camaro1969 skrev:
centralt drivdon har jag hört talas om och det känns på något vis bättre.
Ja, du behöver ju bara backa tillbaka sex inlägg i tråden... ;)
Du verkar också ha ett outtalat krav på din installation, t.ex att den ska vara gratis, typ ?
Om du ändå kan tänka dig att offra lite egen tid och läsa på så går det riktigt sakta här:
https://www.byggahus.se/forum/belysning/260144-dimmertraden-tekniken-bakom-en-lyckad-dimring.html
Du måste ju själv välja de spottar du tycker är snygga, och då måste du också förstå tekniken för hur de ska dimensioneras och kopplas.

tack för ett mycket utförligt svar!

om man scrollar ner lite i länken till spottarna finns en bild på själva drivdonet med specifikationer. kan det hjälpa för att se om de är gjord för konstantström?

klassas det som 12 volts dragning, dvs att man får göra det själv mellan spottar och drivdon?

dom va rätt dyr dom där drivdonen, lika dyr som 20 spottar :(
http://www.elbutik.se/product.html/jolly-maxi-led-driver-hide-a-lite?category_id=1270

på denna står det "Ny starkare Jolly som klarar 1-20st 350mA LED-armaturer."

borde det inte då räcka med 1 drivdon för upp till 20 spottar?
tycker mig se att det står 300mA på de medföljande drivdonen till spottarna...

Bo.Siltberg skrev:
Ja, du behöver ju bara backa tillbaka sex inlägg i tråden... ;)
Du verkar också ha ett outtalat krav på din installation, t.ex att den ska vara gratis, typ ?
Om du ändå kan tänka dig att offra lite egen tid och läsa på så går det riktigt sakta här:
[länk]
Du måste ju själv välja de spottar du tycker är snygga, och då måste du också förstå tekniken för hur de ska dimensioneras och kopplas.
oj du hann svara medans jag skrev svaret till bob_the_builder

haha ja men jag har fått för mig att man ska byta ut de medlevererade drivdonen till ett centralt, men jag vill verka lite dummare än jag är så ni förstår att jag ändå är lekman :)

japp min installation ska vara så billig som möjligt, det vet ju du som hjälpt mig genom tidigare trådar... bla eldragning i kök osv.

egen tid är det jag helst lägger ner på allt, och har nog "offrat" mest de senaste 2 åren så självklart ska jag kolla upp den tråden.
tyckte det blev enklare när man valt någon komponent, som i detta fall spottarna för då har man något att utgå ifrån...

EDIT: blev nästan trött att bara scrolla igenom hela din text.
ofattbart vilken tid du lagt för att förklara för oss "hemmapulare" hur det fungerar.
hatten av! och jag ska läsa det ikväll :)

Redigerat:
Du kan utgå ifrån att dessa LED från ali är konstantströms-LED (om du klipper bort medföljande drivdon), men som du själv konstaterat vill de ha den lite ovanliga strömmen 300 mA, troligen för att få ut en rimlig livslängd på dessa LED som troligen inte är av bästa kvalite. Så det har sina sidor att försöka pussla ihop något ifrån aliexpress. Det kanske t.o.m blir dyrare i längden när de börjar gå sönder och du ska försöka hitta en likvärdig ersättare...

Bo.Siltberg skrev:
Du kan utgå ifrån att dessa LED från ali är konstantströms-LED (om du klipper bort medföljande drivdon), men som du själv konstaterat vill de ha den lite ovanliga strömmen 300 mA, troligen för att få ut en rimlig livslängd på dessa LED som troligen inte är av bästa kvalite. Så det har sina sidor att försöka pussla ihop något ifrån aliexpress. Det kanske t.o.m blir dyrare i längden när de börjar gå sönder och du ska försöka hitta en likvärdig ersättare...
inget jag kollade innan jag la beställniingen faktiskt.. visste inte att man skulle leta efter 350mA...

kanske dessa passar bättre som takfotsbelysning på kåken?

om de inte fungerar till det jag tänkt så kan jag självklart köpa andra, det var en chansbeställning eller vad man ska säga.
har fö inte fått dem ännu men de är skickad från leverantör har jag fått mail om :thumbup:

Bob_the_builder
Vid 350 mA kan Jolly maxi leverera 25W. Har man 20 st 1,25-wattare så går det ju precis, men dina är ju på 3 W. Tycker inte du ska lägga dig på 100% heller.

Jolly maxi säljs ofta på Tradera (nya) för mellan 3 och 400. Billigare om du har tur.

Dragningen mellan spottarna är inte behörighetskrävande men kräver naturligtvis kunskaper.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klenspänning

tack för förtydligandet!

då borde varje drivdon kunna klara av iaf 8 spottar, 25w/3w =8,33

eller skiljer det eftersom jolly maxi säger 350mA max 25W men spottarnas drivdon är specad till 300mA
(jag har ju inte hunnit läst bo.slitbergs tråd ännu)

en till fråga då, om jag vill testa dessa spottar (om dom kommer öht. ) kan jag ansluta 230V till det medlevererade drivdonet? alltså som en vanlig lampa typ?
tänkte jag skulle se hur mycket ljus de ger och försöka tänka ut hur många som ska monteras i taket

hmm som vectrex skrev i det avslutande inlägget du länkade till så har han/hon kört sina 300mA ledspottar med 350mA drivdon i 2 år och det funkar bra..

så troligen kommer dessa jolly maxi funka bra åt mig med även om dom ger 350 mA

la beställningen i måndagskväll... nu ringde jetpak å hade ett paket åt mig... det måste vara detta för nå annat har jag inte beställt va ja vet..

ska bli spännande å se hur det ser ut :)

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

camaro1969 skrev:
tack för förtydligandet!

då borde varje drivdon kunna klara av iaf 8 spottar, 25w/3w =8,33

eller skiljer det eftersom jolly maxi säger 350mA max 25W men spottarnas drivdon är specad till 300mA
(jag har ju inte hunnit läst bo.slitbergs tråd ännu)
En till sak som kan begränsa hur många lampor man kan köra med ett drivdon är spänningen som brukar begränsas till ca 50V. Om en lampa har tex 10V framsänningsfall så kan man köra max 5 st.

stötte precis på elektrikern och berättade om mina planer,

han tyckte dock att jag skulle montera en vrid eller pushdimmer och använda de medlevererade drivdonen till respektive ledspot...
och parallelkoppla allt men då till en "630" vriddimmer eller motsvarande push som klarar 600w dvs minst 20 3w ledspottar...

han driver en elfirma med ca 8 anställda så han litar jag på... men då funderar jag varför jag blivit rekommenderad att köra separata drivdon som dessa jolly maxi? :eek:

Bob_the_builder
camaro1969 skrev:
han driver en elfirma med ca 8 anställda så han litar jag på... men då funderar jag varför jag blivit rekommenderad att köra separata drivdon som dessa jolly maxi? :eek:
För att jag inte litar på kinesisk starkströmsutrustning. Berättade du varifrån spottarna kom eller kan han ha antagit att det var av "europeisk" typ?

japp ja sa att jag köpt de från kina och visade en bild på drivdonen som följde med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.