Hej
Har ett gäng infällda led spottar som är köpta från Kina på ebay. Nu kommer säkerligen en del gnälla att det är lågpris skit, men ljusutbytet är grymt och dom är snygga och framförallt mycket mycket billiga (ca 60kr per 3*1W spot).
Hursomhelst, dessa matas idag med 230V AC fram till varje spot, varje spot har ett eget drivdon som är kopplat med 15cm kablar till spotten.
På drivdonen står det output: 4-11V DC, 300mA. Det är alltså (får man förmoda) konstantströms konvertrar som lämnar 300mA ut. Jag skulle vilja ersätta dessa med t.ex. en jolly pro som kan driva alla mina spottar och samtidigt dimma dem. Problemet är bara att jolly matar ut 350mA (eller 500mA eller 700mA).
Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Är mina spottar verkligen 300mA konstantström när det verkar som att alla andra är 350mA? Vad händer om jag matar mina spottar med 350mA?
Jag tänker att antingen är det felskrivet på konvertern (kina skit, man vet inte riktigt) eller så finns det powerLEDs som skall matas med endast 300mA och då kommer dom väl antingen dö direkt vid 350mA matning, eller lysa starkare och bli varmare med en rejäl livstidsförkortning som följd?
Har ett gäng infällda led spottar som är köpta från Kina på ebay. Nu kommer säkerligen en del gnälla att det är lågpris skit, men ljusutbytet är grymt och dom är snygga och framförallt mycket mycket billiga (ca 60kr per 3*1W spot).
Hursomhelst, dessa matas idag med 230V AC fram till varje spot, varje spot har ett eget drivdon som är kopplat med 15cm kablar till spotten.
På drivdonen står det output: 4-11V DC, 300mA. Det är alltså (får man förmoda) konstantströms konvertrar som lämnar 300mA ut. Jag skulle vilja ersätta dessa med t.ex. en jolly pro som kan driva alla mina spottar och samtidigt dimma dem. Problemet är bara att jolly matar ut 350mA (eller 500mA eller 700mA).
Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Är mina spottar verkligen 300mA konstantström när det verkar som att alla andra är 350mA? Vad händer om jag matar mina spottar med 350mA?
Jag tänker att antingen är det felskrivet på konvertern (kina skit, man vet inte riktigt) eller så finns det powerLEDs som skall matas med endast 300mA och då kommer dom väl antingen dö direkt vid 350mA matning, eller lysa starkare och bli varmare med en rejäl livstidsförkortning som följd?
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Sitter antagligen 3 dioder 1w styck som drivs på 300mA och 3,4V, dessa finns och de skall matas med 300mA.
Förmodligen beror det på kylningen av dioderna, de har helt enkelt specat ner hela armaturen något för livslängdens skull.
Frågan är vem av er som har rätt? Jag gissar på Kristofer, även om jag önskade att det var som snaggletooth skrev.
Kylningen är rejält tilltagen, ca 6cm hög cylindrisk kylfläns, med massa "flänsar" på. Helt i aluminium, känns rejäl!
Ser ut som den här ungefär, fast med lite lägre kylflänsar (denna är för 3x3W).
Kylningen är rejält tilltagen, ca 6cm hög cylindrisk kylfläns, med massa "flänsar" på. Helt i aluminium, känns rejäl!
Ser ut som den här ungefär, fast med lite lägre kylflänsar (denna är för 3x3W).
Borde man inte kunna använda sig av denna: http://malmbergs.com/docs/ba/9974067.pdf
Den kan ge 600mA ut. Om man då paralellkopplar utgången till 2 olika (internt seriekopplade) slingor så bör väl varje slinga få 300mA konstant förutsatt att slingorna är belastade exakt lika?
Tänker jag fel? Någon elkunnig?
Den kan ge 600mA ut. Om man då paralellkopplar utgången till 2 olika (internt seriekopplade) slingor så bör väl varje slinga få 300mA konstant förutsatt att slingorna är belastade exakt lika?
Tänker jag fel? Någon elkunnig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Det brukar vara vanskligt att parallellkoppla LED - dom har sällan så lika egenskaper att det blir en jämn strömfördelning. Och går den ena sönder eller kopplas ur så får den andra alla 600 mA genom sig.
För övrigt har nog båda rätt. Visst går den att driva med 350 mA (vilket är normalt) men frågan är vad som då händer med livslängden.
För övrigt har nog båda rätt. Visst går den att driva med 350 mA (vilket är normalt) men frågan är vad som då händer med livslängden.
Okej, Bo, tänkte inte på det!Bo.Siltberg skrev:Det brukar vara vanskligt att parallellkoppla LED - dom har sällan så lika egenskaper att det blir en jämn strömfördelning. Och går den ena sönder eller kopplas ur så får den andra alla 600 mA genom sig.
Kan man inte sänka en konstant 350mA strömstyrka till 300mA på något sätt, med nåt paralellkopplat motstånd typ? Problemet blir ju mindre då om något går sönder eftersom dom säkerligen kan köras på 350mA.
Jag kan ju för att avsluta tråden och eventuellt hjälpa andra med liknande problem säga att jag hittat en konverter som motsvarar allt jag vill ha.
http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=50&products_id=426
Det är en konstantströmskonverter som även dimrar med styrning antingen via 0-10V DC dimmer eller impuls/tryckknapp. Det fina med denna är att den konstanta strömmen är steglöst inställbar mellan 250mA-1000mA!
http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=50&products_id=426
Det är en konstantströmskonverter som även dimrar med styrning antingen via 0-10V DC dimmer eller impuls/tryckknapp. Det fina med denna är att den konstanta strömmen är steglöst inställbar mellan 250mA-1000mA!
Dom vanliga Jolly-convertrarna kan också styras med 0-10V
Ja, men dom är bara inställbara i 3 fasta steg, 350mA, 500mA eller 700mA. Dimmern jag länkade till ovan är steglöst inställbar mellan 250 - 1000mA.snaggletooth skrev:
Observera att detta inte har något med dimmerfunktionen att göra, den sköts ju med PWM som på jollyn.
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Kanske dumt att väcka upp en gammal tråd men jag är nyfiken hur det gick för dig vectrex?
Har själv fått hem kina led med 3x1W lampor som medföljande driver är på 300mA.
Har själv fått hem kina led med 3x1W lampor som medföljande driver är på 300mA.
Jag har erfarenhet av båda nu. Har 6st LED spottar i hallen (300mA) som jag kört på 350mA i drygt 2år, dessa är tända mycket, flera timmar varje dag i snitt. Fungerar fortfarande bra, märker ingen ljusförsämring.Christian Ek skrev:
Sen har jag 3st som jag driver med 300mA, dessa har jag kört sen någon vecka efter att jag skrev här sist. Dessa är inte tända riktigt lika mycket men de funkar också bra!