Hej.

Har just flyttat in i ett gammalt tegelhus i Skåne.
Huset är av traditionell 1,5-planstyp med källare 120+80kvm.
Uppvärmningen sker via en gammal elpanna från Thermia. 150l från 1973?.
Hus och radiatorer är från 1944 och dimensionerna är således kraftiga.

Hur kör jag systemet på ett effektivt sätt?

- börja med alla termostater på vid gavel och ställ tempen på pannan?

Hur ställs pannan? Den har tre rattar att justera. Varför tre? Se bild:

20100724065754.jpg

Hälsningar

David

Jag är lite osäker på modellen på din panna, men det verkar som du har tre elpatroner. Om pannan även värmer varmvattnet bör du ställa dem på ca 65, 55 samt 45 grader ca. Då stegar de in när det behövs.
Har du nån shunt till värmen någonstans? Det är där du ska reglera, inte på pannans termostater.
Hur gamla termostater har du på radiatorerna?

Varmvattnet går via en separat VVB
Sitter de på olika höjd i kärlet? När vi tillträdde stod de som på bilden. Huset har stått obebott men med grundvärme.
Får kolla om jag finner någon shunt utöver den som förmodligen finns i anslutning till golvvärmen i badrummet.
Termostaterna på radiatorerna är över lag gamla som gatan.

Inom en relativt snar framtid skall det till ett nytt uppvärmningssystem. Det blir dock inte i år, då jag inte har bestämt mig för vad jag vill ha.

/David

Lyfter denna fråga. Har ännu inte blivit klok på hur jag skall göra.

/David

kan du inte fråga förra ägare hur värme systemet fungerar ? samt vad de bruka ha för inställningar på termostaterna på pannan när de bodde i huset

Tyvärr har änkan inte riktigt koll på detta..

När vi kom till huset stod de som sagt på 40, 30, 30.

Reglerar de tre rattarna slingor på olika höjd i tanken?
På vilken höjd kan man anta att radiatorslingan går?

Shunten står förresten på 7 (10-gradig skala vill jag minnas).

/David

Redigerat:
dadid skrev:
Tyvärr har änkan inte riktigt koll på detta..

När vi kom till huset stod de som sagt på 40, 30, 30.

Reglerar de tre rattarna slingor på olika höjd i tanken?
På vilken höjd kan man anta att radiatorslingan går?

Shunten står förresten på 7 (10-gradig skala vill jag minnas).

/David
Ok, eftersom du inte får varmvatten från pannan så behöver du troligtvis inte ha så höga temperaturer, som jag skrev ovan. Men de ska stå på olika värden. Tex 50, 40, 30. Det är inte säkert att patronerna sitter på olika höjd. Din panna har tre effektsteg, för att annars så blir det så att säga "fullt ös, eller inget"
Har du gamla termostater med osäker funktion, så öppnar du dem för fullt till att börja med. Sen reglerar du framledningstemperaturen med shunten. Det är den som blandar vattnet så att du får önskad temperatur till radiatorerna. Pannans termostater rör man normalt inte, när de väl är inställda.
Jag tror inte att du har någon radiatorslinga i din panna utan att den i princip är en tank, med elpatroner i. Däremot så kan det möjligtvis ha funnits en varmvattenslinga som är trasig, eftersom du har en separat varmvattenberedare.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.