det som nån skrev om att köra fläkten på inverter via 12V är en god tanke, men då ska man vara säker på att det är en bra inverter som ger ren sinus, annars kan de va risk för att fläkten ändå inte funkar.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det du kan prova är att lägga en belastning på elverket som är minst 50% av vad det klarar för vid låga belastningar blir frekvens och spänning ofta ostabil.
Ska du köra en omvandlare 12-230 volt är det ren sinus som gäller för vill den inte med ett elverk kommer den definitivt inte gilla modifierad sinus.
Ska du köra en omvandlare 12-230 volt är det ren sinus som gäller för vill den inte med ett elverk kommer den definitivt inte gilla modifierad sinus.