Christian Ek skrev:
Hallå allihopa, nu har jag gått med i klubben att beställa hem billiga downlights från kina. Jag beställde dessa: [länk]

Om jag skulle vilja driva upp till 10st av den här sorten med en jolly, vilken jolly driver bör jag använda mig av då?
Du måste ha två st jollys (eller motsvarande) då 10x3 lysdioder kräver ca 100V, det finns dock drivdon som lämnar så pass hög utspänning men de är inte så vanliga.

Edit: Malmbergs har ett med två utgångar http://malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974068 nackdelen är att det ändå blir två slingor.

Redigerat:
Christian Ek skrev:
Så med en Jolly Maxi:
[länk]

Kan jag driva max 5st av de downlightsen jag köpte med 3x3w dioder?
Det beror fortfarande på strömmen de kräver. Är det verkligen 3W dioder? De brukar normalt kräva 700mA konstantström vilket är lite bättre då spänningen inte behöver bli så hög. I ditt fall går det då driva 18 dioder eller 6 spottar a' 3 dioder.

Oj jag skrev fel, det är 3x1 dioder per LED

Christian Ek skrev:
Oj jag skrev fel, det är 3x1 dioder per LED
Jollyn är specad för max 20 dioder vid 350mA.

Nu svarade säljarna äntligen på vilken ström som downlightsen kräver. Verkar inte som de förstod min fråga först då de svarade "This product is 3W ,230V"

Nu sa dem:
"
HI friend
it is about 320MA.
"

Gissar på att jag får leta upp andra som har 350mA istället för att underlätta saker och ting.

Redigerat:
Christian Ek skrev:
Hallå allihopa, nu har jag gått med i klubben att beställa hem billiga downlights från kina. Jag beställde dessa: [länk]

Om jag skulle vilja driva upp till 10st av den här sorten med en jolly, vilken jolly driver bör jag använda mig av då?
Ser exakt ut som de första jag beställde. Grymt fin kvalitet på husen men med ett värdelöst gulgrönt ljus. Gick inte att använda. Hoppas du har bättre lycka.

Beställde kallvita. Lyser fint vid första testet och byggkvaliteten känns bra!
IMAG0385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1404591971786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja.

• Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Ja.
Tack, då handlar jag. För jag antar att det var mig du menade.

Redigerat:
Många led och även andra billiga prylar kan ge väldiga störningar på elnätet, bara så du vet.

foppson skrev:
Många led och även andra billiga prylar kan ge väldiga störningar på elnätet, bara så du vet.
Hur menar du med störningar? Och gäller det även om man har "bra" (läs: dyra) LED-lampor?

snowballtwo skrev:
Hur menar du med störningar? Och gäller det även om man har "bra" (läs: dyra) LED-lampor?
Alla prylar som har någon elektronik i sig kan orsaka elektromagnetiska eller elektriska störningar, LED-lampor är ganska högt representerade i försäljningsförbud hos elsäkerhetsverket.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.